نمایشگاه آثار نگارگری حسین عصمتی با عنوان «بر و برگ رنگین» که نقطه تلاقی تجربههای مختلف در نگارگری محسوب میشود، عصر جمعه 19 اردیبهشت ماه در نگارخانه لاجورد افتتاح شد.
به گزارش روابطعمومی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، نمایشگاه انفرادی آثار نگارگری حسین عصمتی با عنوان «بر و برگ رنگین» که با مشارکت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری تدارک دیده شده، عصر جمعه 19 اردیبهشت ماه با حضور چهرههای هنری از جمله کاظم چلیپا، مصطفی گودرزی، طاهر شیخ الحکمایی، حسین غلامی، سید محمود ابوالقاسمی و مینا صدری در نگارخانه لاجورد افتتاح شد.
حسین عصمتی هنرمند نگارگر درباره این نمایشگاه بیان کرد: اکثر تابلوهای نمایشگاه «بر و برگ رنگین» گل و مرغ با اجرایی جدید و معاصر است که تاکنون دیده نشدهاند البته 3 تابلو متعلق به سالهای 80 و 81 است اما مابقی کارها جدید هستند و در کل 14 اثر نگارگری من روی دیوار نگارخانه لاجورد رفته است.
وی در توضیح اینکه چقدر در آثار این نمایشگاه سعی بر ایجاد نوآوری و خلاقیت شده است، گفت: هر هنرمندی تلاش میکند در کارش نوآوری و خلاقیت داشته باشد و به قول معروف دستخط خودش را در کارش به نمایش بگذارد و من نیز در این زمینه تلاش میکنم. البته که برای تحقق این هدف، نیاز به تجربههای زیادی وجود دارد، همچنان که من در بیانیه نمایشگاهم بر این موضوع اذعان کردم و شاید به نوعی این هنر، بینامتنی محسوب میشود، چراکه بخشی از نقاشی و بخشی از نگارگری و خوشنویسی و بخشهایی نیز توجهی به هنر مدرن داریم که همه اینها را تجربه میکنیم. این تجربهها در نقطهای باید به هم برسد که این اتفاق به صورت ناخودآگاه برای یک هنرمند ایجاد میشود و وقتی این مهم روی میدهد، دستخط شخصی و منحصربه فرد هنرمند در نقطه تلاقی تجربیات مختلف شکل میگیرد.
عصمتی تصریح کرد: نمایشگاه «بر و برگ رنگین» چنین هدفی دارد و در مسیر تجربههای مختلفی که داشتم، این نقطه تلاقی را میتوانید مشاهده کنید؛ اینکه در آثارم چه بخشهایی از نقاشی و چه بخشهایی از نگارگری بهره گرفته شده و اینکه آیا درصدهای مساوی از هنرها در آنها دیده میشود یا هر کدام به صورت مجزا دیده میشوند.
کاظم چلیپا هنرمند نقاش پیشکسوت و چهره ماندگار هنر انقلاب نیز درباره آثار نمایشگاه «بر و برگ رنگین» گفت: نگارگری هنر ایرانی است و جزو هنرهای اسلامی هم تلقی میشود؛ البت هبه این معتقد هستم که اسلام، آرمان هنر را مطرح کرد که مراتب عالم از جمله بهشت و دوزخ در این نوع هنر مطرح میشود که هنرمند این مراتب را نقش میزند. مساله دیگر مهم در نگارگری، نمایش عرفان اسلامی در رابطه با انسان و سیر و سلوک انسانی است که تصویر میشود. در نقاشی ایرانی از نظر زیباییشناسی، بحث نور خدا مطرح است (الله نور السموات والارض) و لذا هنرمند ایرانی به آن اهمیت میدهد چراکه هر چه در عالم هست، تجلی ذات خداست.
وی با اشاره به نور میرا در نگارگری، ادامه داد: این موضوعات در آثار نگارگری حسین عصمتی و به عنوان هنر ایرانی با همان المانها رعایت شده است. همچنین موضوعاتی چون موضوعات اسطورهای، تغزلی، مذهبی و تزئینی که در هنر مهم هستند، در کارهای آقای عصمتی نیز دنبال و دیده میشود.
چلیپا تاکید کرد: رسیدن یک هنرمند به فضای شخصی و بیان فضای شخصی، در رنگها، موضوعات و ترکیببندی آثار تجلی پیدا میکند که نمونههایی از هنرمندان بنام این حوزه همچون حسین بهزاد و محمود فرشچیان هستند که چنین جایگاهی در هنر دارند. از طرف دیگر، شور و شیدایی که در آثار نگارگری نسل آقای عصمتی وجود دارد، نیز بسیار حائز اهمیت است.
در بیانیه نمایشگاه «بر و برگ رنگین» به قلم حسین عصمتی آمده است: «سیر در تجربههای هنری و شیوههایِ بیان و اجراء، اشتیاق و دلمشغولی هنرمند، و از طرفی ضرورت ماندگاری در عالم هنر است. هنرمند در پی یافتن نقطۀ تلاقی و یگانگیِ این تجربیات و یافتههای متنوع هنری است. نمایشگاه حاضر ماحصل این سیر و سلوک و مشقهای طولانیمدت برای رسیدن به این نقطه است. آثار این نمایشگاه، تلاشی دارد در روزآمد شدن و بهرهمندی از امکانات و ابزار معاصر، و پالایش آن از مسیر اصول نگارگری. سعی شده، روایت و نیکویی، دو عنصر اصلی در هنر ایران، در این آثار جلوهگر باشد. شیوهها، ابزار متنوع و موضوعات مختلف، ذیل ویژگیهای نگارگری وحدت یافتهاست.»
علاقمندان برای بازدید از آثار میتوانند تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴، غیر از شنبهها، ساعت ۱۰ تا ۱۹ به نشانی خیابان بزرگمهر، تقاطع فلسطین، ضلع شمال غربی، شماره ۲۹، مراجعه کنند.

بدون دیدگاه