2:11

بانی‌فیلم: می‌گویند مسعود کیمیایی وقتی نسخه اولیه «گوزنها» را برای بازبینی به مدیران جشنواره فیلم تهران می‌داد، به بهانه آماده نبودن، نوار صدا، فیلم را صامت به جشنواره داد!
کیمیایی در جواب هژیر داریوش که پرسیده بود داستان فیلم چی هست؟ گفته بود: داستان درباره یک دزد است که پس از سرقت سراغ دوست معتادش می‌رود…!
این پاسخ برای مدیران جشنواره فیلم تهران، قانع‌کننده بود و اجازه نمایش فیلم در جشنواره صادر شد!
با شروع نمایش فیلم در جشنواره، موضوع سیاسی «گوزنها» معلوم شد و شخصیت «قدرت» (با بازی فرامرز قریبیان) شکل نمادین یک قهرمان را داشت که در هیبت چریکی تیرخورده و اهل مبارزه‌، به خانه سید (با بازی بهروز وثوقی) دوست سال‌های دورش پناه برده بود.
«گوزنها» در میان فیلم‌های مسعود کیمیایی، به لحاظ مضمونی، شاخص‌ترین فیلم این کارگردان است.
لحن سیاسی فیلم اما مورد مخالفت قرار گرفت و خوشایند نیروهای امنیتی آن زمان نشد و این عاملی شد تا «گوزنها» بعد از پایان جشنواره تهران توقیف شود!
ساواک در خلال بازجویی‌ها به کیمیایی اعلام کرده بود، تنها راه برای اکران فیلم، تغییر پایان‌بندی آن و عوض شدن پایان نمادین نسخه جشنواره‌ای «گوزنها» بود؛ پایانی که براساس آن قدرت و سید به شکلی نمادین در برابر نیروهای امنیتی مقاومت و در نهایت به دست ماموران و در تیربارانی* وحشیانه کشته می‌شوند.
آنچه در این ویدیو می‌بینید، نسخه‌ای است که کیمیایی برای نسخه باب میل ساواک دوباره فیلمبردای کرد تا اجازه اکران فیلم را بگیرد!
فیلمبرداری صحنه پایانی فیلم اما با تغییر آرایش مو و چهره بهروز وثوقی، نشان آشکاری از جعلی بودن و عوض شدن سکانس پایانی «گوزنها» بود، نشانی که ساده‌ترین تماشاگران هم متوجه تفاوت و عوض شدن آن شدند…
کسی چه می‌داند شاید این کار تغییر در چهره و آرایش موی بهروز وثوقی با هوشمندی کارگردان و تهیه‌کننده «گوزنها» انجام شده باشد، ترفندی که ماموران ساواک متوجه‌اش نشدند…!
باید یادآوری شود که بازی بهروز وثوقی در «گوزنها» یه وجود آورنده یکی از تاثیرگذارترین و ماندگارترین نقش‌های سینمایی است؛ نقشی که پس از گذشت نزدیک به پنج دهه، هنوز توسط بسیاری از بازیگران تقلید می‌شود!

*«تیرباران» نام اولیه فیلم «گوزنها» بود.

تماشای ویدیو در اینستاگرام
https://www.instagram.com/tv/CRKToD8nHDH/?utm_source=ig_web_copy_link

تماشای ویدیو در آپارات
https://aparat.com/v/uT1Bw

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *