این روزها فضای مجازی در تسخیر یک همستر است؛ کافی‌ست بخواهید چند دقیقه دراینستاگرام، تلگرام یا ایکس بچرخید. به محض وارد شدن به فضای هر کدام یا تصویریک همستر کارتونیِ نارنجی رنگ را می‌بینید و یا عده‌ای گوشی به دست مقابل لنزدوربین‌ها ایستاده‌اند تا به شما رازِ جمع کردن سکه‌های بیشتر را یاد بدهند؛ البته بهشرط اینکه آن پست را لایک کنید،‌ با دوستانتان به اشتراک بگذارید و در نهایت کلمه«سکه» را برایشان کامنت کنید!

به گزارش ایسنا، البته فضای حقیقی هم وضعیت بهتری ندارد. در مترو، اتوبوس،پیاده‌رو، صف نانوایی، محل کار وعده‌ای با جدیت در حال ضربه زدن به شکم یکهمستر در فضای چند اینچی موبایل خود هستند تا سکه‌های بیشتری کسب کنند کهشاید یک روز پولدار شوند‍! اما ماجرای این همستر که دیگر بی‌راه نیست اگر بگوییم ازکودک تا کهنسال را سرِ کار گذاشته چیست؟ 

همه چیز درباره «همستر کامبت»

علت این حجم از گسترش بازی «همستر کامبت» به آبان ۱۴۰۲ برمی‌گردد که نسخهاولیه «نات کوین» به عنوان نوعی ربات تلگرامی عرضه شد. رباتی که به کاربران اجازهمی‌داد با ضربه زدن روی یک سکه، ارز دیجیتالی با عنوان Notcoin استخراج کنند و بعداز چند ماه که توسعه‌دهندگان این بازی «نات کوین‌»ها را روی بلاکچین عرضه کردند،خرید و فروش ارز «نات کوین» در صرافی‌ها آغاز شد. موضوعی که باعث شد «ناتکوین» خیلی زود معروف شود و راه را برای معرفی یک بازی جدیدتر باز کند.

«همستر کامبت» از فروردین امسال معرفی شد و به مرور کاربرانی را جذب کرد تااینکه سرانجام به واسطه تجربه نقد کردن سکه‌های «نات کوین» در صرافی‌ها، اینبازی هم به یکباره سر و صدای زیادی به پا کردهمستر کامبت یک بازی تلگرامی استکه کاربر در آن می‌تواند فقط با ضربه‌زدن ساده روی صفحه گوشی خود سکه‌هایمجازی کسب کند. سکه‌هایی که صرفا، احتمال می‌رود که بتوان آنها را به پول واقعیتبدیل کرد چون قیمت همستر کامبت تا زمانی‌ که این پروژه در صرافی‌ها تعریف نشود،مشخص نخواهد بود و حتی معلوم نیست این بازی هم به سرانجام خوش «ناتکوین» برسد یا نه.

بهانه‌ای برای تازه کردن رفاقت‌ها!

با این حال و با وجود ابهاماتی که درباره سرنوشت این بازی وجود دارد، اما به محضاینکه سراغ موبایل‌هایمان می‌رویم یا سر و کله یک همستر پیدا می‌شود یا می‌بینیمدوستی که مدت‌هاست از او خبری نداریم لینک دعوتنامه این بازی را حتی بدون سلامو احوالپرسی برایمان فرستاده تا اگر ما از طریق لینکِ او وارد بازی شدیم بتواند ۵۰۰۰سکه از همستر کامبت بگیرد!

بازگشت همه به سوی تلگرام است!

باز هم این تمام ماجراهای این چند روز نیست. بعد از فیلتر شدن تلگرام، کاربران زیادیتصمیم گرفتند به سمت استفاده از اپلیکیشن‌های دیگر بروند و عملا این برنامه را ازتلفن همراه خود پاک کرده بودند، اما از آنجایی که تلگرام (نسخه اصلی برنامه) واسطهرسیدن به این همسترِ آرزوهاست و به محض ضربه زدن روی لینک دعوتنامه می‌توانیدوارد بازی شوید، در چند روز گذشته افراد زیادی به مدد پروکسی‌ها و فیلترشکن‌هامجددا به تلگرام پیوستند

وقتی حتی ضربه زدن هم سخت است!

این هیاهو حتی اگر در نهایت به یک «هیچ» بزرگ ختم شود، اما دست‌کم با ابداعروش‌های ضربه زدنِ سرعتی روی شکمِ همستر با دستگاه ماساژور، قطرات آب، چرخخیاطی ونشان‌دهنده خلاقیت هموطنانمان بوده است! از سوی دیگر برخی هم برایآنکه به سرعت مراحل این بازی را طی کنند به دنبال روش‌هایی برای دور زدن آن هستندتا با زدن کدهای رمز «مورس» وبدون اینکه حتی از انگشت‌هایشان کار بکشند، سکهبگیرند.

عجله برای پولدار شدنِ بی‌زحمت و به هر قیمتی، اگر موجب درآمدزایی نشود، باعث بروز ناهنجاری‌های روانی و اجتماعی در افراد می‌شود. بسیاری از راه‌های یک شبه پولدار شدن گاهی اوقات با ریسک‌های زیاد و عواقب نامطلوب همراه هستند. این شکست‌ها باعث نزول جایگاه اجتماعی و از دست دادن اعتماد به نفس می‌شود و سلامت فردی و اجتماعی افراد را به خطر می‌اندازد.

در این میان بازار جذب فالور به واسطه آموزش این بازی هم داغ شده است تاپیشکسوتان ضربه‌زنی بر شکم همستر امیدوار باشند که حتی اگر سکه‌ها برایشان آب ونان نشد، حداقل بعدا با یک صفحه اینستاگرامیِ چندهزار یا چندصدهزار نفره بتواننددرآمدزایی کنند

همین؟ خیلی تاثیرگذار بود!

«همستر کامبت» اصلا ویژگی‌های یک بازی را ندارد چه برسد به اینکه بخواهد سرگرم کننده باشد! از زمانی که روی لینک بازی که دوستتان برایتان ارسال کرده بزنید، واردفضای بازی شده و مرحله اول را با پایه ۵۰۰۰ سکه‌ای که همستر به شما جایزه داده وضربه زدن روی صفحه نمایشگر شروع می‌کنید. همین!  

63059660.jpg

مرحله اول همستر کامبت

در نوار ابزار پایین بازی هم بخش‌های مختلفی وجود دارد که با ورود به هر یکمی‌توانید کار خاصی مانند دعوت از دوستانتان، خریدن کارت‌های استخراج وانجامدهید. اما مهم‌ترین بخش برای گردانندگان بازی، احتمالا قسمت Earn یا بهدست‌آوردن است. شما با وارد شدن به این قسمت می‌توانید با عضویت در کانالیوتیوب، کانال تلگرام، صفحه‌ ایکس (توییتر سابق) وسکه‌های اضافه به‌عنوان پاداشدریافت کنید؛ پاداشی که البته معلوم نیست اگر این سکه‌ها نقد نشود برای شما چهعایدی به دنبال دارد، اما باعث می‌شود روزبه‌روز به خیل دنبال کنندگان صفحات اینبازی در بسترهای مختلف اضافه شود

63059669.jpg

صفحه ایکس (توییتر سابق) بازی با بیش از ۵ میلیون دنبال کننده

63059670.jpg

صفحه یوتیوب همستر کامبت با بیش از ۱۶ میلیون دنبال کننده 

خدا رو چه دیدی شاید پولشم گرفتیم!

اما علت این حجم استقبال افراد از رباتی که حتی نمی‌توان نام بازی را به آن اطلاق کردچیست؟ آنهم وقتی حتی ذره‌ای از ماهیت کاری که می‌کنند خبر ندارند و صرفا ضربهمی‌زنند که از غافله عقب نمانند و بعد این توجیح را می‌آورند که «ربات که از مااطلاعات شخصی نگرفت، تازه تلگرام بهش تیک آبی هم داد. قرار هم نیست هزینه‌ایبکنیم. پس ضربه می‌زنیم، خدا رو چه دیدی شاید پولشم گرفتیم

با این وجود همچنان چند ابهام بزرگ درباره این بازی وجود دارد؛ نخست آنکه ابعاددسترسی‌های این بازی به اطلاعات شخصی افراد هنوز کاملا مشخص نیست. ثانیا اصلامعلوم نیست در آینده این سکه‌ها به پول تبدیل می‌شوند یا خیر؟ در نهایت آیا همسترکامبت امکان پشتیبانی حضور این تعداد کاربر را دارد؟ سوالی که از ظهر روز پنجشنبه۱۷ خرداد ماه تا بامدادِ جمعه و لحظه نگارش این گزارش، لحظه به لحظه پررنگ‌تر شد،چرا که در تمام طول این مدت تلاش بازیکنان برای ورود به همستر کامبت با خطامواجه می‌شد.

مصائب مهارت‌هایی که نیاموختیم!

در همین زمینه دکتر محمد رحیمی – جامعه‌شناس و استاد دانشگاه ‌در گفت‌وگو باایسنا، با اشاره به رونق استفاده از بازی Hamster kombat، گفت: در اینجا با دو مقولهفرهنگیاجتماعی مواجه هستیم که به نظر می‌رسد در مورد هیچکدام سواد و دانشلازم وجود ندارد؛ یکی از این مقوله‌ها رسانه و دیگری درآمدزایی است. سواد رسانه‌ایدانشی‌ است که همه ما در هر لحظه از زندگی روزمره به آن نیاز داریم چراکه زندگی مابا رسانه‌ها پیوند خورده است. زندگی انسان امروزی درگیر پیام‌های مختلف حقیقی ومجازی رسانه‌هاست و این پیام‌ها زندگی ما را تغییر می‌دهند. سواد مالی نیز یک مهارتشخصی است که به‌ کارگیری آن در زندگی این شانس را به ما می‌دهد تا شرایط مالیبهتری داشته باشیم.

وی افزود: اما در اینکه چرا در روزهای اخیر موج گسترده‌ای از مردم به سمت بازیهمستر کامبت می‌روند و آن را تبلیغ می‌کنند به این دلیل است که ما نه در حوزه رسانهو نه در حوزه درآمدزایی، دانش لازم را فرانگرفته‌ایم و به راحتی فریب تبلیغات رسانه‌ایرا می‌خوریم. نمونه‌ای از این عدم آگاهی کافی را درمورد بورس و ارز دیجیتال دیدیم کهبسیاری از شهروندان بدون آگاهی و اطلاع لازم سرمایه خود را وارد این محیط مالیکردند و ضرر و زیان بسیاری هم متحمل شدند

رفتار توده‌ای برای عقب نماندن از غافله

این جامعه‌شناس درباره گرایش جمعی به این بازی، اظهار کرد: بخشی از موضوعوابسته به رسانه‌ها و فضای مجازی است. این خاصیت فضای مجازی است کهرفتارهای هیستریک را در مخاطبین خود برانگیزند. زمانی که فضای این رسانه‌ها مملواز اخبار همستر، رکورد زنی جمع‌آوری سکه، دعوت از مخاطبین تلگرام ومی‌شود اینذهنیت در برخی افراد به وجود می‌آید که «چرا من از این غافله عقب بمانم؟» و همینامر سبب می‌شود تا درگیر رقابت برای سبقت گرفتن از هم شوند.

وی افزود: زمانی که فرد ترس از دست دادنِ فرصت سودآوری و جاماندن از بقیه رادارد، منطق و تحلیل خود را کنار گذاشته و در مواقع حساس، به صورت توده‌ای عملکرده و فقط با روند بازار پیش می‌روند. رقابتی که این روزها شاهد آن هستیم نه یکگروه خاص، بلکه همه گروه‌های اجتماعی را درگیر خود کرده است و به یک مسئله‌اجتماعی تبدیل شده است. این گرایش جمعی که عمدتا خودانگیخته، هیجانی وپیش‌بینی ناپذیر می‌شود به این دلیل است که گاهی اوقات، انسان‌ها رفتارهایی انجاممی‌دهند تا بتوانند نزدیکی خود را با اجتماع بیشتر حس کنند

رحیمی تاکید کرد: پشتوانه رفتار توده‌ای که این روزها شاهد آن هستیم دلیل، منطق وتحلیل نیست و تنها موردی که باعث آن رفتار شده، پیروی از اجتماع بوده است. درواقع، به دلیل اینکه افراد زیادی دست به این کار می‌زنند، این احساس به فرد القامی‌شود که کاری که می‌کند، صحیح است.

63059753.jpg

در مراحل مختلف بازی تصویر همستر تغییر می‌کند

همستر کامبت؛ میان‌بُری برای ثروتمند شدن

وی با بیان اینکه رویای پولدار شدن و شتابزدگی در رسیدن به ثروت آن هم بدون تلاشو سخت‌کوشی از ویژگی‌های بارز نسل جدید جامعه ایرانی است، گفت: همواره درجامعه گروه‌هایی هستند که می‌خواهند زرنگ‌مآبانه و به راحتی ثروتمند شوند. بهاعتقاد بنده پول بادآورده و هیجان آن احتمالاً یکی از مهم‌ترین عواملی است که افراد رابه سمت همستر کامبت سوق داده است. البته یکی از دلایل دیگر هم می‌تواند احساسبی‌قدرتی اجتماعی و توزیع نابرابر فرصت‌های اجتماعی باشد؛ زمانی‌که افراد احساسکنند برای رسیدن به ثروت نیازی به ریاضت، سختی، آموزش، مهارت و قابلیت‌هایویژه‌ای نیست و تصور کنند که امکانات و شرایط تحرک اجتماعی به صورت عادلانه درجامعه توزیع نشده است؛ به دنبال مسیرهای راحت و میان‌بُر برای رسیدن به هدفخود می‌روند تا کمتر زحمت بکشند و درعین‌حال سریع‌تر به مقصد دلخواهشانبرسند.

«همستر کامبت» اصلا ویژگی‌های یک بازی را ندارد چه برسد به اینکه بخواهد سرگرم کننده باشد! از زمانی که روی لینک بازی که دوستتان برایتان ارسال کرده بزنید، وارد فضای بازی شده و مرحله اول را با پایه ۵۰۰۰ سکه‌ای که همستر به شما جایزه داده و ضربه زدن روی صفحه نمایشگر شروع می‌کنید. همین! 

اگر همستر به درآمدزایی نرسد چه می‌شود؟

رحیمی درباره تاثیر این موج شکل گرفته، بیان کرد: عجله برای پولدار شدنِ بی‌زحمت وبه هر قیمتی، چنانچه موجب درآمدزایی نشود، باعث بروز ناهنجاری‌های روانی واجتماعی در افراد می‌شودبسیاری از راه‌های یک شبه پولدار شدن گاهی اوقات باریسک‌های زیاد و عواقب نامطلوب همراه هستند. این شکست‌ها باعث نزول جایگاهاجتماعی و از دست دادن اعتماد به نفس می‌شود و سلامت فردی و اجتماعی افراد رابه خطر می‌اندازد.

این جامعه‌شناس تاکید کرد: در عصر دیجیتال و فناوری‌های هوشمند، هدفی کهزمان‌بر باشد و یا دیرهنگام کسب شود به مثابه شکست تعریف می‌شود. این ویژگیعصر حاضر یعنی سرعت و زودبازده بودن بر ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری افراد وبه‌ویژه قشر نوجوان و جوان به مرور زمان تاثیرات منفی می‌گذارد که مهمترین آن‌هاترویج روحیه فردگرایی و عجول بودن است. این خصلت تبعات اجتماعی زیان باریبرای جامعه دارد. بسیاری از این افراد در دام سودجویانی می‌افتند که به طمعثروت‌اندوزی و سودآوری‌های استثنایی دست به هر اقدامی می‌زنند. بنابراین جهتپیشگیری از عواقب این قبیل رفتارهای جمعی، لازم است بیش‌تر از هر زمان دیگری ازآموزش‌های این زیست جهان بهره بگیریم و سعی کنیم در عصر دیجیتال، سوادرسانه‌ای و مالی خود را رشد دهیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *