مدیر موزه هنرهای معاصر گفت؛

13:27

مدرس نقاشی گفت: گرانترین اثر جکسون پولاک نقاش آمریکایی و از پیشگامان جنبش هیجان‌نمایی انتزاعی در جهان را در موزه هنرهای معاصر داریم.
به گزارش ایرنا، نشست صمیمانه خبرنگاران و رئیس موزه هنرهای معاصر ظهر دوشنبه ۱۳ شهریورماه برگزار شد.
عمادرضا اسلامی مدیر موزه هنرهای معاصر در ابتدای این مراسم ضمن تقدیر نقش خبرنگاران در تعامل با موزه هنرهای معاصر گفت: انتظار داریم که خبرنگاران پرسش به موقع داشته باشند و مارا پاسخگو بدانند.
وی افزود: خوشحالم که اولین کار نمایشگاهی خودم را در کنار بهرنگ صمدزادگان تجربه می‌کنم.
رئیس موزه هنرهای معاصر تصریح کرد: تلاش کردیم تا یکی از مهمترین ویژگی های نمایشگاه مینیمالیسم و کانسپچوال آرت پاسخگویی به پرسش‌های محققان و پژوهشگران هنری باشد.
وی تاکید کرد: ویژگی دیگر این بود که آثار برجسته‌ای از هنرمندان جهان (۳۸ اثر) برای اولین بار در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.
اسلامی با اشاره به فلسفه فکری مینیمالیسم عنوان کرد: مینیمالیست ها جمله معروفی دارند: کمتر بیشتر است و این سیاق فکری بسیار جریان ساز بوده است.
در ادامه بهرنگ صمدزادگان، نقاش و مدرس دانشگاه به ارائه سخن پرداخت و اظهار داشت: اهمیت این نمایشگاه به خوراک وسیعی است که برای مخاطبان فراهم ساخته است.
وی ادامه داد: نکته مهم برای من ارتباط با هنرمندان و به ویژه نسل جدید آنان است و عقیده دارم که موظیفم برای آنان خوراک مطالعاتی فراهم کنیم.
این منتقد تصریح کرد: برای من از سال ۷۷ تاکنون که رویدادی شبیه این نمایشگاه آخرین بار برگزار شده چنین فرصتی وجود نداشته است؛ همچنان که در این فاصله زمانی جوانانی که هنر خوانده‌اند از این فرصت محروم بوده‌اند.
صمدزادگان با نقد عدم وجود رویدادهای هنری که امکان مطالعه آثار و آگاهی از تاریخ هنر را برای هنرمندان فراهم سازد، بیام کرد: در فقدان رویدادهایی چون دوسالانه ها در ایران بسیاری از دانشجویان و هنرمندان تلاش می‌کنند که پولی جمع کنند و حتی به کشورهای اطراف بروند و موزه و آثار را ببینند.
وی تاکید کرد: پس از این باز شاهد این سفرها هستیم همچنان که ۱۲ روز دیگر دوسالانه استامبول است و متاسفانه باز شاهد خروج افراد و ارز از کشور هستیم.
صمدزادگان ادامه داد: امیدواریم بتوانیم خودمان این خوراک را برای علاقه مندان، هنرمندان و پژوهشگران فراهم کنیم.
این مدرس هنری با تاکید بر گنجینه موزه هنرهای معاصر بیلان کرد: اسامی هنرمندانی که آثار آنان در این نمایشگاه هست خود گویاست که آنان برجسته ترین های جهان هستند.
وی افزود: ما امروز در دل هنر معاصر زندگی می‌کنیم و متاثر از آن هستیم چرا که تافته جدا بافته نیستیم؛ همچنان که مینیمالیسم و کانسپچوال در دو دهه اخیر بر ما اثر گذاشته اند.
صمدزادگان گفت: البته تجارب ما در این هنر تازه تجاربی خام بوده است.
وی افزود: هنر معاصر ایران هنوز ساختارهای زیربنایی خود را متقن نساخته و این یکی از دلایلی است که هنر معاصر ما در هیچ جایی در جهان مورد اعتنا نیست. در هیچ دوسالانه ای اسمی از ایران یا مقاله‌ای از ایران نیست و این موضوعی است که باید به آن توجه و در جهت تغییر آن اهتمام ورزیم. هنر معاصر ایران باید نسبت به جریانات هنری که روی می‌دهد، موضع، حتی موضع منفی و منتقدانه داشته باشد.
صمدزادگان با اشاره به پتانسیل بالای ایران برای تغییر جایگاه هنری اش در جهان به وسعت گنجینه موزه هنرهای معاصر اشاره کرد و گفت: موزه هنرهای معاصر یکی از برجسته ترین موزه‌ها در رتبه بندی جهانی است.
وی ادامه داد: ما آثاری بسیار خاص و منحصر به فرد را داریم همچنان که مثلا گرانترین اثر جکسون پولاک (نقتش آمریکایی و از پیشگامان جنبش هیجان‌نمایی انتزاعی) در جهان را در موزه هنرهای معاصر داریم.
این استاد نقاشی عنوان کرد: و این موزه آنقدر مهم است که برگزاری نمایشگاه در آن به هنرمندان اعتبار می‌دهد؛ همچنان که بسیاری از چهره‌های برجسته هنری دنیا دوست دارند که به تهران بیاییند و در موزه هنرهای معاصر نمایشگاه داشته باشند. پس توقع این که هرکسی و چیزی در آن نمایش داده شود منطقی نیست و چنین موضوعی اعتبار جهانی مارا هم خدشه دار خواهد کرد.
وی تاکید کرد: در سال‌های اخیر هنرمندان ایرانی بسیار قوی شده‌اند و این‌ها نمودهای امیدوار کننده دیده شدن جهانی هستند.
اسلامی در پاسخ به به وضعیت سایت موزه هنرهای معاصر اظهار داشت: بعد از دوران مرمت، سایت از دسترس خارج شده است. امروز جلسه مفصلی با دوستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم که در آن نیازهایمان را برای برخورداری از یک سایت با مؤلفه‌های جهانی مطرح کردیم.
وی افزود: صرف بالااوردن سایت کاری ندارد اما حدود سه ماه فرصت می‌خواهیم که سایت را با استانداردهای لازم فعال کنیم.
در ادامه با حضور روسای موزه خبرنگاران از نمایشگاه بازدید کردند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *