بانی‌فیلم: شنیدن انتقادهای هنرمندان از وضعیت نادرست فیلم‌های سینمایی و هجوم صاعقه‌وار سری فیلم‌های تجاری نازل با داستان‌های شبه‌قهرمانانه، تازگی ندارد.
بسیاری از فیلمسازان به ادامه این روند نزولی هشدار داده‌اند و نتیجه آن را چیزی به غیر از نابود شدن هنر سینما نمی‌دانند.
مارتین اسکورسیزی از کارگردانان صاحب سبک سینماست که بارها زنگ خطر تولید فیلم‌های نازل بازاری توسط کمپانی‌هایی مانند مارول را به صدا درآورده است.
در روزهای پیش برایان کاکس بازیگر اسکاتلندی هم از ساخت و نمایش این گونه فیلم‌ها اظهار تاسف کرده و معتقد است که صنعت ابرقهرمانان فرو می‌پاشد و بازیگرانی که در این فیلم‌ها حضور دارند فقط به فکر کسب درآمد بیشتر هستند.

به گزارش بانی‌فیلم به نقل از هالیوود ریپورتر، برایان کاکس، ستاره سریال «جانشینی» که اخیراً به خاطر بیان نظراتش معروف شده، این بار به از کمپانی‌های مارول و دی‌سی انتقاد کرده و ادعا می‌کند که فیلمسازی ابرقهرمانی، باعث مرگ سینما شده است.
او تنها کسی نیست که این ادعا را مطرح می‌کند، اما با توجه به اینکه کاکس با بازی در فیلم «ایکس۲: ایکس‌من متحد» بخشی از محبوبیت این فیلم‌ها بوده، ممکن است بهتر از دیگران بتواند تشخیص دهد که صنعت چقدر از کنترل خارج شده است.
برایان کاکس معتقد است که صنعت ابرقهرمانان «در حال فروپاشی است» و ستاره‌ها فقط سعی دارند پول درآورند.
کاکس نظرات خود را درباره وضعیت سینما در یک پنل در جشنواره بین‌المللی فیلم ادینبرو در زادگاهش اسکاتلند بیان و عقیده‌اش را چنین مطرح کرد؛ اینکه تلویزیون از نظر کیفیت از سینما پیشی گرفته است.
او گفت: «آنچه اتفاق افتاده این است که تلویزیون دارد کاری را انجام می‌دهد که سینما قبلاً انجام می‌داد. من فکر می‌کنم سینما در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. فکر می‌کنم به خاطر بخشی از عنصر بزرگ‌نمایی بین مارول، دی‌سی و همه این‌ها، سینما جایگاهش را از دست داده است. واقعاً فکر می‌کنم در حال فروپاشی است. شما تقریباً داستان را گم کرده‌اید.»
کاکس ادامه داد که بسیاری از بازیگران فقط به خاطر اینکه “پول زیادی درمی‌آورند” در این صنعت هستند، اما در نهایت، آنچه بر هنر تأثیر می‌گذارد، ارائه بارها و بارهای داستان‌های “کهنه” است.
او حتی به آخرین فیلم مارول، “ددپول و ولورین” اشاره کرد.
کاکس گفت: «بازی در این گونه فیلم‌ها برای برخی بازیگران، تبدیل به شرکت در یک مهمانی شده است تا این کارها را انجام دهند. وقتی می‌دانید که هیو جکمن می‌تواند کار بیشتری انجام دهد و رایان رینولدز… اما حضورشان در چنین فیلم‌هایی به خاطر این است که آن‌ها برای کسب درآمد بیشتر به این مسیر می‌روند و این افسون باکس آفیس است. این بازیگران، پول زیادی درمی‌آورند. البته این را هم بگویم که شما نمی‌توانید به این دلیل از آنها انتقاد کنید.»
این موضوع تنها چیزی نیست که کاکس درباره وضعیت فعلی فیلمسازی مطرح می‌کند. او همچنین از روند فعلی انتخاب کارگردانان که به ویدیوهای خودساخته (سلف‌تیپ) برای پیدا کردن استعدادهای جدید وابسته‌اند ابراز نارضایتی کرد، روشی که کاکس معتقد است مانع از ساخت “رابطه” بین بازیگران جوان و کسانی می‌شود که برای آن‌ها آزمون می‌دهند.
او به جمعیت حاضر در جشنواره فیلم ادینبرو گفت: «حالا، آن‌ها می‌خواهند هر بازیگر جوانی ویدیویی از خودش را بسازد. آن‌ها باید بدون اینکه واقعاً با کسی ملاقات کنند، این کار را انجام دهند و گاهی اوقات حتی نتیجه‌ای نمی‌گیرند، چون نادیده گرفته می‌شوند. این جوانان سه روز وقت صرف ساخت یک نوار خودساخته می‌کنند که به هیچ جا نمی‌رود.»
او بعداً اضافه کرد: «این یک سیستم وحشتناک است. ای کاش متوقف می‌شد. ای کاش می‌توانستیم به رابطه فردی برگردیم و این همان چیزی است که هنر درباره‌ آن است؛ درباره روابط.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *