آهنگساز ایرانی جایزه سوم مسابقه آهنگسازی ایتالیا را برای قطعه تک موومانی با الهام از موسیقی ایرانی دریافت کرد.
به گزارش مهر، سینا جعفری کیا آهنگساز و نوازنده ایرانی جایزه سوم مسابقه آهنگسازی ایتالیا را برای قطعه تک موومانی با الهام از موسیقی ایرانی دریافت کرد.
جعفری کیا در این باره توضیح داد: مسابقه موسیقی «دوم آگوست» یکی از معروف ترین مسابقات آهنگسازی دنیا است که امسال سی امین دوره آن با حضور داوران برجسته برگزار شد و من رتبه سوم این مسابقه را دریافت کردم. این مسابقه به یاد حادثه تروریستی دوم آگوست سال ۱۹۸۰بلونیا که طی آن ۷۵ نفر کشته و ۲۰۰ نفر زخمی شدند، هرساله در ایتالیا با حمایت دفتر ریاست جمهوری ایتالیا و شهردار بولینا برگزار می شود و با گذشت سی سال جزو مسابقه های مهم موسیقی در جهان شناخته شده که هرساله آهنگسازان زیادی با قطعاتشان از کشورهای مختلف در آن به رقابت می پردازند.
وی درباره اجرای قطعه خود در این رویداد موسیقایی گفت: اثر من یک قطعه تک موومانی برای ارکستر سمفونیک است که کل اثر را با الهام از موسیقی ایرانی اما با نگاه و رویکرد و تکنیک موسیقی معاصر نوشتم که البته فقط متخصص موسیقی می تواند حضور موسیقی ایرانی در اثرم را متوجه شود و افراد عادی با یکی دوبار گوش کردن این اثر به وضوح نمی توانند موسیقی ایرانی استفاده شده در آن را تشخیص دهند. در واقع گوش حرفه ای متوجه می شود که من از چه ریتم هایی از ردیف موسیقی ایرانی یا از چه گوشه هایی وام گرفتم ولی این وام گرفتن خیلی پررنگ نیست چون اگر بخواهیم کارمان در مارکت جهانی توسط ارکستر سمفونیک های خوب و مطرح و رهبران ارکستر حرفه ای دنیا دیده و اجرا شود نباید کار صد در صد ملی و ایرانی باشد که البته این مسئله برای هر ملیتی صادق است.
این مترجم کتاب های موسیقی با اشاره به اجرای اثرش در تلویزیون ایتالیا عنوان کرد: یکی از امتیازات این مسابقه علاوه بر دریافت جایزه نقدی و گواهی نامه مسابقه با امضای شهردار بلونیا، این است که آثار سه نفر برگزیده توسط ارکستر سمفونیک‌های مختلف اجرا و به طور همزمان در شبکه ایتالیا پخش می‌شود.
مولف کتاب «کار و تمرین تئوری موسیقی» با اشاره به اهمیت مسابقه آهنگسازی که در آن شرکت کرده افزود: در تمام دنیا مسابقاتی که ارزشمند و مهم هستند اعتبارشان را از حضور داورهای بین المللی و شناخته شده کسب می کنند که همین مسابقه «دوم آگوست» هم یکی از معتبرترین مسابقه ها است زیرا به دلیل بین المللی بودن داورها و شخصیت شناخته شده آنها اعتبار زیادی دارد به طوری که طی ۳۰ سال برگزاری این مسابقه اساتید و نام داران موسیقی ایتالیا و سایر کشورها به عنوان داور در آن حضور داشتند که از جمله آنها می توان به ریکاردو موتی، ریکاردو شای، انیو موریکونه و سمیون بیچکوف اشاره کرد. امسال نیز این مسابقه با حضور پروفسور کلازانتی پروفسور آهنگسازی دانشگاه رم به عنوان رئیس هیات داوران، مایسترو شاسلین آهنگساز و پیانسیت و رهبر ارکستر فرانسوی اپرای وین و سه داور دیگر برگزار شد.
جعفری کیا با اشاره به دیگر جوایز بین المللی خود در زمینه آهنگسازی بیان کرد: من طی سال های اخیر موفق به دریافت جایزه در ۲ مسابقه آهنگسازی شدم که یکی مسابقه آهنگسازی در ایتالیا بود که کنسرواتوار میلان برگزار کرد و قطعه من برای تک نوازی ویولن حائز جایزه شد و همان سال در کنسرواتوار اجرا شد و دیگری در مسابقه آهنگسازی برای انجمن فرهنگی و جهانی در نیویورک بود که در آن مسابقه اثری را برای یک کوینتت زهی نوشتم که با توجه به تم مسابقه که به نام «فکرت امیراف» آهنگساز برجسته آذربایجانی برگزار شده بود اثری را ملهم از چند ملودی این آهنگساز برای یک کوینتت زهی مدرن ساختم که در نیویورک و باکو این کار اجرا شد.
وی در پایان با اشاره به برنامه ‌های آتی موسیقایی اش گفت: در حال حاضر ترجمه کتابی هزار صفحه‌ای را به اتمام رساندم که در حال صفحه آرایی است که امیدوارم تا پایان سال منتشر شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *