جبار آذین
(منقد و مدرس سینما و تئاتر و تلویزیون)
رئیس جمهور منتخب آقای پزشکیان به تازگی در جایی، جمله‌ای گفتند که شعاری درست و دلنشین و بنیادین و شاخص است.
ایشان گفتند؛ “تا آموزش وپرورش درست نشود، مملکت درست نمی‌شود.”
با سپاس از پزشکیان ارجمند، ما یک کلمه زیبا که امروز نازیبا و محقر شده است را به جمله خوشایند و دلربای او اضافه کرده و می‌گوییم و می‌نویسیم؛ “تا آموزش و پرورش و فرهنگ اصلاح نشود، مملکت درست نمی‌شود.”
به طور حتم جناب رئیس جمهور می‌دانند و اگر ایشان نمی‌دانند، دست کم، یک، دو تن از اطرافیان او می‌دانند که آموزش و پرورش هم مانند فرهنگ و هنر کشور با هزاران مشکل و معضل درگیر است و انواع باندها و دلال‌ها و محتکران، جاعلان و قاچاقچیان کتاب و کاغذ و برخی مضامین و محتواهای کتاب‌های درسی، دایرکنندگان بعضی مراکز به ظاهر آموزشی و کمک آموزشی و… آن را محاصره کرده‌اند و برخی از این باندها و افراد به جاهایی وصل هستند که سر از سیاست و اقتصاد و… در می آورند.
این وضعیت در مورد حال بد فرهنگ و هنر نیز به صورت حادتر صدق می‌کند. از همین رو، چنانچه به راستی اگر قرار شود که اوضاع مملکت درست شود و این نوع اصلاحات از مسیر اصلاح اوضاع آموزش و پرورش و فرهنگ زخمی و سینمای بیمار کشور عبور کند، شما و یارانتان با لشکری از جاهلان و چماقداران و پول پرستان و تبهکاران روبرو خواهید بود که تمام نیروها و حامیان و قدرت‌های خود را بسیج می کنند تا چنین رخداد بزرگی اجرایی نشود و اگر در این راه پافشاری نمایید، شما را نخست ترور شخصیت کرده و سپس از ادامه خدمت باز خواهند داشت.
به همین دلایل شما هم باید برای مقاومت و مقابله با آن‌ها و رفقایشان و پیشبرد اهداف آموزشی، پرورشی، فرهنگی و هنری به یاری وزرای آموزش و پرورش و ارشاد، با تشکیل سپاهی از نیروهای متخصص و کاربلد و متعهد غیرحزبی و مستقل، برای تحقق شعار خوبی که مطرح کرده‌اید، اقدام نمایید، در غیر این صورت، کلامتان مانند کلام فریبای دیگران درحد شعار باقی می ماند تا تحویل میراث فرهنگی شود.
البته اگر وزرای‌تان واقعا اهل کار و فعالیت، دانش و تخصص و شهامت اجرا و شجاعت مقابله باشند و خود را برای پست و مقام و موقعیت به حراج نگذارند و یا مانند وزیر محترم ارشاد اشتباهی و کارنابلد نباشند.
در هر حال اگر خواستید به ملت خدمت کنید و آموزش و پرورش و فرهنگ را در حد مقدورات اصلاح نمایید، به مردم و کارشناسان دلسوز و کارآمد تکیه و به خدا توکل کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *