سینمای ۱۴۰۳ موفق شد تا با گذر از آمار ۳۳ میلیون مخاطب، بیشترین میزان تماشاگررا از سال ۱۳۷۹ تاکنون تجربه کند.
به گزارش ایرنا، سینمای ایران در سال ۱۴۰۳، از نظر جذبمخاطب توانست با ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مخاطبی که تا پایان شب گذشته جذب کرد،بهترین عملکرد در این حوزه را از ابتدای سال ۱۳۷۹ به خود ببیند. تا پیش از این، آمار تعداد مخاطب در انحصار سینمای ۱۳۷۹ بود که در آن سال، حدود۳۳ میلیون نفر به سینما رفتند. آمار مخاطبان سال ۱۳۷۸ نیز ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفراست که این آمار نیز تا قبل از آغاز اکران نوروزی سینماها (۸ اسفند)، قطعا شکستهخواهد شد. با توجه به اینکه تعداد مخاطبان سینما در سال ۱۳۷۷، حدود ۳۱ میلیوننفر بود، این نتیجهگیری به دست خواهد آمد که سینمای امسال در روزهای ابتداییاسفند موفق میشود تا بیشترین میزان مخاطب طی ۲۷ سال اخیر را تجربه کند.
آمار مخاطبان سال ۱۳۷۸، ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است که این آمار نیز تا قبل از آغاز اکران نوروزی سینماها (۸ اسفند)، قطعا شکسته خواهد شد
سنگ بزرگ در این حوزه، میزان مخاطبان سال ۱۳۷۶ است که در این سال، حدود ۴۰میلیون نفر به سینما رفتند. رکوردی که امسال شکسته نخواهد شد اما برآوردها نشانمیدهد که سینما در سال ۱۴۰۴ خواهد توانست از این مرز عبور کرده و به یکرکوردشکنی چشمگیر دست پیدا کند.
گسترش ناوگان سینمایی در شهرهای مختلف کشور و زمینه مناسبی که در حوزه تنوعو تعدد تولیدات وجود دارد سبب خواهد شد تا سینمای ایران در سال ۱۴۰۴، هم تعدادسالن بیشتری برای نمایش فیلم در اختیار داشته باشد و هم تولیدات اجتماعی،کمدی، کودک و… برای پوشش بازههای مهم سال برنامهریزی شود. بنابراین با اینچشماندازی که از تنوع گونه در اکران نوروزی مشاهده شده، میتوان نتیجه گرفت کهسال آینده، اتفاقهای بهمراتب بهتری برای سینمای ایران چه به لحاظ رشد مخاطب وچه افزایش سرانه گیشه رخ خواهد داد.
کمدی «۷۰سی» با بیش از ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار مخاطب، «تگزاس ۳» با ۴ میلیون و۴۵۰ هزار، «زودپز» با ۴ میلیون و ۵۰ هزار، «تمساح خونی» با ۲ میلیون و ۸۵۰ و «مستعشق» با ۲ ملیون و ۱۰۰ هزار مخاطب، بیشترین میزان جذب تماشاگر در سینمای ایرانرا به عهده داشتهاند.
۱۸ درصد بیشتر از مخاطبان سال گذشته
سینمای ایران درحالی امروز به جذب ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مخاطب رسیده که این آماربرای سال گذشته، ۲۸ میلیون و ۲۶۰ هزار مخاطب بود و این یعنی سینمای ۱۴۰۳ تاامروز، حدود ۱۸ درصد بیشتر از سال گذشته مخاطب داشته است. البته ذکر این نکتهنیز ضروری به نظر میرسد که تعطیلات مناسبتی امسال سینماها نیز در مقایسه با سالگذشته، حداقل برای ۲ هفته بیشتر بود که این مهم، توقفی نسبی در روند استقبال ازسالنهای تاریک را رقم زد.
تعداد مخاطبان سینما در سال ۱۴۰۱، ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بود. این آمار برای سال۱۴۰۰، ۷ و ۲۰۰ هزار نفر اعلام شد.
به این ترتیب، در سال ۹۹، ۷۰۰ هزار نفر
در سال ۹۸، ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر
در سال ۹۷، ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر (و به تعبیری ۲۸ میلیون و ۵۴۰ هزار نفر)
در سال ۹۶، ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر
در سال ۹۵، ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر
در سال ۹۴، ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر
در سال ۹۳، ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر
در سال ۹۲، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر
در سال ۹۱، ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر
در سال ۹۰، ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر
در سال ۸۹، ۱۱ میلیون نفر
در سال ۸۸، ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر
در سال ۸۷، ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر
در سال ۸۶، ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر
در سال ۸۵، ۱۶ میلیون نفر
در سال ۸۴، ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر
در سال ۸۳، ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر
در سال ۸۲، ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر
در سال ۸۱، ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر
در سال ۸۰، ۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر
در سال ۷۹، ۳۳ میلیون نفر
و در سال ۷۸، ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به سینما رفتند.
رکوردشکنی با طعم بهبود وضع کیفی
اینکه سینما بتواند تا پایان امسال، رکورد مخاطبان ۲۷ساله سینما را بشکند، رخدادیقابلتوجه است؛ سینمای ۱۴۰۳ در شرایطی به این مهم دست مییابد که تعدادفیلمهای تاثیرگذار برای رقم خوردن چنین آماری، به بیش از ۱۰ عنوان میرسد حالآنکه این اتفاق در رقم خوردن مخاطبان سال گذشته، تحتتاثیر فروش تنها ۲ فیلمبود. این امر نشان داد روند افزایش تعداد بازیگران موثر اتفاق مهمی است که ادامه آنبرای سال آینده نیز کارآمد است.
با توجه به اینکه تعداد مخاطبان سینما در سال ۱۳۷۷، حدود ۳۱ میلیون نفر بود، به این نتیجه میرسیم که سینمای امسال در روزهای ابتدایی اسفند موفق خواهد شد تا بیشترین میزان مخاطب طی ۲۷ سال اخیر را تجربه کند
ایرادی که سال گذشته به کیفیت استقبال مخاطبان وارد میآمد، محدود بودن ایناستقبالها به تنها ۲ فیلم «فسیل» و «هتل» بود. امسال این تعداد فیلمها افزایشیافته و شاخص کیفی بر روی «تجمع فیلمهای کمدی در رقم خوردن این آمار» معطوف شده است. به نظر میرسد که حفظ تعدد فیلمهای تاثیرگذار در میزانمخاطبان و افزوده شدن گونههای دیگری از جمله اجتماعی، کودک و… بتواند سالپرفروشتر و پرمخاطبتر را برای سینمای فردا برنامهریزی کند.
همچنانکه نگاهی به روند تولیدات ماههای گذشته، این امیدواری را ایجاد کرده استکه در اکران سال آینده، سهم سینمای اجتماعی و کودک به میزان قابلتوجهی افزایشیافته و این فیلمها نیز رقابت تنگاتنگی را با کمدیها در حوزه مقبولیت مردمی آغازکنند.
تنها یک برنامهریزی هدفمند برای بازههای مختلف سال میتواند مخاطبان هدفبسیاری را به سینما بیاورد. نخستین چالش اکران سال آینده از همین اکران نوروز آغازمیشود که انتخابهای خوب و هوشمندانهای صورت گرفت؛ ماه مبارک رمضان ازنیمههای اسفند آغاز میشود و نخستین روز سال آینده نیز با لیالی قدر همزمان است. همین امر برنامهریزی مدون و هوشمندانه برای اکران سال آینده را میطلبد تا روندصنعتیشدن سینمای ایران دستکم در حوزه میزان استقبال مخاطب، به یکاستاندارد قابلاعتنا نزدیک شود.
بدون دیدگاه