آلبوم‌های موسیقی متعددی؛ همچون موسیقی متن فیلم «عقاب‌ها»، «ردیف آوازی تعزیه»، «دستگاه‌های موسیقی ایران»، «این روزها» و «تخت طاقدیس» سال ۱۴۰۳ منتشر شد که بعضی از آنها پس از وقفه‌های طولانی ۴۰ ساله یا کوتاه، امکان انتشار پیدا کردند.

به گزارش ایرنا، آلبوم‌های موسیقی متعددی در گونه‌های سنتی و کلاسیک ایرانی، مقامی، تلفیقی و پاپ در سال ۱۴۰۳ منتشر شد که بعضی از آنها همچون آثار مجید انتظامی موسیقیدان، آهنگساز پس از ۴۰ سال، منتشر شدند. برخی از هنرمندان موسیقی سنتی همچون حسین علیزاده و همایون شجریان و خوانندگان موسیقی پاپ؛ بابک جهانبخش، احسان خواجه امیری و حمید حامی پس از چند سال وقفه، آلبوم‌های موسیقی را منتشر کردند. در این گزارش به مهمترین آلبوم‌های موسیقی سال گذشته، می‌پردازیم.آثار خاطره‌انگیز انتظامی؛ «عقاب‌ها» تا «گذرگاه»مجید انتظامی موسیقیدان، آهنگساز، نوازنده اُبوا و رهبر پیشکسوت ارکستر، از سال ۱۴۰۲، آلبوم‌های موسیقی متن فیلم‌ها و سریال‌های خاطره‌انگیزی که آهنگسازی آنها را برعهده داشته، به صورت دیجیتال منتشر کرده و این آثار از طریق پلتفرم‌های بین‌المللی پخش موسیقی قابل دسترس است.انتظامی سال ۱۴۰۲ آلبوم‌های موسیقی متن سریال‌های «آواز مه» را پس از ۲۱ سال، «کلاه پهلوی» را پس از ۱۱ سال و سال گذشته آلبوم‌های موسیقی متن فیلم‌های سینمایی «بازمانده»، «عقاب‌ها»، «وصل نیکان» و «گذرگاه» را به صورت دیجیتال منتشر کرد.آلبوم موسیقی متن فیلم سینمایی «بازمانده» به نویسندگی، کارگردانی و تدوین مرحوم سیف‌الله داد، تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی، منوچهر عسگری‌نسب و سیف‌الله داد در ۲۳ قطعه، پس از ۳۰ سال منتشر شد. فیلم سینمایی «بازمانده» محصول سال ۱۳۷۳ یکی از مهمترین و ماندگارترین آثار سینمایی در حوزه مقاومت و آرمان فلسطین است، این فیلم براساس کتاب «بازگشت به حیفا» نوشته غسان کفانی یکی از مشهورترین نویسندگان و روزنامه‌نگاران عرب در قرن بیستم ساخته شده است و موضوع آن به تشکیل دولت اسرائیل و حکومت آن بر شهر حیفا بازمی‌گردد.آلبوم موسیقی متن فیلم سینمایی «عقاب‌ها» به نویسندگی محمدرضا یوسفی، کارگردانی زنده‌یاد ساموئل خاچیکیان، تهیه‌کنندگی منصور و علی مزینانی پس از ۴۰ سال در ۲۲ قطعه منتشر شد. «عقاب‌ها» فیلمی در گونه دفاع مقدس است که سال ۱۳۶۳ فیلمبرداری و تولید شد و سال ۱۳۶۴ اکران شد. این فیلم در مجموع سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۹، به فروشی معادل ۷۳ میلیون و ۸۶۲ هزار تومان از ۸٫۶ میلیون تماشاگر، به پرمخاطب‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی تبدیل شد.انتشار آثار موسیقایی پس از ۴۰ سال؛ «عقاب‌ها» و «ردیف آوازی تعزیه»آلبوم موسیقی متن فیلم سینمایی «وصل نیکان» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا پس از ۳۳ سال در ۱۷ قطعه؛ «وصل نیکان» (تیتراژ ابتدایی)، «دفاع از مردم»، «عشق خاموش»، «خطر»، «گل و آینه»، «سفره عقد»، «شغل»، «خنثی‌سازی»، «قبر شکسته»، «کارت عروسی»، «تیم خنثی‌سازی»، «موسی»، «سفر»، «شهادت موسی»، «تشییع موشک»، «وصل نیکان» (تیتراژ پایانی) و «همراه با دوست» (تم اصلی: دونوازی پیانو و اُبوا) منتشر شد. فیلم «وصل نیکان» با موضوع دفاع مقدس محصول حوزه هنری انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۰ است که سال ۱۳۷۱ در سینماهای کشور اکران شد.آلبوم موسیقی متن فیلم «گذرگاه» به کارگردانی شهریار بحرانی و تهیه‌کنندگی محمدباقر آشتیانی محصول سال ۱۳۶۵ شامل ۲۴ قطعه؛ «گذرگاه – تیتراژ ابتدایی»، «عقد ناصر»، «بدرقه»، «سیمینوف»، «امانتی»، «هلیبورن»، «قتل عام»، «غافلگیری»، «استتار»، «قاسم»، «عبور»، «پل»، «عملیات موفق»، «سرهنگ»، «تیر باران»، «احمد»، «عاطفه»، «سایه»، «فرار مخفیانه»، «یورش»، «جدایی»، «ناصر»، «یاد یاران» و «دیدار دوباره – تیتراژ پایانی» است.نوازندگان؛ خاچیک بابایان، منوچهر انصاری، همایون رحیمیان، رضا عالمی، ارسلان کامکار (ویولن)، سیاوش ظهیرالدینی، نوروز یزدانی (آلتو)، کریم قربانی، محسن تویسرکانی (ویولنسل)، علیرضا خورشیدفر (کنترباس)، ناصر رحیمی (فلوت)، مجید انتظامی (اُبوا)، سعید اتوت (کلارینت)، محمد احمدیان (فاگوت)، جاوید مجلسی، مسعود غریب‌نواز (هورن)، امیر بهشتی (ترومپت)، حمید محمودی، عباس دبیردانش (ترومبون)، آندره آرزومانیان (پیانو)، علیرضا قوامی (تیمپانی)، الهه حمیدی، ریما نوزاد، مهدی نیکنام، اسفندیار قره‌باغی (گروه کُر)، محسن کلهر، ناصر فرهودی (صدابردار)، استودیو پاپ ضبط و میکس از هنرمندان و عوامل اجرایی این اثر هستند.«کیومرس نامه» با روایت میرجلال الدین کزازیآلبوم موسیقی «کیومرس نامه» روایت داستان کیومرث در شاهنامه توسط میرجلال الدین کزازی استاد دانشگاه، شاعر، نویسنده، مترجم، شاهنامه‌پژوه و چهره‌ ماندگار فرهنگ و ادب ایران، با آهنگسازی مسیح تحویلداری و خوانندگی حسین علیشاپور ۲۵ اردیبهشت‌ همزمان با سالروز بزرگداشت فردوسی منتشر شد. متن روایی داستان برگرفته از کتاب «دفتر دانایی و داد» اثر کزازی است.این آلبوم شامل ۱۱ قطعه؛ دیباچه، کیومرس (کیومرث)، سیامک، دیو، سوگ سیامک، پیام ایزدی، هوشنگ، رزم هوشنگ و دیو، سرانجام، شاهنامه‌شناسی (روایت کزازی در مورد چیستی شاهنامه) و داستان کیومرس (روایت کزازی درباره جایگاه کیومرس در اساطیر ایرانی) است.فربد یداللهی (طراحی و اجرای سازهای کوبه‌ای)، پوریا شیوافرد (نی)، علیرضا دریایی، حسنا پارسا (کمانچه)، فرنام اسکندری (کمانچه آلتو)، راضیه نظری (مُراژ)، آفرین نظری (قانون)، مسیح تحویلداری، کسرا منصور (تار) و فاطمه دهقانی (عود)، نوازندگان این اثر هستند.درباره آلبوم موسیقی «کیومرس نامه» آمده است: «کیومرس‌نامه از شاهنامه می‌گوید، از کیومرس، نخستین شاهِ شاهنامه و نخستین انسان فره‌مند ایرانی. کیومرس‌نامه برآمده از همدلی پدیدآورندگان آن است و عشقشان به هویت و فرهنگ ایران‌زمین که با حضور فرزند راستین فردوسی، استاد میرجلال الدین کزازی، گران‌سنگ گشته است. امید که این اثر که در سالروز بزرگداشت فردوسی بزرگ معرفی می‌گردد، قدمی در راستای گسترش فرهنگ و هویت ملی باشد.»انتشار آثار موسیقایی پس از ۴۰ سال؛ «عقاب‌ها» و «ردیف آوازی تعزیه»روایت امید و عشق در ایام کروناآلبوم موسیقی «امیدوار» با آهنگسازی پدرام فریوسفی و اشعار و دکلمه فریده امیدوار با روایت امید و عشق در ایام کرونا در قالب یک آلبوم با سه لوح فشرده منتشر و خردادماه رونمایی شد.فریوسفی در این باره گفت: آلبوم موسیقی «امیدوار» یادگار و به وجود آورنده‌ امید و عشق در ایام کرونا است تا با واسطه‌ موسیقی بتوانیم امید را به دیگران هدیه دهیم، به همین جهت است که چنین نامی را برای این اثر انتخاب کردیم. ما در آن روزهای دشوار تلاش می‌کردیم تا به واسطه موسیقی و ضبط این اثر امید را در خود و دیگران زنده نگه داریم. شرایطی که به دلیل توقف فعالیت بسیاری از استودیوهای ضبط موسیقی دربرگیرنده مصائب و مشکلاتی بود که اگر دوستان و همراهان هنرمندم در این پروژه کنارم نبودند، امروز نمی‌توانستیم شاهد انتشار آن باشیم.این نوازنده و مدرس موسیقی درباره ویژگی‌های آلبوم «امیدوار» بیان کرد: معتقدم کلام و نوع موسیقی به کار گرفته شده در این پروژه به شکلی طراحی و اجرا شده که بتواند با عموم مخاطبان ارتباط برقرار کند. مسیری که برای افراد سالمند می‌تواند دربرگیرنده یاد و خاطره برنامه «گلها» باشد. فرآیندی که در آن خبری از بزرگ نمایی و منیت نیست بلکه تلاش می‌کند تا به واسطه موسیقی آرامش را به مردم تزریق کند.پدرام فریوسفی نوازنده ویولن، ویولا، پیانو، سازهای الکترونیک، ناظر و ویرایش ضبط، بهنام ابوالقاسم نوازنده پیانو، سازهای الکترونیک، صدابردار و ناظر و ویرایش ضبط، امیر احدی نوازنده تار، میثم مروستی نوازنده سه‌تار، سامان صمیمی نوازنده کمانچه، نیلوفر محبی آوا، سیاوش ولی‌پور نوازنده سنتور، بابک غسالی نوازنده عود، علی رحیمی نوازنده سازهای کوبه‌ای و هنگ درام گروه اجرایی این آلبوم را تشکیل می‌دهند.انتشار آثار موسیقایی پس از ۴۰ سال؛ «عقاب‌ها» و «ردیف آوازی تعزیه»«ردیف آوازی تعزیه» ۴۲ سال فعالیت سیدمحسن هاشمیآلبوم «ردیف آوازی تعزیه» اثر سیدمحسن هاشمی در عرصه شبیه‌خوانی حرفه‌ای شهریورماه منتشر شد و شامل ۱۲ لوح فشرده در دستگاه‌های مختلف موسیقی ایرانی؛ آواز بیات ترک، شور، آواز ابوعطا، آواز دشتی، آواز افشاری، همایون، بیات اصفهان، سه‌گاه، چهارگاه، ماهور، نوا و راست پنجگاه در ۲۳۸ قطعه است.هاشمی درباره این آلبوم نوشته است: «موسیقی یکی از ارکان شبیه‌خوانی است. موسیقی آوازی تعزیه مبتنی بر ردیف دستگاهی موسیقی ایرانی اجرا می‌شود. شبیه‌خوانان حافظان و امانتداران موسیقی آوازی ایران در سال‌هایی هستند که موسیقی ایرانی با ممنوعیت و محدودیت‌های جدی مواجه بوده است و اهالی تعزیه در آن سال‌ها این میراث گرانبها را به بهترین روش نگهداری کرده‌اند و بعدها این امانت با ارزش را به اهلش سپرده‌اند.این مجموعه (ردیف آوازی شبیه‌خوانی) حاصل ۴۲ سال فعالیت مستمر و مداوم اینجانب در عرصه شبیه‌خوانی حرفه‌ای است. در این سال‌ها خوشه‌چین خرمن هنر استادان چیره دست این هنر بوده‌ام که اکثرشان دستشان از دنیا کوتاه است و در هر روستا و آبادی که این بزرگواران حضور داشتند، خدمتشان می‌رسیدم و گوشه‌ها و نغمات را می‌آموختم. همچنین از مجموعه ردیف‌های آوازی استادان بزرگوار دوامی، کریمی، شجریان منصوری، کاظمی و دیگر استادان گرامی بهره برده‌ام.»انتشار آثار موسیقایی پس از ۴۰ سال؛ «عقاب‌ها» و «ردیف آوازی تعزیه»انتشار «ش م س» پورناظری و شجریان پس از ۶ سالآلبوم موسیقی «ش م س» (شین میم سین) با آهنگسازی کیخسرو پورناظری و خوانندگی همایون شجریان پس از ۶ سال، شهریورماه منتشر و رونمایی شد. این آلبوم موسیقی با اشعاری از مولانا و حافظ و با همراهی گروه «تنبور شمس» و روایتی از حفظ ریشه‌های موسیقایی شامل ۹ قطعه؛ «یارکان»، «امروز»، «تکنوازی تنبور»، «آواز مست و خراب»، «مغانه»، «مردان خدا»، «ای ماه»، «افسانه تنبور» و «افسانه دل» است،همایون شجریان و سهراب پورناظری دی ماه سال ۱۴۰۲ در صفحه‌های شخصی خود در فضای مجازی از انتشار این آلبوم خبر داده بودند که در نهایت «ش م س» سال ۱۴۰۳ با حمایت حامی مالی منتشر شد.شجریان در آیین رونمایی از آلبوم «ش م س» گفت: نام این آلبوم (شین میم سین) همان کلمه شمس است. آغاز تولید این اثر از پنج، ۶ سال گذشته آغاز شد، در فستیوالی که برای مولانا در قونیه برگزار شده بود، قطعه‌های این آلبوم را تمرین کردیم و در کنسرتی اجرا کردیم، پس از آن تصمیم به ضبط این قطعه‌ها گرفتیم و در دوران کرونا آنها را ضبط کردیم.این خواننده با اشاره به ویژگی‌های هنری استاد کیخسرو پورناظری در آلبوم «ش م س» افزود: وی فضایی را در هر قطعه از آلبوم ایجاد کرد که هر قطعه با دیگری متفاوت است، خدا را شاکرم که افتخار خواندن این آلبوم را داشتم و جزو بهترین کارهایی است که می‌توانست برای من رقم بخورد و سعی کردم با توان محدود خودم، نقش کوچکی را در این آلبوم ایفا کنم.انتشار آثار موسیقایی پس از ۴۰ سال؛ «عقاب‌ها» و «ردیف آوازی تعزیه»انتشار «دستگاه‌های موسیقی ایران» حسین علیزاده پس از ۴ سالمجموعه «دستگاه‌های موسیقی ایران» با آهنگسازی و تالیف حسین علیزاده شهریورماه رونمایی شد، آهنگسازی و تألیف این اثر که توسط «خانه کار و دیدار کارمان» منتشر شده است از ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۹ و در بحبوحه‌ شیوع ویروس کرونا آغاز شد. این مجموعه به‌ همت ۴۳ نوازنده و خواننده موسیقی ایرانی شکل گرفته است و اشعار آن نیز توسط سیروس جمالی برای هر گوشه و آواز و تصنیفی، سروده شده و شامل ۱۳ دستگاه؛ شور، آواز بیات‌کرد، آواز ابوعطا، آواز بیات‌ترک، آواز افشاری، آواز دشتی، سه‌گاه، چهارگاه، همایون، آواز بیات ‌اصفهان، ماهور، نوا و راست‌پنجگاه و آواز موسیقی ایرانی و ۳۰۲ قطعه است که در قالب ۱۷ لوح فشرده و ۱۳ کتاب نُت ارائه شده است.مجموعه «دستگاه‌های موسیقی ایران» به نوعی نتیجه‌ تلاش سالیان این آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار پیشکسوت در زمینه‌ موسیقی ردیف دستگاهی و آموزش آن و تلاشی است برای بقا و گسترش نغماتی که طی تاریخ شکل گرفته و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده‌اند. این مجموعه بیش و پیش از هر چیز شاید سودای این دارد که به عنوان یک اثر موسیقایی کلاسیک و جدی، جایی در میان همه‌ مخاطبان با هر سلیقه‌ای باز کند. به بیان دیگر، تنها در میان شنوندگان جدی موسیقی دستگاهی شنیده نشود و با تکیه بر رنگ‌آمیزی صوتی و سازبندی و تنوع الحان و اشعار، گروه وسیعی از علاقه‌مندان به موسیقی و هنر و فرهنگ را متوجه خود کند.حسین علیزاده (تار و سه‌تار)، بهروز همتی، عماد حنیفه، محمد ذوالنوری، سیاوش برهانی، رادمان توکلی، نیما نادری، آزاده امیری، بهاره فیاضی (تار)، علی بوستان، تهمینه شهسواری و ستاره احمدی (سه‌تار)، سیامک جهانگیری، فرهاد زالی، زمان خیری و هوشمند عبادی (نی)، رضا پرویززاده، صبا علیزاده، المیرا مردانه، نازنین غنی‌زاده (کمانچه)، حمید قنبری، بهزاد میرزائی، مریم ملا، پویان گرامی و نازنین پدرثانی (تمبک و سازهای کوبه‌ای)، پریچهر خواجه و سحر ابراهیم (قانون)، پوریا اخواص (قیچک آلتو)، میثاق مهرپور (عود)، زنده‌یاد نسترن هاشمی و محمد عشقی (سنتور)، محدثه گلچین عارفی (تمبک)، محمد انشائی (کمانچه، قیچک بم)، پریسا پولادیان (تار، رباب، بم‌تار)، سعید جهانی (کمانچه، کمانچه آلتو)، رامتین نظری جو (سنتور، سنتور بم)، نیما فردآزاد (سه‌تار، شورانگیز) نوازندگان، مجتبی عسگری، پوریا اخواص، مهدی امامی، وحید تاج، امیر اثنی عشری، اشکان کمانگری و پارسا حسن دخت خوانندگان این اثر هستند.انتشار آثار موسیقایی پس از ۴۰ سال؛ «عقاب‌ها» و «ردیف آوازی تعزیه»«مشهور» بابک جهانبخش پس از ۸ سالنهمین آلبوم بابک جهانبخش خواننده و آهنگساز موسیقی پاپ با عنوان «مشهور» آبان پس از هشت سال به صورت رایگان منتشر شد و شامل هفت قطعه؛ «شهر شلوغ»، «حاضر جواب»، «مجنون»، «مشهور»، «میریم جنوب»، «بارون تموم شد» و «دوباره بخند» است که ترانه‌های آن توسط مهداد همایون‌پور، مهدی ایوبی، بابک بابایی، محسن شیرالی، پیام ربیعی، بابک صحرایی و ساره تاجیک سروده شدند.مهداد همایون‌پور، مهدی منافی، بابک بابایی، بابک جهانبخش، مهدی ابراهیمی‌نژاد و وحید پویان آهنگسازی و مهداد همایون‌پور، مجید ملوندی، آرش آزاد، کوشان حداد، هومن آزما، اشکان آبرون، سعید زمانی و ایمان احمدزاده (فقط میکس و مستر) تنظیم و میکس و مستر این آلبوم را به عهده داشتند.نوازندگان؛ علیرضا الیاسوند، سپهر رحمانی، آسبد نوارف و محمدعلی نصری (گیتارالکتریک)، مجید مشهدی، سجاد علیزاده، هیراد نیکنام و نوید زمردی (گیتارنایلون)، مهدی نظری، رضا جمال، برهان همتی (ویولن و ارکستر زهی)، هستی حامد سپاسی (ویولنسل)، سهراب برهمندی (آلتو)، هیراد نیکنام (عود)، آرسین (نی انبان)، مریم آگاه و پگاه میرزانیا (همخوان)، ایمان احمدزاده ضبط وکال، علیرضا حاتم‌پور مدیر تولید، علی دربانیان مدیر اجرایی، مجتبی و محمد حاتم‌پور تهیه‌کننده، فرشاد متفکریان عکاس، اهورا احمدی گرافیست از دیگر عوامل آلبوم «مشهور» هستند.جهانبخش درباره این آلبوم نوشته است: «نهمین آلبوم رسمی من با نام «مشهور» منتشر شد. بالاخره بعد از هشت سال آلبوم تازه‌ای را منتشر کردم و ترجیح دادم انتشار تک‌آهنگ‌ها را قطع کنم و مجموعه جدیدی تولید کنم این آلبوم فضای متفاوتی دارد و بیشتر با حس و حال این روزها و سلیقه به روز مخاطبین تهیه و تولید شده، بی‌صبرانه منتظریم در کنسرت‌ها باهاتون هم‌صدا بشیم. امیدوارم این ۷ قطعه خاطرات ماندگاری را برایتان رقم بزنن.»انتشار آثار موسیقایی پس از ۴۰ سال؛ «عقاب‌ها» و «ردیف آوازی تعزیه»دهمین آلبوم احسان خواجه امیری پس از ۶ سالاحسان خواجه امیری از جمله خواننده‌های نسل سوم موسیقی پاپ ایران دهمین آلبوم خود را با نام «این روزها» با آهنگسازی علیرضا افکاری آبان ماه، پس از ۶ سال به صورت رایگان منتشر کرد، این آلبوم شامل هشت قطعه؛ «بارون خیابونا رو می‌بنده»، «این ‌روزها»، «تماشایی»، «چیزی نخواست»، «دیدنی نیست»، «تنها ماندم»، «میشه برگردی» و «مرهم» است که ترانه‌های آنها توسط اهورا ایمان، حسین غیاثی، میثم یوسفی و محمدسعید میرزایی (خیرالانام) سروده شدند. بامداد امینی، امیربهادر دهقان، محمد رجبیان و هومن نامداری تنظیم آن را برعهده داشتند.خواجه امیری درباره این آلبوم در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «این معجزه عشق است که به نفس‌های همیشگی ما جرأت شنیده شدن می‌دهد. در این روزهایی که حقیقت چون سایه‌ای لغزان در گریز است، همین نت‌های منظم و منطقی هستند که می‌توانند ما را به اعماق وجودمان برگردانند. برگردیم و مرور کنیم مسیر پشت سر را. این سکوت‌ها و این صداها، وسیله‌ای خواهند شد برای اندیشیدن و درک کردن جهانی که امروز تفکر، نایاب‌ترین فعل مردمان آن شده است…با عشق»انتشار آثار موسیقایی پس از ۴۰ سال؛ «عقاب‌ها» و «ردیف آوازی تعزیه»«شک» حامی پس از ۳ سالحمیدرضا حامی با نام هنری حامی از خواننده‌های نسل سوم پاپ، آبان پس از سه سال آلبوم «شک» را با آهنگسازی خود منتشر کرد که شامل ۱۲ قطعه؛ «شک»، «عاشق‌ترم نکن»، «بی‌تکرار»، «موندنی»، «دوباره برگشتی»، «حادثه»، «بی‌سرزمین»، «گهواره»، «ابر شب»، «ترانه ایران»، «موندنی» (با رضا تاجبخش و عادل فلاح) و «بی‌تکرار» (بی‌کلام) است و فریماه حسینی، مریم اسدی، حمیدرضا صمدی، کسری بختیاریان، بابک صحرایی، سما صفایی، گلدیس گندمی، حسن علیشیری و حسین غیاثی ترانه‌سرایان قطعات این آلبوم هستند.نوازندگان؛ رضا تاجبخش (پیانو، گیتارباس)، میثم مروستی (ویولن، ویولا)، علی جعفری پویان، بهراد سوخکیان، دانیال جورابچی، کوشا صرافی گهر، نیما زاهدی (ویولن)، سروش عمومی (فلوت)، بهنام رهنما، رضا لمعانی (گیتارآکوستیک)، میلاد مجذوب (گیتارالکتریک)، مسعود همایونی، مهران خلیلی (گیتارالکتریک، گیتارآکوستیک)، داریوش صالح‌پور (گیتارالکتریک/ صداهای الکترونیک)، عادل فلاح (پیانو، صداهای الکترونیک، گیتاراسپانیش)، فیروز ویسانلو (گیتارآکوستیک، گیتاراسپانیش)، ماهان میرعرب (گیتارالکتریک)، علیرضا میرآقا، امید حاجیلی (ترومپت)، حسین شریفی (ترومبون)، همایون نصیری (پرکاشن)، نوید سپهر و سعید رضایی (صداهای الکترونیک)، عادل فلاح و حامی (کُر)، تنظیم‌کننده؛ رضا تاجبخش، داریوش صالح‌پور، عادل فلاح، نیکان ابراهیمی (تنظیم‌کننده استرینگ)، نوید سپهر، سعید رضایی، حمیدرضا آداب میکس و مستر، حامی ناظر کیفی میکس و مستر، یاشار درفشه گرافیست، ساشا مشکات عکاس از دیگر هنرمندان و عوامل اجرایی این آلبوم هستند.انتشار آثار موسیقایی پس از ۴۰ سال؛ «عقاب‌ها» و «ردیف آوازی تعزیه»«آتش نهان» نخستین همکاری پرواز همای و بابک زرینآلبوم موسیقی «آتش نهان» با آهنگسازی و تنظیم بابک زرین و خوانندگی پرواز همای، نخستین همکاری این دو هنرمند از سه سال گذشته تولید شد و آذرماه ۱۴۰۳ منتشر و رونمایی شد، این آلبوم شامل ۹ قطعه به نام‌های «دلربایی»، «برکه رویا»، «عشق و عقل»، «آتش نهان»، «ماه من»، «آخرین فریاد»، «خسته»، «گریه کردم» و «حکایت دل» است که شعرهای آنها از آثار معین برزه، مجید افشاری، محمدرضا یار، صابر قدیمی و حافظ بهره گرفته شده است. موسیقی این آلبوم که در فضایی عاشقانه شکل گرفته ترکیبی از موسیقی ایرانی و کلاسیک است.نوازندگان؛ علی جعفری پویان، میلاد عالمی، حامد کرمانی، اهورا خدامی، بردیا کیارس (ویولن)، علی جعفری پویان، امین غفاری (سولو ویولن)، مهرداد عالمی (ویولنسل و سولو ویولنسل)، هادی اسماعیلی، عادل اصغرزاده (کنترباس)، ناصر رحیمی (فلوت)، محمد شکاری، هیراد نیکنام و فراز فراهانی (گیتار)، بابک زرین (پیانو)، احمد میرمعصومی، میلاد فرهودی صدابرداران، فرهاد قائدی طراح گرافیک و کیارش کاویان عکاس از دیگر عوامل این اثر هستند.بابک زرین آهنگساز آلبوم موسیقی «آتش نهان» در آیین رونمایی این اثر درباره همکاری خود با پرواز همای گفت: نخستین همکاری ما روی اثری با شعری از حافظ با عنوان «حکایت دل» بود و پس از آن برای تولید آلبوم همکاری کردیم که با حمایت محمدرضا پیشگاهی به عنوان تهیه‌کننده آلبوم تولید شد.انتشار آثار موسیقایی پس از ۴۰ سال؛ «عقاب‌ها» و «ردیف آوازی تعزیه»«تخت طاقدیس» ۳۰ سال پژوهش خسرو عامری‌فرآلبوم «تخته طاقدیس – ردیف آوازی موسیقی اصیل ایرانی» حاصل ۳۰ سال تحقیق و پژوهش خسرو عامری‌فر آهنگساز، نوازنده و مدرس آواز سنتی در حوزه ردیف‌های آوازی مکاتب مختلف بهمن ماه منتشر شد، در این آلبوم، عامری پژوهشی بر آثار و سبک استادانی همچون عبدالله خان دوامی، اسماعیل مهرتاش، سیداحمد خان، حسین تعزیه‌خوان، اقبال آذر، جناب دماوندی، حسین طاهرزاده و برخی دیگر از پیشکسوتان و بزرگان موسیقی صاحب سبک و مطرح انجام داده است.این مجموعه شامل ۱۴ لوح فشرده در دستگاه‌های «شور» با نوازندگی سه‌تار رضا کلانتری در ۲۱ قطعه، «آواز بیات زند (بیات ترک» با نوازندگی بربط علی زینالی و نوازندگی تنبک احسان داودآبادی در ۲۰ قطعه، «آواز افشاری» با نوازندگی تار زنده یاد جواد جواهری و تنبک احسان داوآبادی در ۱۷ قطعه، «آواز ابوعطا(دستان عرب)» با سه‌تار زنده یاد علی بیانی در ۲۱ قطعه، «آواز دشتی» با تار حسن زرگانی و تنبک محمد بنائی در ۱۹ قطعه، «آواز کرد بیات» با تار زنده یاد جواد جواهری و تنبک احسان داودآبادی در ۱۰ قطعه، «آواز بیات اصفهان» با بربط اصغر زینالی و تنبک احسان داودآبادی در ۱۸ قطعه، «ماهور» با سه‌تار و آواز خسرو عامری‌فر در ۳۰ قطعه، «سه‌گاه» با تار رضا کلانتری در ۲۳ قطعه، «چهارگاه» با تار زنده یاد علی بیانی در ۲۰ قطعه، «دستگاه همایون» با سه‌تار و آواز خسرو عامری‌فر در ۱۸ قطعه، «نوا» با تار جواد جواهری و تنبک احسان داوآبادی در ۲۶ قطعه، «راست پنجگاه» با سه‌تار و آواز خسرو عامری‌فردر ۲۹ قطعه و «مثنوی مرکب» با تار حسن زرگانی و تنبک محمد بنائی در ۲ قطعه است.قاسم فرجی صدابردار، مهدی اردستانی و یاسر فلاح‌پور میکس و مسترینگ، انوشیروان مانی گرافیست از دیگر عوامل این مجموعه هستند.انتشار آثار موسیقایی پس از ۴۰ سال؛ «عقاب‌ها» و «ردیف آوازی تعزیه»در توضیح این آلبوم به قلم عامری‌فر آمده است: «در ردیف‌های آوازی سعی بر آن شده که تفاوت‌های نسبی نسبت به ردیف‌های ضبط شده حاضر در نظر گرفته شود که بدین شرح است: اول اینکه اجرای هر دستگاه و یا هر آواز با نواخته‌های یکی از اساتید همراه شده است. در لابه لای آواز، قطعاتی ضربی و تصانیف قدیمی خوانده شده که از نظر آموزش برای هنرجویان و همچنین آشنایی با ریتم و وزن می‌تواند ثمربخش باشد. خواندن گوشه‌هایی که بعضاً مهجور یا فراموش شده یا فقط اسمی از آن مانده و ملودیش گم شده، اجرا شده است.در نحوه خوانش سعی و دقت بر آن شده که صفر مطلق، ردیف خوانده نشود بلکه مرصع خوانی زیباشناسی و احساس که در موسیقی اصیل ایرانی به وفور در آن موج می‌زند، لحاظ شود. ضمناً به طور جداگانه در این مجموعه، مثنوی خوانده شده که حاصل تحقیق و پژوهش و تجربه اینجانب است که نام آن «مثنوی مرکب» نهاده شده؛ بدین شکل که با مثنوی شور شروع شده و مثنوی دستگاه‌ها و آوازهای دیگر را در بر گرفته است. از نظر تکنیکی و کوک ساز تمام نسبت‌ها و فواصل هر آواز و هر دستگاه نسبت به تونیک شور دقیقاً رعایت شده است و هر ساز قادر است با آن همراهی کند. این کار می‌تواند برای هنرجویانی که دوره را به پایان رساندند مفید و آموزش خوبی برای فراگیری مرکب‌خوانی باشد.با علم و آگاهی به اینکه موسیقی اصیل ایرانی دریایی بیکران و عمیق و دارای رمز و رازهای فراوان است که به جرات می‌توان گفت تاکنون هیچ کس در هیچ زمان به طور کامل نتوانسته به انتهای این اقیانوس راه یابد. ما هم به قدر توان و بضاعت کم خود سعی کردیم قدمی در حفظ و اشاعه این هنر بی‌بدیل برداریم، امیدوارم توانسته باشم تا اندازه‌ای ولو اندک به این مهم دست یابم.»«سیدالأمه» کارن همایونفر در رثای سیدمقاومتآلبوم موسیقی بی‌کلام «سیدالأمه» به آهنگسازی کارن همایونفر اسفند به مناسبت تشییع پیکر شهیدان سید حسن نصرالله دبیرکل سابق حزب الله لبنان و سیدهاشم صفی‌الدین جانشین وی به همت سازمان هنری رسانه‌ای اوج منتشر شد.همایونفر با انتشار آلبوم «سیدالأمه» ادای احترامی به شهید سیدحسن نصرالله داشته است. «سراج الاحرار»، «صوت الحق»، «نداء السماء»، «علی خطی الأبرار» و «مشعل‌النور» از قطعات این آلبوم هستند که بعضی از آنها همزمان با مراسم تشییع شهیدان نصرالله و صفی‌الدین در ورزشگاه کمیل شمعون بیروت پخش شد و در فضای مجازی واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت و برخی از همایونفر برای ساخت این آلبوم تقدیر کردند.انتشار آثار موسیقایی پس از ۴۰ سال؛ «عقاب‌ها» و «ردیف آوازی تعزیه»همایونفر فعالیت حرفه‌ای خود را در سال ۱۳۷۳ و با ساخت موسیقی فیلم «اشک و لبخند» در ۲۶ سالگی آغاز کرد. تنها یک سال پس از شروع فعالیتش، در سال ۱۳۷۴ با آهنگسازی برای فیلم «دو پنجره»، نخستین تجربه‌ خود در زمینه‌ موسیقی سریال‌های تلویزیونی را به ثبت رساند.این آهنگساز در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم را برای فیلم «اسفند» از آن خود کرد. او ساخت موسیقی سریال‌های «پلیس جوان»، «مدینه»، «پرواز در حباب» و «مادرانه» و فیلم‌های «بادیگارد»، «موسی کلیم الله»، «به وقت شام»، «قلب رقه»، «شب واقعه» و «اروند» را در کارنامه خود دارد.«هیچ، هیچ، هیچانه» بر پایه دستگاه‌های موسیقی ایرانیآلبوم موسیقی کودک «هیچ، هیچ، هیچانه» اثری از گروه موسیقی «دینگ و دانگ» براساس کتابی به همین نام با اشعار جعفر ابراهیمی (شاهد)، مصطفی رحماندوست، افسانه شعبان‌نژاد، اسدالله شعبانی، شکوه قاسم‌نیا، آهنگسازی و تنظیم مهدی زارع بر پایه دستگاه‌های موسیقی ایرانی اسفندماه منتشر و رونمایی شد.«داداش پلنگ»، «بارون» (دستگاه ماهور)،«لبو»، «هپله هپو»(آواز اصفهان)، «کلاغ باغ بالا» (چهارگاه)، «گرگ کلک» (ضربی خوانی- آواز دشتی)، «آب و حباب» (آواز اصفهان)، «قوقولی قوقو»، «زور بازو» (سه‌گاه)، «الا کلنگ و قصه» (آواز بیات زند)، «چلو پلو» (ماهور)، «اتک متک ملوسک» (ضربی خوانی- در چهارگاه)، «خروس کاکل زری» (آواز اصفهان)، «سیر و سیر و سیر» (شور) از قطعه‌های این آلبوم است.از ویژگی‌های منحصر به فرد آلبوم «هیچ، هیچ، هیچانه» خوانندگی و اجرای گوشه‌ها و دستگاه‌های موسیقی ایرانی توسط کودکان است.انتشار آثار موسیقایی پس از ۴۰ سال؛ «عقاب‌ها» و «ردیف آوازی تعزیه»نوازندگان؛ زهرا فرهنگی (سنتور)، علی اکبر خادم (تنبک)، سعید آذرنوش، عیسی زارعی (تار)، بابک کوهستانی (ویولن و ویولا)، سعید عامریان (دف، دایره)، مهدی زارع (ویولن، کمانچه، پیانو)، خوانندگان و نوازندگان کودک و نوجوان؛ یسنا جلیلی، شایلین زرین، شایان شهبازی، ترمه اسماعیل یزدی، درسا و باران احمدیان، دیانا سرائی، بنیتا اکبری، آلینا علیدوست، دریا وحدتی، السا و مرسانا خداداد، آروشا درخشان، ملینا علیدوست، ساتیار افشار، سام صالحی، نارمیلا جاهدی، آرتین و ناروین رهدار، صبا صادقی، متین نوروزی، بردیا مرادی، سروش هاشمی، هانا محمدی، دیانا افشار و نیلا اسماعیلی و فاطمه رضایی، مطهره دقیقی، سمیه یوسف‌نژاد، حسین واحدی و مهدی زارع همخوانان این اثر هستند.فاطمه رضایی دستیار آهنگساز، استودیو «سه‌گاه آوانو» ضبط، صدابرداری، میکس و مسترینگ، طراح جلد؛ برگرفته از طراحی استاد کیانوش غریب‌پور برای کتاب چاپی، سها آسمان رفعت طراح گرافیک از دیگر عوامل آلبوم «هیچ، هیچ، هیچانه» هستند.«ملودیکافه» سامان احتشامی۲۰ اسفندماه ۱۴۰۳ اعلام شد که «ملودیکافه» جدیدترین آلبوم سامان احتشامی و سینا سلیم‌زاده پس از ۱۰ سال منتشر می‌شود که تا پایان سال این اثر منتشر نشد و شاید به سال جدید موکول شده است.در این اثر، سلیم‌زاده قطعاتی را برای ارکستر و پیانو تنظیم کرده که احتشامی با اجرای ملودیکای این آثار، حال و هوای خاصی به آنها بخشیده است. سلیم‌زاده که هنرجوی سامان احتشامی بوده، علاوه بر تنظیم‌کنندگی، به عنوان نوازنده موسیقی نیز فعالیت می‌کند و در کنسرت‌های متعدد در تالار رودکی، تالار وحدت و جشنواره‌های مختلف با احتشامی همکاری داشته است.احتشامی درباره آلبوم «ملودیکافه» بیان کرد: این اثر مدت‌ها پیش ضبط شده بود اما به دلیل کرونا و برخی مشکلات دیگر، انتشار آن به تأخیر افتاد. حالا پس از ۱۰ سال، تصمیم گرفتیم آن را منتشر کنیم.این آهنگساز و نوازنده پیانو افزود: هدف اصلی این آلبوم، خلق فضایی آرامش‌بخش است که شنوندگان بتوانند در کافه‌ها یا در هر لحظه‌ای از آن برای استراحت و آرامش استفاده کنند.آلبوم «ملودیکافه» که ضبط و میکس آن توسط بهنام شهرکی در استودیو پارت و مسترینگ دیجیتال آن توسط محی نیکو انجام شده است؛ شامل قطعاتی شناخته‌شده از جمله موسیقی فیلم‌های «پدرخوانده»، «داستان عشق» و آثار استاد جواد معروفی، از جمله «خواب‌های طلایی» است.انتشار آثار موسیقایی پس از ۴۰ سال؛ «عقاب‌ها» و «ردیف آوازی تعزیه»«۴۷ درجه زیر صفر» اردوان کامکارآلبوم «۴۷ درجه زیر صفر» با آهنگسازی و نوازندگی سنتور اردوان کامکار و نوازندگی پرکاشن همایون نصیری نیز روزهای پایانی سال ۱۴۰۳ منتشر شد، این آلبوم شامل پنج قطعه؛ «قندیل»، «باران»، «حیران»، «شوق» و «ضربه‌ آخر» است که در عین استقلال و برخورداری از شخصیتی مستقل دارای وجوه مشترکی هستد که آنها را به یکدیگر مرتبط کرده تا ساختار بزرگتری را در کنار هم تشکیل دهند.سیاوش کامکار استودیو سیا ضبط، میکس، مسترینگ و پالایش صدا، لیلا محمدیان طراح گرافیک، آریو کامکار مسئول پروژه، پیام بهتاش ویراستار، پوریا نوری ساز، داوود شیرازی عکاسان، بی‌تا حقیری برنامه‌ریز تولید، طاها آصفی و مهدی آصفی موشن گرافیک از عوامل اجرایی این آلبوم هستند.اردوان کامکار درباره‌ آلبوم «۴۷ درجه زیر صفر» نوشته است: «سیلی سرد زمستان بود و گوش کرخت‌شده و سوز. زمان ایستاده بود انگار. همه چیز بلور یخ بسته بود و سکونی منجمد فضا و زمانم را می‌بست. انقباض وجودم را ترد و شکننده کرد. آنچنان که باز هم «تَرَک برداشت این چینی» دل نازک نارنجی که هزاران بار بندش انداخته بودم و جایی برای وصله‌ بیشتر نداشت. فضای اجتماعی هم دلسردکننده بود آنچنان که مرا بیشتر و بیشتر به کار وامیداشت. در کشور عزیزم ماندم و با نواختن و تدریس و آهنگسازی تلاش می‌کردم در زیر این ابر سیاه و هوای منجمد خود را به این زمستان ابدی نسپارم.من از تبار نغمه و ضرب‌آهنگ و همنوازی‌ام نه از دیار واژه‌ها. این عقیده‌ شخصی‌ من است ولی اهالی موسیقی هر چه کمتر حرف بزنند بهتر است که ما با ملودی و ریتم گویاتریم. بار دیگر دریافتم که چه موهبتی است هنر، خاصه هنر موسیقی، این آتش نامیرا که در دل اهل هنر شعله‌ور است؛ در من هم «خُردک شرری» کاشته بود که به مددش گرم شدم. نت‌ها مثل خشت‌های گداخته بر سیم‌ها ریختند. نبض مچ دستم را گرفتم. ضرب‌آهنگش تند شد، نت شد و بارید روی سیم‌های سنتور نازنینم؛ این مونس بی‌همتای «چه شب‌های بسیار من»…»انتشار آثار موسیقایی پس از ۴۰ سال؛ «عقاب‌ها» و «ردیف آوازی تعزیه»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *