15:14

یک مجموعه‌دار اروپایی نسخه کپی شده از تابلوی معروف «مونالیزا» را ۱۰ برابر ارزش تخمینی آن خرید.
به گزارش ایرنا به نقل از بیزینس اینسایدر، یک نسخه کپی شده و جعلی از تابلوی معروف مونالیزا که در حراجی کریستیز به مزایده گذاشته شده بود، ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار چکش خورد.
ارزش تخمینی این تابلو که به مونالیزای هکینگ (Hekking Mona Lisa) معروف است، چیزی در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار برآورد شده بود و سرانجام در کمال شگفتی ۱۰ برابر پیش‌بینی‌ها به یک مجموعه‌دار اروپایی فروخته شد. به گفته یکی از سخنگویان حراجی کریستیز این یک رکورد جدید در میزان فروش یک نسخه کپی شده از مونالیزاست.
مونالیزای هکینگ که نام خود را از مالک سابقش یعنی ریموند هکینگ (Raymond Hekking) می‌گیرد، در اوایل قرن ۱۷ میلادی به دست یک نقاش ایتالیایی کشیده شده است. هکینگ اما می‌گوید تابلوی او مونالیزای واقعی است و آن چیزی که امروز در موزه لوور پاریس به دیوار آویخته شده، یک نسخه کپی است که وقتی تابلوی اصلی در سال ۱۹۱۴ به سرقت رفت جایش را گرفت. این عتیقه‌شناس بیشتر عمر خود را صرف آن کرد تا ثابت کند تابلویی که ۴ دلاری خریده همان شاهکار لئوناردو داوینچی بوده و تابلوی مستقر در موزه لوور تقلبی است.
مونالیزا یکی از معروف‌ترین پرتره‌های تاریخ هنر است که در قرن شانزدهم میلادی به دست لئوناردو داوینچی هنرمند و دانشمند سرشناس دوران رنسانس روی بوم تصویر شد. از این تابلوی نقاشی که پربازدیدترین تابلوی جهان است، در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود. تا سال ۲۰۱۹ و پیش از شیوع ویروس کرونا در جهان، سالانه حدود ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آن بازدید می‌کردند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *