دو تن از شرکت‌کنندگان جشنواره تئاتر «هایفست»، با ارزیابی این دوره از جشنواره،ابراز تاسف کردند که جشنواره‌های بین‌المللی ما مانند دهه‌های گذشته در زمینهدعوت از گروه‌های معتبر بین‌المللی موفق نبوده‌اند.

مرتضی میر منتظمی و کیوان نخعی که به تازگی در بیست و دومین دوره جشنواره تئاتر«هایفست» ارمنستان در ایروان حضور داشته‌اند، در گفتگو با ایسنا به ارزیابی ایندوره از جشنواره پرداختند و حضور خود را در این رویداد هنری، در جهت تبادل تجربهبا گروه‌های بین‌المللی دانستند.

میرمنتظمی که در این دوره از جشنواره نمایش «کلاغ چوبی» را اجرا کرده است، باابراز خوشنودی از استقبال تماشاگران از این نمایش گفت: خوشبختانه نمایش ما بابازخوردهای خوبی رو به رو شد و بخصوص بازی هادی احمدی، بازیگرمان مورد توجهقرار گرفت.

او ادمه داد: آرتور قوکاسیان، دبیر جشنواره «هایفست» و آلبرت بیگجانی، دبیر بخشایران این رویداد هنری، بازی این بازیگر را به عنوان یکی از نقاط قوت کار مورد ستایشقرار دادند. علاوه بر آنان، بنوئیت کاسولت، کارگردان فرانسوی و سسیل روزانتنویسنده و بازیگر آلمانی هم ویژگی‌های بارز بازی او از جمله تسلط بر نقش، تواناییایجاد ارتباط با مخاطب، اجرای هم‌زمان نمایش به دو زبان برای مخاطب بین‌المللی،هماهنگی او روی صحنه با المان‌های به‌کار رفته توسط کارگردان و کمک به خلقفضایی وهم‌آلود را مورد تحسین قرار دادند.

میرمنتظمی که پیش از این هم در جشنواره‌های بین‌المللی متعددی حضور داشتهاست، ایجاد زمینه برای آشنایی و تبادل تجربه را یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاریجشنواره‌های تئاتری برشمرد و اضافه کرد: هدف من از شرکت در جشنواره تئاتر«هایفست» ایجاد ارتباطات بین‌المللی و تبادل تجربه با گروه‌هایی از دیگر کشورها بود. در این جشنواره برای حضور ما در چند جشنواره دیگر دعوت‌هایی صورت گرفت وصحبت‌هایی برای ساخت کار مشترک هم انجام شد. اینها اتفاق‌های معمولجشنواره‌های بین‌المللی است که در جشنواره تئاتر «هایفست» هم رخ داد. چیزی کهتا حدود ۱۰ سال پیش در جشنواره تئاتر فجر و جشنواره تئاتر دانشگاهی ما هم اتفاقمی‌افتاد ولی در سال‌های اخیر جشنواره تئاتر دانشگاهی که تعطیل شده و جشنوارهفجر هم موفقیتی در این زمینه نداشته است.

او با اشاره به تغییر رویکرد گروه‌های خارجی در دعوت از هنرمندان داخلی توضیح داد: در حال حاضر بسیاری از گروه‌های اروپایی به دنبال دعوت از گروه‌های مستقل ایرانیهستند و حضور در جشنواره‌های بین‌المللی خودمان، امتیازی برای یک گروه ایرانیبرای شرکت در جشنواره‌های خارجی به شمار نمی‌رود.

میرمنتظمی در عین حال خاطرنشان کرد: جشنواره تئاتر «هایفست» در حد توان وبضاعت خود، زمینه شکل‌گیری ارتباطات بین‌المللی را برای گروه‌های شرکت‌کنندهفراهم می‌کند. البته این جشنواره هم در قیاس با دوره‌های گذشته خود رشدچشمگیری نداشته است. با این همه مانند همه جشنواره‌های هنری هم کارهای خیلیخوب در آن اجرا شد و هم کارهای بی‌کیفیت.

این کارگردان تئاتر درباره تاثیر شرایط جغرافیایی و وضعیت منطقه بر کیفیت برگزاریجشنواره‌های تئاتری گفت: وضعیت منطقه ما همان گونه که بر همه امور زندگی‌ماناثرگذار است، بر جشنواره‌های تئاتری نیز تاثیر خواهد داشت.

میرمنتظمی درباره اجرای نمایش «کلاغ چوبی» در ایران نیز گفت: تصمیم دارم سالآینده این نمایش را که یک کمدی فانتزی است و بیشتر برای اجرا در خارج از کشورتولید شده، در ایران نیز اجرا کنم که البته اجرای ایران تغییراتی خواهد داشت.

لازم به ذکر است که نمایش «کلاغ چوبی» به کارگردانی مرتضی میرمنتظمی ونویسندگی و بازی هادی احمدی و ملوینا زادوریان، بازیگر ارمنی، اجرا شد.

57304542.jpg

مرتضی میرمنتظمی

اما کیوان نخعی، دیگر کارگردان تئاتر که با نمایش «تولد» در این دوره از جشنوارههایفست حضور داشته است، با ارایه توضیحاتی درباره این اثر نمایشی گفت: ایننمایش اولین تجربه من در زمینه کارهای بی‌کلام است که البته کمی برایم سخت بوداما معتقدم مفاهیمی وجود دارد که بدون دیالوگ، قابل انتقال به دیگران است.

او با اشاره به شرایط زیستی انسان معاصر ادامه داد: انسان امروز مدام دچار اضطراباست  و آرامش ندارد که این موضوع دلایل گونانی دارد.

نخعی با ارایه توضیحاتی درباره داستان نمایش خود افزود: نمایش «تولد» یک کارگروتسک است. شخصیت اصلی ما که یک عروسک است، شخصیت فرهیخته‌ای استکه به جنگ و فقر اعتراض دارد. اجرای ما بیشتر بر پایه موسیقی، نور و افکت بود دربرخی از بخش‌ها از ویدیو پروجکشن هم استفاده می‌کردیم. مدت زمان نمایش حدود۳۰ دقیقه و ترکیبی از تراژدی و کمدی است.

این کارگردان با اشاره به مشکلاتی که برای اجرای نمایشش در ارمنستان داشته است،افزود: دقیقه نود یکی از بازیگران نتوانست ما را همراهی کند که ناچار به جایگزینیشدیم ولی به هر حال توانستیم کار را به نتیجه برسانیم و خوشبختانه مسئولانجشنواره «هایفست» همراهی بسیار خوبی با ما داشتند و در حد توان خود، کنارمانبودند.

نخعی در ارزیابی آثار شرکت‌کننده در این جشنواره توضیح داد: همه آثار را ندیدم ولیبرخی از نمایش‌ها بخصوص اجراهای خیابانی، ارتباط خوبی با تماشاگران برقرار کرد. جشنواره تئاتر هایفست یک جشنواره حرکت‌محور است و این موضوعی است که بایدمد نظر داشته باشیم.

او در پاسخ به اینکه جشنواره «هایفست» چقدر در ایجاد بستری برای تعامل گروه‌هایبین‌المللی موفق بوده است، گفت: اساسا حضور در جشنواره بین‌المللی کشوری دیگر،می‌تواند سبب‌ساز ارتباط گروه‌های گوناگون و تبادل تجربیات باشد ولی متاسفانه درکشور خودمان در چند سال اخیر نتوانسته‌ایم آثار قابل توجهی برای شرکت درجشنواره‌های بین‌المللی‌مان دعوت کنیم.

او درباره احتمال اجرای نمایش «تولد» در ایران نیز گفت: معتقدم اجرای این نمایشدر ایران با شکست رو به رو می‌شود. بخش خصوصی که مشکلات خود را دارد و بخشدولتی هم نمی‌تواند از گروه‌های نمایشی به خوبی حمایت کند. بنابراین در شرایطی کههزینه‌های ساخت تئاتر بسیار بالا رفته و بازگشت بودجه هم خیلی قابل پیش بینینیست، اجرای چنین نمایشی ریسک بالایی دارد بخصوص که مدت زمان آن ۳۰ دقیقهاست و لازم است نمایش دیگری کنارش اجرا شود.

نخعی که علاقه‌مند به اجرای نمایش‌های خیابانی است، اضافه کرد: الان دیگر به اجرایتئاتر در سالن علاقه چندانی ندارم و بیشتر به اجرای تئاتر خیابانی مشتاقم. چند نمایشهم کار کردم که با وجود اجرا در جشنواره‌های بین‌المللی خودمان و نیز جشنواره‌هایدیگر کشورها، برای اجرای عمومی حمایت نشدند.

62078594.jpg

کیوان نخعی

گفتنی است در اجرای نمایش «تولد» میثم میثاقی به عنوان عروسک‌گردان، الههپورجمشد و بهار سعوه به عنوان بازیگر، ابراهیم شریعتی با ساخت موسیقی، لیلابیگوند به عنوان سازنده عروسک، سعید تاجیک در بخش نور، رامین طالبی در بخشصدا و عباس عطاپور به عنوان مدیر صحنه، نخعی را همراهی کردند.

بیست و دومین دوره‌ جشنواره هنرهای اجرای «هایفست» با شعار «فستیوال رویاها» از ۱ تا ۸ اکتبر (۱۰ تا ۱۷ مهر) در شهر ایروان ارمنستان برگزارشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *