با کسب سه جایزه اصلی

19:42

سی‌و‌چهارمین دوره جوایز فیلم اروپا به‌صورت نیمه‌حضوری، نیمه‌مجازی برگزار شد و فیلم درام دلخراش «کجا می‌روی آیدا؟» به عنوان بهترین فیلم اروپایی انتخاب شد.
به گزارش دویچه وله، «کجا می‌روی آیدا؟» روایت زندگی یک زن مترجم است که تلاش می‌کند، شوهر و پسرانش را ار قتل‌عام سربرنیتسا نجات دهد. این فاجعه، بدترین جنایت جنگی در اروپا پس از جنگ جهانی دوم به‌شمار می‌رود. در ژوئیه ۱۹۹۵شبه‌نظامیان صرب بوسنی بیش از ۸۰۰۰ مرد و پسر مسلمان را به‌ قتل رساندند.
«کجا می‌روی آیدا؟» محصول مشترک ۹ کشور بوسنی و هرزگوین، اتریش، آلمان، فرانسه، هلند، نروژ، لهستان، رومانی و ترکیه است که توانست سه جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن (یاسنا دوریچیچ) را به دست بیاورد.
یاسمیلا ژبانیچ، کارگردان«کجا می‌روی آیدا؟» هنگام دریافت جایزه بهترین کارگردانی فیلم اروپایی گفت: «زنان باید همیشه هرج و مرجی را که مردان جا می‌گذارند درست کنند.»
«آقای باخ‌من و کلاس درسش»، ساخته ماریا اشپت کارگردان آلمانی، یکی از جذاب‌ترین مستندهای سال‌های اخیر آلمان است. این فیلم در رقابت برای بهترین فیلم مستند حضور داشت، اما این جایزه به انیمیشن «فرار» تعلق گرفت. باخمن معلم یک کلاس درس در ایالت نوردراین وستفالن آلمان است که اکثر شاگردان او خارجی‌تبار هستند.
آکادمی فیلم اروپا، فیلم «نینجا بی‌بی» را به عنوان بهترین کمدی اروپایی برگزید. این فیلم محصول سوئد و ساخته خانم اینگویلد سوه فلیکه، کارگردان نروژی است.
جایزه بهترین بازیگر مرد به آنتونی هاپکینز، بازیگر بریتانیایی رسید. او در درام زوال عقل «پدر» می‌درخشد. فیلم «پدر» ساخته فلورین زلر که فیلمنامه آن با همکاری زلر و کریستوفر همپتون نوشته شده موفق به کسب جایزه بهترین فیلمنامه اروپایی شد.
جایزه افتخاری دستاورد یک عمر به کارگردان مجارستانی، خانم مارتا مساروش تعلق گرفت.
در بخش بازیگری، فرانتس روگووسکی با بازی در فیلم “آزادی بزرگ”، اثر سباستیان مایزه، از ستارگان جوان سینمای آلمان با هنرمندانی چون آنتونی هاپکینز رقابت می‌کرد اما دست خالی به خانه برگشت.
مستند انیمیشن «فرار»، ساخته یوناس پوهر راسموسن، محصول دانمارک، به عنوان بهترین مستند و بهترین انیمیشن شناخته شد. این فیلم درباره تجربه فرار و پناهندگی یک افغانستانی است که با ادعاهای دروغین در دانمارک پناهندگی می‌گیرد و زندگی موفقیت‌‌آمیزی می‌سازد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *