گزارش منصور جهانی از جهارمین جشنواره فیلم کردی مسکو

با اکران فیلم سینمایی «سنجار» ساخته «آنا ام. بوفارول» فیلمساز اسپانیایی و با موضوع جنایات نسل‌کشی داعش در شهر سنجار، چهارمین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» در روسیه افتتاح می‌شود.
چهارمین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» MKFF به ریاست «کَرَم گردن‌زری» Kerem Gerdenzeri، با مدیریت خانم «گولیزر گردن‌زری» Gulizer Gerdenzeri ـ «اینا تدژووا» Inna Tedzhoeva، با هدف انعکاس فرهنگ، تاریخ و حفظ هویت ملی و زبان مادری کُردها و زندگی مدرن این ملت و همچنین با نمایش آثاری در بخش‌ رقابتی «فیلم‌های سینمایی»، بخش‌ رقابتی «فیلم‌های بلند مستند»، بخش‌ رقابتی «فیلم‌های کوتاه مستند و داستانی» و همچنین بخش اکران ویژه «شب سینمای کُردی» از روزهای 28 شهریور ماه جاری تا یکم مهر ماه امسال (18 تا 22 سپتامبر 2024) در شهر مسکو در کشور فدراسیون روسیه برگزار می‌شود.
در مراسم افتتاحییه چهارمین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» Moscow، فیلم سینمایی «سنجار» Sinjar به کارگردانی «آنا ام. بوفارول» Anna M. Bofarul در ساعت 21 روز چهارشنبه 28 شهریور ماه جاری (18 سپتامبر 2024) با حضور این فیلمساز اسپانیایی، سینماگران روسی، کارگردانان، اعضای هیأت داوران جشنواره و کُردهای مقیم مسکو، در سینما «پارک مُسفیلم» Mosfilmovskaya در شهر مسکو در کشور فدراسیون روسیه برگزار می‌شود.

فیلم «سنجار» به وقایع دردناک 2014 اختصاص دارد
فیلم سینمایی «سنجار» (شنگال) به وقایع دردناک سال 2014 اختصاص دارد، زمانی که داعش برای انجام نسل‌کشی به شهر شنگال (سنجار) حمله کرد. یکی از قهرمانان این فیلم، به همراه سه فرزندش به بردگی می‌رود، دیگری از این مخمصه فرار می‌کند و سعی دارد که به خانه بازگردد. و سومین نفر هم در شهر بارسلونا در کشور اسپانیا به دربه‌در به دنبال پسر گم شده‌اش جستجو می‌کند. این اثر سینمایی نشان خواهد داد که این زنان، برای نجات کسانی که دوستشان دارند تا کجا پیش خواهند رفت.
«شب سینمای کُردی» در مجموعه هنری «لین برسنفسکی»
علاوه بر این، در «شب سینمای کُردی» تعدادی از فیلم‌های کُردی حاضر در جشنواره، از ساعت 23 روز شنبه 31 شهریور ماه جاری (21 سپتامبر 2024) تا ساعت 6 بامداد روز یکشنبه اول مهر ماه امسال (22 سپتامبر 2024) در سالن «لومیر» در مجموعه هنری «لین برسنفسکی» Bersenevsky Lane به نمایش در می‌آیند.
«موسکینو» میزبان شاهکارهای مدرن سینمای کُردی
فیلم‌های چهارمین جشنواره فیلم کُردی «مسکو» در طول روزهای برگزاری در سینماهای مجموعه سینمایی «موسکینو» اکران می‌شوند. سینماهای «موسکینو» Moskino در روزهای برگزاری این جشنواره، شاهکارهای مدرن سینمای کُردی را به نمایش خواهند گذاشت. تمامی فیلم‌ها به زبان اصلی و با زیرنویس روسی نمایش داده می‌شوند.
مجموعه سینمایی «موسکینو» Moskino از جمله؛ سینماهای «موسکینو فاکل» Moskino Fakel، «موسکینو کاسموس» Moskino Cosmos، «موسکینو مولودژنی» Moskino Molodezhny و «موسکینو اسپوتنیک» Moskino Sputnik در شهر مسکو، میزبان 38 اثر حاضر در چهارمین جشنواره فیلم کُردی «مسکو»، شامل؛ 7 فیلم بلند سینمایی و 8 فیلم مستند بلند در بخش مسابقه «فیلم‌های بلند»، و همچنین 14 فیلم کوتاه داستانی و 9 فیلم کوتاه مستند در بخش مسابقه «فیلم‌های کوتاه» خواهند بود.
تبادل و گفت‌وگوی بینِ فرهنگی
امسال، چهارمین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» Moscow به طور کلی بر گفت‌وگوی بینِ فرهنگی و همکاری با روسیه متمرکز است. این جشنواره، در ادامه سنت‌ سال‌های گذشته، به عنوان بخشی از تبادل فرهنگی، بار دیگر فیلمسازان و دوستداران سینما را از سراسر جهان، گردِهم می‌آورد تا شاهکارهای واقعی سینمای کُردی را به نمایش بگذارند. جغرافیای شرکت کنندگان بسیار متنوع است؛ برنامه‌ها شامل فیلم‌هایی از 12 کشور جهان، از جمله؛ اسپانیا، فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک، دانمارک، عراق، ترکیه، ایران، سوریه، اقلیم کردستان و … است.

تمرکز جداگانه بر فیلم‌هایی در مورد ایزدی‌ها
در این دوره از جشنواره، تمرکز جداگانه بر روی فیلم‌هایی در مورد ایزدی‌ها و دین باستانی بین‌النهرین آنها است. این در مفهوم بصری جشنواره نیز منعکس شده است: نماد اصلی پوستر امسال، پرِ طاووس است که نمادی قدرتمند برای مردم کُرد، به ویژه در زمینه ایزیدیسم، دین اجدادی باستانی همه کُردها است که بر اهمیت حفظ و رواج فرهنگ کُردی از طریق سینما تأکید می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *