جبار آذین
شیرین بعد از فارغالتحصیلیاش در فرانسه، به ایران بازگشته و به عنوان روانشناس به کار اشتغال دارد.
او بزرگ شده پرورشگاه است و گذشتهای پر رمز و راز دارد که با زندگی و فعالیتهای منشی و همکارش و جوان کبریت فروش کنار مطبش و همچنین نامزد سابقش، ارتباط دارد که به مرور با گرهگشاییهای مختلف داستان نمایش برای مخاطب افشا میشود و آنگاه که شیرین به حقیقت زندگی خود و شخصیت واقعی پدرش و جوان کبریت فروش دست مییابد در لحظهای بحرانی، با شعلهور کردن کبریتهایی که هر روز از آن جوان فروشنده میخرید، پایان زندگی خود و پدرش را رقم میزند.
این مضمون و محتوای نمایش دیدنی “بالفطره” را تشکیل میدهد و با این اثر نمایشی موفق،گوشهای از زندگی اجتماعی، برههای از تاریخ کشور در دهه پنجاه به نمایش در میآید.
متن خوب نوشته شده، پرچالش و کشمکش «بالفطره» را، رامیلا نگهبان و مهدی جواهر پور نوشتهاند و نگهبان با مشاوره جواهرپور آن را کارگردانی کرده است. این نمایش با بازیهای خوب سمیه حسینی، کیوان عموزاده، زهرا حسینی، امیر خداخواه، محمدحسن خرم و اجرای تماشایی محسن افشار در سالن سه پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه برده است.
بالفطره نخستین نمایش و اجرای رامیلا نگهبان در مقام نویسنده و کارگردان است که او را هنرمندی مستعد و توانا نشان میدهد و نویدبخش ظهور یک استعداد خلاق جوان در تئاتر است.
گرچه درام نمایش در متن و اجرا جای کار بیشتری را داشته، ولی آنچه هم که ارائه شده نمره قبولی میگیرد.
توجه به زندگی و مناسبات خانوادگی، انسانی و اجتماعی و بهرهگیری از نگره روانشناسانه در خلق و پردازش شخصیتها چیدمان خوب عناصر داستانی و نمایشی در متن در کنار بازیهای دیدنی و کارگردانی هدفمند و توانایی در بازگویی پیام نمایش به زبان هنر نمایش از امتیازهای اجرای نمایش بالفطره است که با تحسین دوستداران و هنرمندان تئاتر روبرو شده است.
امید که کارهای بعدی این کارگردان و هنرمندان گروهش را پرفروغتر ببینیم.

بدون دیدگاه