14:04

ویروس کرونا بار دیگر خیز برداشته و به روایت اپلیکیشن ماسک، سایه «سیاه» مرگبار خود را در نقشه ایران به رنگ‌های «قرمز»، «نارنجی» و «زرد» جلوه می‌دهد و جان‌ها می‌ستاند.
به گزارش ایرنا، اوایل اسفند سال ۱۳۹۸ بود که ویروس عالم گیر کرونا سایه خود را بر سر ایران گستراند و با نخستین خیز بلند خود، زنگ ها را برای همه به صدا درآورد و در امتداد جولان «هول» انگیز خود تا کنون جان حدود ۸۵ هزار نفر از مردم ایران رنجور از تحریم های دارویی را گرفته است.
ویروس کرونا دورخیز خود برای خیز پنجم را از ابتدای تیر ماه از جنوب کشور به مرکز کشور آغاز کرد و به تدریج شهرهای «زرد» را تسخیر کرد و به رنگ «قرمز» درآورد و نگاه ها را بار دیگر معطوف قدرت نمایی خود کرد.
سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفتم تیر ماه در گفت وگو با ایرنا از گسترش شهرهای قرمز کرونا از جنوب به مرکز کشور خبر داد.
اما هشدار سخنگوی وزارت بهداشت، معنای پنهانی نیز داشت و گواه این بود که این خیز با خیزهای دیگر فرق دارد و این بار سویه هندی و یا «دلتا» ویروس کرونا قد برافراشته که تدبیر و چاره دیگر لازم است.
پس از هشدار سخنگوی وزارت بهداشت، سخنگوی ستاد ملی مقابله روز شنبه ۱۲ تیر ماه از افزایش شهرهای درگیر کرونا بویژه در استان‌های جنوبی، شرقی و جنوب شرقی خبر داد و گفت: ویروس کرونای هندی در جای جای کشور سرایت کرده و قدرت سرایت بالایی دارد و میزان همه گیری، بستری و ابتلای بیشتری دارد.
علیرضا رییسی همچنین با بیان اینکه ۹۲ شهر کشور از لحاظ وضعیت کرونا قرمز، ۱۸۳ شهر نارنجی و ۱۷۳ شهر زرد هستند، گفت: در استانهای اصفهان شهر اردستان، ایلام شهر مهران، کرمانشاه گیلانغرب، کهگیلویه و بویراحمد شهر گچساران، تهران ۱۰ شهر شامل اسلامشهر، بهارستان، تهران، پاکدشت، پردیس، فیروزکوه، قرچک و غیره، کرمان ۱۰ شهر، هرمزگان ۱۱ شهر، فارس شهرهای حنوبی و جنوب شرقی، مرکزی یک شهر و غیره در وضعیت قرمز هستند.
وی همچنین از افت رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کمتر از ۷۰ درصد اذعان کرد و گفت این امر به حدود ۶۸ تا ۶۹ درصد رسیده است.

کاهش عمل به توصیه ها و افزایش ۱۱ درصدی بیماران سرپایی
اما به رغم این هشدارها، آنچه که کرونا را در خیز پنجم خود مرگبارتر کرده، کاهش میزان عمل به توصیه های بهداشتی است آن هم در شرایطی روند واکسن به کندی پیش می رود و چشم اندازی فوری برای واکسیناسون سراسری رویت نمی شود.
سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته (یکشنبه) در تشریح آخرین وضعیت بیماری کووید۱۹ و خیز پنجم کرونا گفت: با گسترش سویه‌های جدید ویروس کووید۱۹ و کاهش میزان عمل به توصیه‌های بهداشتی و به دنبال آن افزوده شدن به تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز، شاهد بروز نشانه‌هایی از ورود کشور به خیز پنجم بیماری کرونا هستیم.
وی همچنین ادامه داد: در هفته‌ای که گذشت، تعداد بیماران سرپایی کرونا مثبت در کشور با افزایش ۱۳.۲ درصدی مواجه بوده است.
به گفته معاون وزیر بهداشت، در این هفته با افزایش ۱۱ درصدی در تعداد بیماران بستری و افزایش ۷.۲ درصدی در بیماران فوت شده مواجه هستیم.
لاری اظهار کرد: در هفته دوم تیر ماه استان‌های ایلام، کرمان، یزد و هرمزگان به ترتیب دارای بالاترین میزان بروز موارد بستری مثبت در کشور بوده‌اند.

در سیستان و بلوچستان چه خبر است؟
اما در میان استان ها، شعله های کرونایی هندی در استان سیستان و بلوچستان زبانه بیشتری گرفته و به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، این استان با اختلاف فراوان با میزان میانگین کشوری، میزبان بالاترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور است.
به گفته لاری، شدت بروز بیماری در استان سیستان و بلوچستان از زمان شیوع بیماری در این استان بی سابقه است و موج کنونی بیماری در این استان به مراتب بزرگ‌تر و سهمگین‌تر از موج‌های قبلی است.
در همین پیوند، رییس دانشگاه علوم پزشکی در سیستان و بلوچستان روز گذشته از شکسته شدن رکورد جدید ابتلا و بستری در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت:‌ با افزوده شدن ۱۵۱۷ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۶۰ هزار و ۳۷۷ نفر رسید.
سیدمحمد هاشمی‌شهری همچنین با بیان اینکه ۹۰ درصد مواد مثبت کرونا از سویه جهش یافته موسم به دلتا است، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان ۱۶۷۴ نفر اعلام کرد.
وی با بیان اینکه ۷۱۲ بیمار حاد تنفسی و ۴۰۹مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند، افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.
هاشمی شهری همچنین با بیان اینکه افزون‌ بر ۲۳۰۰ تست کرونا در سیستان و بلوچستان انجام می‌شود که حدود ۳۹ درصد آنان مثبت است، گفت: شدت بیماری زایی ویروس جهش یافته همراه با تاخیر در مراجعه بیماران به مراکز درمانی و خود درمانی سبب افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان شده است.
با این حال، وضعیت وخیم استان سیستان وبلوچستان، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دست به قلم کرد و وی در حکمی دکتر حمید سوری رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و رییس گروه واکنش سریع کووید ۱۹ را به عنوان نماینده تام الاختیار خود در استان سیستان و بلوچستان منصوب کرد.

تهران داغ از کرونا
تهران به عنوان پایتخت کشور نیز چنانکه روزنامه ایران در گزارشی تصریح کرده است، در اولین ماه گرم‌ترین فصل سال برای بار پنجم پیک جدیدی را تجربه می کند و با استناد به داده‌های اپلیکیشن ماسک، اذعان دارد که بخش‌های زیادی از کشور از جمله تهران به طور رسمی وارد پیک پنجم کرونا شده و باید منتظر وخامت اوضاع در هفته‌های آینده ماند.
روزنامه ایران به نقل نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا تهران نوشت: تقریباً ۱۰ روز است که وارد موج پنجم شده‌ایم و شاخص نیز افزایش ۱۵ درصدی بیماران بستری و سرپایی‌ها بوده است. اکنون در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته نزدیک به هزار بیمار را در بیمارستان‌های پایتخت بستری کردیم. ۱۰۳ بیمارستان این استان درگیر کرونا هستند و همین وضعیت موجب شده روز دوشنبه جلسه اضطراری برای این شهر تشکیل شود.
حمید سوری رئیس کمیته اپیدمیولوژی و تیم واکنش سریع وزارت بهداشت نیز علت قرمز شدن تهران و ۹۲ شهرستان دیگر را به دلیل ورود ویروس دلتا از نوار شرقی و جنوب شرقی به تهران و دیگر شهرها عنوان کرده و گفته است: رنگ‌بندی شهرها بر اساس شاخص بستری بیماران کرونایی است و اگر غفلت کنیم، احتمال اینکه فوران پیک پنجم شکل بگیرد، وجود دارد. علت اصلی آن گسترش واریانت دلتا و آفریقای جنوبی است که از جنوب و جنوب شرقی کشور شروع شده است.
نظر به وضعیت قرمز کرونایی پایتخت، علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران ۱۲ تیر ماه در نامه ای خطاب به استاندار تهران، با توجه به قرمز شدن وضعیت کرونا در تهران، خواستار اجرای محدودیت های کرونایی در تهران شد.
در پیوند با همین درخواست، معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران با اشاره به شرایط قرمز کرونایی در ۱۱ شهرستان استان تهران گفت: گروه‌های شغلی ۲، ۳ و۴ ازامروز(دوشنبه) اجازه فعالیت ندارند.
حمیدرضا گودرزی تهران، شمیرانات، ری، قرچک، دماوند، فیروزکوه و پردیس، اسلامشهر، بهارستان، پاکدشت و ورامین را به عنوان شهرهای قرمز نام برد.

رعایت پروتکل ها همچنان باطل السحر کرونا
گرچه کارشناسان بر تاثیر انکارناپذیر واکسن های ضد کرونا تاکید دارند، اما واکسیناسیون به رغم تلاش های قابل ستایش صورت گرفته از سوی متخصصان داخلی در تولید واکسن وطنی، روند کندی دارد و شاید به فوریت صورت نپذیرد.
روند واکسیناسیون در کشور از ۲۱ بهمن سال گذشته آغاز شد و تا کنون ۴ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۵۶۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۹۸۸هزار و ۳۸۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۴۵۱هزار و ۹۴۵ دوز رسید.
اما تا زمان تزریق همگانی واکسن، آنچه که سبب می شود از شر ویروس کرونا و سویه هایش در امان بود، به گفته سخنگوی وزارت بهداشت رعایت پروتکل های بهداشتی و پرهیز از بروز رفتارهای اجتماعی پرخطر است.
سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ششم تیر ماه به تشریح اقدامات افتخار آفرین وزارتخانه متبوعش در مقابله با کرونا پرداخت و گفت: امروز داشته‌های ما با تصاعد بیشتر از داشته های روزهای اول شیوع کرونا است.
این گفته را باید بدون چون چرا پذیرفت اما نباید از یاد برد صفت «چموشی» ویروس کرونا که وزیر بهداشت به درستی از آن بارها یاد کرده، حل معادله ویروس کرونا و ورسیون های مرگبار آن را بسیار دشوار کرده و باید از تجربه دو سال گذشته بهره بیشتری گرفت و در برابر خیزهای رنگی کرونا در روز یا ماه های آتی آماده بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *