تاریخ موسیقی کشور، چندین نام را به یاد می‌آورد که تقویم زندگی آنها با حادثه تصادف گره خورده است؛ تصادف‌هایی که برخی از آنها به مرگ هنرمند ختم شده‌اند و برخی دیگر نیز به آسیب‌دیدگی‌های خفیف و شدید. ضایعه‌ای که با مرگ «درویش‌خان» به‌عنوان نخستین فردی در ایران که بر اثر تصادف کشته می‌شود آغاز شد و تا امروز، دامن چند هنرمند این عرصه را گرفته است.

به گزارش ایرنا، چهارشنبه شب بود که حامیم؛ خواننده جوان موسیقی پاپ کشور در اتوبوان نیایش تصادف کرد و به بیمارستان منتقل شد. اتفاقی غم‌انگیز که ذهن دوست‌داران موسیقی را به سمت حوادثی از این دست برای جامعه موسیقی کشور سوق داد. اگر درویش‌خان نوازنده به عنوان نخستین کسی که در ایران بر اثر سانحه تصادف دوم آذرماه ۱۳۰۵ درگذشت و افشین یداللهی ترانه‌سرا را از این فهرست فاکتور بگیریم، به چند خواننده می‌رسیم که در زندگی خود، تصادفات رانندگی مهیبی را از سر گذرانده‌اند.

افشین مقدم

از زمستان ۱۳۴۸ تا اول مرداد ۱۳۵۵، روزهای خوبی بر افشین مقدم گذشت. دو آلبوم زمستون و آخرین طبیب این خواننده جوان حسابی سروصدا کرد و نام وی را بر سر زبان‌ها انداخت. اگر آن تصادف اول مرداد نبود، قطعا اتفاق‌های بهتری برای این خواننده مستعد رخ می‌داد.

سعید دبیری؛ ترانه‌سرایی که افشین مقدم را به نوعی کشف کرد و چندین همکاری موفق را با وی از سر گذراند، در مورد تصادف این خواننده می‌گوید: افشین، شب هراسان به استودیویی که ناصر چشم‌آذر آن زمان آن‌جا ضبط داشت می‌رود و از ناصر می‌خواهد زمانش را به او بدهد تا قبل از رفتن به شمال، کاری (قطعه هجرت) را که ناتمام داشته بخواند و تمام کند. ناصر به او می‌گوید که چه عجله‌ای است، برو و بیا و بعدا بخوان، خواندن این‌طور نیست که با عجله بخوانی و بروی. اما او کاری را که می‌خواست انجام می‌دهد، بعد از آن هم از برادرش (ناصر آهنیان مقدم) خداحافظی می‌کند. او این سفر را با گروه ارکسترش می‌رود. از بین آنها یکی که فلوت می‌زد بعدا برایم تعریف کرد که افشین شبانه از آنها خواسته به شمال بروند و حوالی ۱۱ و ۱۲ همان شب با ماشین دیگری تصادف می‌کند و فرمان در قفسه سینه‌اش فرو می‌رود. بعد از آن، حدود نیم‌ساعت منتظر یک ماشین بودند که او را به بیمارستان برساند، اما هیچ ماشینی نگه نداشته. اگر او در همان مدت به بیمارستان می‌رسید، زنده می‌ماند.

از حامی تا حامیم؛ خوانندگانی که تصادف کردند

حمید حامی

سال ۱۳۸۴، حمید حامی خواننده مشهوری بود. ۲ آلبوم موفق حامی با آهنگسازی محمدرضا چراغعلی و دو نیمه رویا به آهنگسازی بابک بیات را روانه بازار کرده بود و قطعاتی را برای فیلم‌های سام و نرگس و گل یخ خوانده بود که حسابی بر سر زبان‌ها افتاد. این خواننده در سال ۸۴، تصادفی سخت را پشت سر می‌گذارد که نجاتی معجزه‌آسا از آن داشت.

خود این خواننده، داستان تصادف را این‌گونه تعریف می‌کند: به سمت غرب تهران در حرکت بودم. سرعتم زیاد بود، اما غیرمجاز نبود. سرعت مجازی داشتم. در اتوبان یک‌باره یک ماشین پیچید جلوی اتومبیلم. نتوانستم خودم را کنترل کنم و با گاردریل‌های کنار اتوبان برخورد کردم. ماشین ۴۳ متر به هوا پرت شد و ۶۰ متر روی زمین کشیده شد تا بایستد، آن هم نه روی چهارچرخ، بلکه روی سقف. شاهدانی که آنجا بودند، آمده بودند تا جنازه من را از توی ماشین بیرون بکشند.

ماجرای تصادف حامی به اینجا ختم نمی‌شود. او ادامه می‌دهد: مردم، من را سریعا به بیمارستان می‌رسانند. چند روز در گیجی مطلق به سر بردم طوری که همه فکر کرده‌اند من در کما هستم. پزشکان احتمال داده بودند که من دچار مرگ مغزی شده باشم. اما این اتفاق نیفتاد و خوشبختانه من جان سالم به در بردم. تصادف عجیبی بود. مردم جمع شده بودند و منتظر دیدن جنازه راننده بودند. تصادف به‌قدری شدید بود که هرکس ماشینم را می‌دید فکر می‌کرد صاحب آن مرده است. ماشین کاملا له شده بود. حتی اوراقی‌ها هم آن را نمی‌خریدند. ۲۰۶ من دیگر شبیه هر چیزی بود جز ۲۰۶. شاید به جرات بتوانم بگویم که در آن تصادف، من مرگ را تجربه کردم و خودم هم باورم نمی‌شد که زنده مانده باشم. حتی نشریاتی که خبر تصادف من را منتشر کرده بودند از مردم خواسته بودند برایم دعا کنند.

از حامی تا حامیم؛ خوانندگانی که تصادف کردند

بنیامین بهادری

قطعا ۲۹ آذر ۱۳۹۲، یکی از تلخ‌ترین روزهای زندگی بنیامین بهادری به حساب می‌آید. روزی که بنیامین، در مقابل چشمان بهت‌زده‌اش، مرگ همسرش را دید و این سانحه، تا مدت‌ها، سایه سهمگینی بر روی زندگی شخصی و هنری او داشته است.

حوالی ساعت ۴ عصر جمعه ۲۹ آذرماه سال ۱۳۹۲، بنیامین با نسیم حشمتی، همسرش و دختر دوساله‌اش، سوار بر خودروی ماتیز از بزرگراه شهیدباکری وارد اتوبان همت غرب می‌شوند. رانندگی خودرو بر عهده خانم حشمتی بود و وی آرام و با سرعت مطمئنه رانندگی می کرد. ناگهان یک پژو ۲۰۶ نوک‌مدادی با سرعت زیاد به خودروی بنیامین برخورد کرد و در اثر این تصادف سهمگین، خودروی ماتیز واژگون شد. درنتیجه این تصادف، همسر بنیامین درگذشت اما آسیب چندانی به شخص بنیامین و دخترش؛ بارانا وارد نشد.

از حامی تا حامیم؛ خوانندگانی که تصادف کردند

حامیم

حامیم؛ خواننده جوانی که از بهمن‌ماه ۱۳۹۹ و با انتشار تک‌تراک سیاه‌سفید حسابی بر سر زبان‌ها افتاد و در ادامه با انتشار قطعاتی چون قلب منی و رز سفید، خیلی زود دامنه شهرت و محبوبیت خود را گسترده کرد. این محبوبیت تا اندازه‌ای بود که سایت بلیت‌فروشی نخستین اجرای زنده این خواننده که ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار شد، به دلیل مراجعه بیش از اندازه طرفداران، ۳ بار از دسترس خارج شد. کنسرت برای ۲۲ اردیبهشت تمدید شد و در ادامه، ۸ سانس دیگر برای این اجرا در نظر گرفته شد.

چهارشنبه شب؛ هشتم خردادماه، حامیم تصادف سهمگینی را از سر می‌گذراند. در این تصادف، خواننده جوان، به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان منتقل می‌شود و آنجا مشخص می‌شود که وی از ناحیه فک، صورت، دندان‌ها و گونه دچار آسیب‌دیدگی شده است که امیدواریم این وخامت هر چه زودتر برطرف شده و حامیم به دامن موسیقی پاپ کشور بازگردد.

علاوه بر این فهرست، جمشید نجفی از خوانندگان پیشکسوت موسیقی پاپ آذربایجان که با قطعه خلبانان به شهرتی ملی دست یافت نیز روز جمعه دهم بهمن‌ماه ۱۳۹۹ بر اثر تصادف، دار فانی را وداع گفت.

از حامی تا حامیم؛ خوانندگانی که تصادف کردند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *