منصور جهانی ـ اسپانیا به «کشور کانون توجه» در بازار فیلم اروپا EFM در هفتاد و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «برلیناله» Berlinale در سال 2025 تبدیل شد.
براساس بیانیه مطبوعاتی جشنواره بین‌المللی فیلم «برلیناله»، اسپانیا «کشور مورد توجه» Country in Focus در دوره آینده بازار فیلم اروپا EFM در هفتاد و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «برلین» خواهد بود. بسیاری از فیلمسازان آن، اسپانیا را به یک مکان فیلم اروپایی پویا و قوی با جذابیت بین‌المللی و همچنین سنت دیرینه و موفق فیلم‌های متعدد در برنامه جشنواره و همچنین در بازار فیلم اروپا و طرح‌های صنعتی برلیناله تبدیل کرده‌اند.
در ادامه ابتکاری که در سال 2017 آغاز شد، بازار فیلم اروپا سالانه با برنامه «کشور در کانون» خود، یک منطقه سینمایی بزرگ را در کانون توجه قرار می‌دهد. صنعت سینما، کارهای خلاقانه از منظر چند وجهی و همچنین محرک‌های جدید ارائه می‌شود و ارتباطات بین‌المللی ارتقا می‌یابد. پس از مکزیک، کانادا، نروژ، شیلی، کشورهای بالتیک و ایتالیا، برنامه «اسپانیا در کانون» صحنه فیلم اسپانیا را بررسی خواهد کرد و فرصت‌های متعددی را برای گفت‌وگو با تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان، سرمایه‌گذاران و کارشناسان صنعت سینما در ژانرهای گوناگون آن از انیمیشن تا درام و سریال ارائه می‌کند.
در ادامه این بیانیه مطبوعاتی آمده است: فیلمسازی اسپانیا چندین دهه برنامه «برلیناله» را غنی کرده است. صدها فیلم اسپانیایی که توسط استعدادهای برجسته و تحسین‌شده خلق شده‌اند، تماشاگران و هیأت داوران را به‌طور یکسان خیره کرده‌اند؛ 9 فیلم برنده توانسته‌اند جایزه «خرس طلایی» Golden Bear بهترین جایزه جشنواره برلیناله را از آن خود کنند؛ «آلکاراس» Alcarràs اثر زیبای «کارلا سیمون» Carla Simón در سال 2022 جدیدترین آنهاست. «پدرو آلمودووار» Pedro Almodóvar همچنین جایگاه مهمی در تاریخ «برلیناله» دارد، زیرا فیلم سینمایی «قانون تمایل» La ley del deseo در اولین نمایش جهانی در بخش «پانوراما» Panorama در سال 1987 به نمایش درآمد و توانست جایزه TEDDY AWARD را از آن خود کند.
خانم «تریشیا تاتل» Tricia Tuttle مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم «برلیناله» درباره اسپانیا «کشور کانون توجه» در بازار فیلم اروپا گفت: ما مشتاقانه منتظر حضور مهمانان و استعدادهای نوظهور در جشنواره و جشن گرفتن صنعت فیلم اسپانیا در بازار فیلم اروپا هستیم.
در پایان این بیانییه مطبوعاتی آمده است: اسپانیا قاطعانه متعهد به گسترش تولید فیلم پایدار و دیجیتالی کردن آینده‌نگر صنعت سینما است. به لطف مشوق‌های مالیاتی و یارانه‌های جذاب، کشور متمرکز در بازار فیلم اروپا 2025 نیز به عنوان لوکیشنی برای تولیدات مشترک بین‌المللی، تقاضای زیادی دارد. علاوه بر لوکیشن‌های شناخته شده سینمایی در شهرهای مادرید و بارسلون، مناطقی پررفت و آمدی همچون ایالت‌های باسک، کاتالونیا، گالیسیا، جزایر قناری و اندلس نیز از جذابیت‌های صنعت سینما، با ویژگی‌های منطقه‌ای منحصر به فرد برخوردار هستند.
خانم «تانیا مایسنر» Tanja Meissner مدیر برلیناله پرو درباره اسپانیا «کشور کانون توجه» در بازار فیلم اروپا معتقد است: صنعت فیلم و رسانه اسپانیا شهرت جهانی خود را برای تبدیل شدن به یک مرکز اروپایی به لطف برتری خلاقانه، سرمایه‌گذاری هدفمند و نوآوری‌های تکنولوژیکی تقویت کرده است، و از حضور بین‌المللی قوی با محتوای با کیفیت و اصالت برخوردار است. این کشور مشوق‌های مالیاتی رقابتی، موافقتنامه‌های تولید مشترک و زیرساخت صنعتی قوی ارائه می‌دهد.
«ارنست اورتاسون» Ernest Urtasun وزیر فرهنگ اسپانیا درباره اسپانیا «کشور کانون توجه» در بازار فیلم اروپا گفت: بازار فیلم اروپا، بدون شک یکی از قدرتمندترین پلتفرم‌ها برای سینمای اروپاست و اسپانیا به عنوان «کشور در کانون توجه» به ما این امکان را می‌دهد تا استعدادهای عظیم صنعت اسپانیا را در همه زمینه‌هایش از جمله؛ خلق، تولید، پخش و جایگاه جهانی سینمای ما نمایان کنیم، در واقع، این وظیفه و افتخار وزارت فرهنگ اسپانیا است. حمایت و معرفی از صنعت سینما، کارگردانان و تهیه‌کنندگان و همچنین اجازه رشد بیشتر به سینمای اسپانیا برای ادامه این راه ارزشمند، همان‌طور که در حال حاضر، در بازارهای جهانی فیلم حضور دارد و بینندگان از سراسر جهان، به تماشای آن می‌نشینند.
بازار فیلم اروپا EFM از روزهای 25 بهمن ماه تا یکم اسفند ماه امسال (13 تا 19 فوریه 2025) در چارچوب هفتاد و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «برلیناله» Berlinale در شهر برلین در کشور آلمان برگزار می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *