تعدادی از فعالان موسیقی در سال ۱۴۰۳ به واسطه برخی از اتفاقات، رویدادها و تولیداتی که پیش روی مخاطبان قرار دادند، میتوانند به عنوان چهرههای خبرساز موسیقی در سال گذشته معرفی شوند.
به گزارش مهر، فرآیند تولید و عرضه آثار موسیقایی در سالی که گذشت مملو از اتفاقات و حواشی عجیب و غریبی بود که چه در قالب رسمی خود و چه در فضای مجازی جریان رسانهای حوزه موسیقی را تحت تأثیر قرار داد. مسیری که میتواند سرمنشا برگزاری نشستها و سلسله مباحث تخصصی و دانشگاهی در حوزههای موسیقایی و اجتماعی باشد تا از درون آنچه در این نشستها میگذرد، بتوانیم به نتایجی برسیم.
مسیری پرچالش و پر از حرف و حدیث که هر کارشناسی در حوزههایی چون «موسیقی»، «رسانه»، «علوم اجتماعی»، «روانشناسی»، «سیاسی» میتواند از ظن خود نسبت به آنچه توسط هنرمندان و فعالان این عرصه روی داده به اظهارنظر بپردازد.
شرایطی که کم و بیش هم اتفاق افتاد و در این چارچوب بودند رسانهها و صفحات رسمی و غیررسمی فضای مجازی که بسته به منویات محتوایی خود دست به انتشار فیلمها، کلیپها، مستندهای خبری و گفتگوهای رسانهای زدند و تلاش کردند تا به واسطه این جار و جنجالها که طبیعتاً به راحتی هم نمیتوان از آنها عبور کرد، حضور مؤثری در پوشش اخبار این چهرههای خبرساز داشته باشند.
اگرچه تعدادی زیادی از این چهرهها به دلیل حضور نداشتن در جریان رسمی فعالیتهای موسیقایی کشور آنچنان که باید در رسانهها مطرح نشدند، اما فضای مجازی بستر بسیار گسترده و مؤثری برای خبرساز شدن آنها داشت و موجب شد تا این فعالان موسیقایی چندین روز در صدر اخبار قرار داشته باشند.
آن چه میخوانید معرفی چند چهره خبرساز موسیقی در سال ۱۴۰۳ است که طی سال گذشته به دلیل فعالیتها و کارهایی که در عرصههای تخصصی خود انجام دادند در ردیف پرخبرترین چهرههای موسیقی قرار گرفته و شرایطی را ایجاد کردند تا آنچه از پس تولیدشان پیش روی مخاطبان قرار گرفت با حواشی یا خبرهای متعدد فراوانی در رسانههای رسمی و غیررسمی انعکاس پیدا کند.
فرهاد فخرالدینی؛ منظومه سیمرغ»، دیدار با پزشکیان و چند داستان دیگر
مهر سال ۱۴۰۳ بود که در رسانهها خبری منتشر شد مبنی بر اینکه فرهاد فخرالدینی از آهنگسازان و موسیقیدانان شهیر کشورمان بعد از مدتها بی خبری و سکوت «منظومه سیمرغ» را بر اساس «منطقالطیر» (عطار نیشابوری) در پنج موومان ساخته و قرار است آن را به همراه ارکستری متشکل از حدود ۱۰۰ نوازنده شناختهشده موسیقی کلاسیک ایران به اجرا در آورد.
همین یک خبر کافی بود که فرهاد فخرالدینی به واسطه سالها تجربه در رهبری ارکستر اجراهای زنده و آهنگسازی پروژههای ماندگار و خاطرهساز مجموعههای تلویزیونی و سینمایی و بعد از ماجراهای پرحاشیه مربوط به ارکستر موسیقی ملی دوباره در صدر خبرها قرار بگیرد و این هنرمند معتبر تبدیل به یکی از چهرههای خبرساز موسیقی در سال ۱۴۰۳ شود.
ماجراهایی مربوط به حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهور در همین کنسرت «منظومه سیمرغ» و برگزاری مراسم بزرگداشت در فرهنگسرای نیاوران تهران هم از جمله دیگر رویدادها و اتفاقاتی بود که این موزیسین پیشگام موسیقی کشورمان را تا چند روز در صدر اخبار موسیقی نگه داشت.
همایون شجریان؛ برگزاری تور کنسرتهای خارجی و ماجراهای پرحاشیه
طبیعتاً وقتی نامتان «همایون شجریان» باشد، تقریباً امکان ندارد که در طول یک سال حتی اگر تمایلی به گفتگوی رسمی با رسانهها و خبرگزاریها نداشته باشد، این نام در ردیف پرخبرترین چهرههای موسیقی قرار نگیرد.
هنرمندی توانمند با شاخصهای کیفی بالا که هم مخاطبان و هم منتقدان حوزه موسیقی همواره روی آثارش تمرکز ویژهای دارند و او را در مقاطع مختلف مورد نقد و بررسی قرار میدهند. آن چنان که این تحلیل بعضاً در مسیر و مداری قرار میگیرد که همایون شجریان حتی اگر خودش هم نخواهد وارد جدول پرخبرترین چهرههای موسیقی قرار میگیرد. مسیری که در سال ۱۴۰۳ از این قاعده مستثنا نبود و وی را در رأس اخبار چهرههای موسیقی کشورمان قرار داد.
برگزاری تور کنسرتهای اروپا و آمریکا با همراهی انوشیروان روحانی پس از جدایی پرسش برانگیزش از برادران پورناظری، انتشار چندین تک آهنگ موسیقایی در حوزه موسیقی ایرانی، رونمایی از آلبوم «ش م س» با همکاری یک مجموعه بانکی، انتشار خبرهای پرحاشیه بعد از اعلام همایون شجریان در صفحه مجازیاش درباره قطع ارتباط خود با سحر دولتشاهی، همکاری با سامی یوسف برای انتشار یک آلبوم جدید از جمله نکاتی بود که سال گذشته در فواصل زمانی مختلف نام همایون شجریان را بر سر زبانها انداخت.
رضا مهدوی؛ رپ و دبیر جشنواره موسیقی فجر
رضا مهدوی از جمله فعالان عرصه موسیقی است که طی سالهای گذشته چه آن زمان که در مرکز موسیقی حوزه هنری به عنوان مدیر حضور داشت و چه آن زمان که در رویدادها و جشنوارههای مختلف موسیقایی به عنوان دبیر، کارشناس، عضو هیئت داوران و عناوین دیگر مشغول به فعالیت بود از جمله چهرههایی لقب گرفت که اظهارات و نقطه نظراتش در صدر خبر رسانهها قرار میگیرد.
این آهنگساز، نوازنده و مدرس موسیقی که طی ۲ دوره قبلی جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به عنوان دبیر حضور داشته است، از ابتدای سال گذشته در قالب کارشناس و نوازنده از موسیقی رپ مطلوب حمایت کرد و در قامت دبیر جشنواره نیز به انبوه پرسشهای خبرنگاران در قبال این رویداد پاسخ داد و همین مساله باعث شد در سال ۱۴۰۳ همواره جزو چهرههای خبرساز موسیقی باشد.
وی در یکی از گفتگوهای رسانهایاش درباره مواجهه با گونههای مختلف موسیقی توضیح داد: ما باید با پدیدههای نو رفتار درستی داشته باشیم، یک رفتار عالمانه. اینکه به این گونهها در جشنواره اجازه اجرا داده نشود، درست نیست. بسیاری از کنسرتهای موسیقی که به اسم پاپ برگزار میشوند، لزوماً پاپ نیستند ولی همه این اجراها روی کاغذ به اسم موسیقی پاپ مجوز میگیرند. جشنواره محل جشن بزرگ است و همه باید در آن حضور داشته باشند. درباره موسیقی رپ اما میتوان آن را بومیسازی کرد و از اسمش نترسید. جشنواره بینالمللی موسیقی فجر بهترین زمان آزمون و خطاست که به اجراکنندگان رپ اجازه دهیم با محتوا و هویت ایرانی اجرا داشته باشند و زمانی که مطمئن شویم این کار خطری ندارد، خیال مسئولان هم راحت میشود.
مهدوی که علاوه بر آهنگسازی و مدیریت در عرصه موسیقی در حوزه رسانه هم فعالیت میکند، در سال گذشته برنامههای زیادی را در رادیو ساخت که موضوع هرکدام از این برنامهها دربرگیرنده نکات خبرسازی بود.
بشیر بی آزار؛ سخنرانی علیه رژیم صهیونیستی و بازداشت در فرانسه
بشیر بی آزار فعال رسانهای و مدیر سابق دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما که در فرانسه حضور داشته است ۱۵ خرداد توسط پلیس این کشور احضار و بدون ذکر دلیل و توضیح بازداشت شد که همین مساله او را تبدیل به یکی از چهرههای خبرساز موسیقی در سال گذشته کرد.
بی آزار که چندی پیش انتشار عکس ۲ نفره اش با محسن چاوشی در کربلا با واکنشهای زیادی هم همراه شد، در آخرین پست خود در فضای مجازی اینگونه نوشته بود: «هفته گذشته فرصتی پیش آمد تا در نشستی در سازمان ملل، درباره تحریمهای ایران، جنایات اسرائیل و بیخاصیتی سازمان ملل صحبت کنم! و جالب اینکه هر سخنرانی بیشتر علیه اسرائیل حرف میزد، بیشتر توسط حضار تشویق میشد! صهیونیستها، هیچ گاه تا این حد تنها، منفور، شکست خورده و ذلیل نبودهان د.»
محمدمهدی رحیمی مدیر وقت روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری روز سیزدهم تیر سال ۱۴۰۳ بود که در حساب کاربری خود در فضای مجازی اعلام کرد: به لطف الهی بشیر بی آزار که به دلایل واهی و بهطور غیرقانونی چند هفته قبل در فرانسه دستگیر و زندانی شده بود، آزاد شده و در مسیر بازگشت به میهن است.
معرفی یک چهره خبرساز سمی در آخرین روزهای سال ۱۴۰۳
همان گونه که بسیاری پیش بینی میکردند، جریان مخربی که ذهن شنیداری کودکان و نوجوان ایرانی را تحت حمله همه جانبه خود قرار داده، دست بردار نیست و در آخرین حمله رسانهای و خبرساز خود بود که به واسطه شبه خوانندهای به نام ساسان حیدری ملقب به «ساسی»، تک آهنگ مستهجن و مبتذلی به نام «مارمولک» را منتشر کرد؛ مسیری که موجب شد این خواننده به عنوان به اصطلاح «سمیترین» چهره خبرساز موسیقی در سال ۱۴۰۳ لقب بگیرد.
این خواننده چند روز قبل از انتشار این آهنگ پرحاشیه بود که کلیپی به نام «توبه» را منتشر کرد تا مسیر مخرب و ویرانگر خود را در قالبی متفاوت پیش روی شنوندگان ایرانی آن هم در آستانه فرا رسیدن سال نو قرار دهد.
انتشار همین ۲ آهنگ که در همان دقایق کوتاه انتشار با بازدید کننده میلیونی نیز همراه شد، زنگ خطری دوباره برای فعالان حوزه موسیقی، مدیران فرهنگی و خانوادههایی بود که برای مقابله با چنین هجمههای مخرب و برنامهریزی شدهای آن چنان که باید استراتژی ندارند. چارچوبی که موجب میشود بازهم از تولید آثار فرهنگی و به روز شده مثبتی که میتواند در تفکر کودکان و نوجوانان کشورمان اثرگذار باشد، غافل باشیم و شرایطی را فراهم سازیم تا این خواننده تبدیل به یکی از چهرههای خبرساز موسیقی در سال ۱۴۰۳ شود.
پرستو احمدی؛ خبرسازی با برگزاری یک «کنسرت فرضی»
اواخر آذر بود که پرستو احمدی از هنرمندان عرصه خوانندگی اجرایی موسوم به «کنسرت فرضی» یا «کنسرت کاروانسرا» را بدون رعایت چارچوبهای عرفی و قوانین شرعی در کانال یوتیوب خود منتشر کرد. اجرایی که در کوتاهترین زمان ممکن با بازتابهای فراوان و گستردهای در صفحات مجازی روبهرو شد و ماجرا را به سمتی هدایت کرد که نام وی تا چندین روز در فهرست خبرسازترین افراد فعال در موسیقی قرار گیرد.
مدتی بعد از پخش این ویدئو بود که مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: «چهارشنبه ۲۱ آذر فیلمی با عنوان «کنسرت فرضی» در یک کاروانسرا در فضای مجازی منتشر شد که در آن یک گروه به خوانندگی خانمی بدون رعایت موازین قانونی و شرعی در حال اجرای یک قطعه موسیقی هستند. براساس این گزارش، در پی انتشار کلیپ مورد اشاره که هیچ مجوز قانونی نداشته و موزاین قانونی و فرهنگی کشور نیز در آن رعایت نشده است، با ورود دستگاه قضائی ضمن برخورد مقتضی، علیه خواننده و عوامل تولید آن پرونده قضائی تشکیل شده است.»
در ادامه این گزاش آمده بود: «براساس آنچه در فضای مجازی بازنشر یافته است او در این برنامه بدون حجاب حاضر شده بود و مجوزی هم نداشته است. البته در مهر ماه ۱۴۰۲ نیز در قوه قضائیه به خاطر اجرای یک قطعه موسیقی، پروندهای علیه او تشکیل شده بود.»
سه روز بعد از انتشار این خبر بود که مرکز اطلاعرسانی فرماندهی انتظامی استان مازندران از برگزاری نشست توجیهی و خروج پرستو احمدی از ساختمان پلیس مازندران خبر داد و نوشت: «پس از تولید و انتشار فیلم خارج از عُرف و ارزشهایِ اجتماعی توسط خانم پرستو احمدی در فضای مجازی، وی به پلیس امنیت عمومی دعوت و مقرر شد تا به مرجع قضائی مراجعه کند. همچنین وی پیش پس از برگزاری نشست توجیهی به همراه خانواده از ساختمان پلیس خارج شد.»
البته در سال ۱۴۰۳ میتوان به خبرسازی چهرههایی چون معین زندی ملقب به معین زد در کنسرتها و فضای مجازی، حضور خبرساز محمدرضا شایع خواننده موسیقی رپ فارسی در جریان برخی فعالیتهای تئاتری و برنامههای دیگر، استقبال مخاطبان از کنسرتها و آثار علیرضا طلسیچی که در رسانهها هم انعکاس زیادی داشت و همچنین برخی رفتارها و فعالیتهای بنیامین بهادری در فصل جدید فعالیتهای موسیقایی خود اشاره کرد که میتواند این خوانندگان را نیز در ردیف خبرسازترین چهرههای موسیقی کشورمان قرار دهد.
بدون دیدگاه