10:34

کمیسیون طراحی عمومی نیویورک به طرح برچیده‌شدن مجسمه «تئودور روزولت» رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا از ورودی موزه تاریخ طبیعی آمریکا چراغ سبز نشان داد.
به گزارش ایرنا به نقل از مجله آرت نیوز، موزه تاریخ طبیعی آمریکا سال گذشته از تصمیم خود برای برچیدن مجسمه روزولت که در ورودی این موزه قرار دارد، خبر داده بود. حالا تنها مانع باقی مانده بر سر راه عملی شدن این طرح هم رفع شده و مجسمه روزولت به زودی برای همیشه از موزه حذف خواهد شد.
از آنجا که مجسمه روزولت در حوزه استحفاظی شهر نیویورک قرار دارد، متولیان موزه تاریخ طبیعی برای حذف آن به تایید مسئولان شهری نیاز داشتند. دفتر شهردار نیویورک اوایل سال جاری میلادی به این طرح چراغ سبز نشان داد اما همچنان به تایید کمیسیون طراحی عمومی نیویورک مسئول نظارت بر حوزه معماری و هنر شهر، نیاز بود. اعضای کمیسیون مذکور هم این هفته در یک جلسه متفق القول به برچیده شدن مجسمه رای دادند.
تئودور روزولت چهارم، قیم و نواده روزولت فقید، نیز پیش‌تر از حذف این مجسمه از موزه حمایت کرده بود. وی همان وقت با انتشار بیانیه‌ای گفته بود: جهان به مجسمه‌ها نیازی ندارد زیرا آنها یادگاری از دوران‌ دیگر هستند و نه ارزش‌های شخصی سوژه مجسمه را منعکس می‌کنند و نه ارزش هایی چون برابری و عدالت را.
با وجود رای مثبت کمیسیون طراحی عمومی نیویورک، موزه تاریخ طبیعی آمریکا هنوز اعلام نکرده است مجسمه روزولت در چه تاریخی حذف می‌شود یا به کجا منتقل خواهد شد. سخنگوی این موزه گفت: مجسمه روزولت قرار است به یک موسسه فرهنگی که به زندگی و میراث تئودور روزولت اختصاص دارد، منتقل شود. گفت‌وگوها پیرامون نگهداری و مقصد نهایی این مجسمه همچنان در جریان است.
تندیس یادشده روزولت، رئیس جمهوری آمریکا (۱۹۰۱ تا ۱۹۰۹) را سوار بر اسب نشان می‌دهد، در سمت راست او یک سرخ پوست ایستاده و در سمت چپش یک مرد سیاه پوست؛ در حالی که روزولت لباس کامل به تن دارد، دو مرد دیگر در این تندیس برهنه‌اند. بسیاری از منتقدان ماهیت این مجسمه را نژادپرستانه خوانده و می‌گویند مردان رنگین‌پوست طوری تصویر شده‌اند که انگار زیردست روزولت سفیدپوست هستند.
مدت‌ها بود که معترضان به نژادپرستی خواستار برچیده شدن مجسمه روزولت از موزه تاریخ طبیعی آمریکا بودند اما سال گذشته با راه افتادن جنبش جان سیاه پوستان اهمیت دارد، صدای اعتراضات هم بلندتر شد.
اوایل خرداد امسال ویدئویی جنجالی از لحظه جان باختن جورج فلوید شهروند آمریکایی آفریقایی‌تبار به دست ماموران پلیس آمریکا منتشر شد. در این ویدئو به خوبی دیده می‌شود یکی از ماموران پلیس چگونه بی‌اعتنا به تقلای فلوید زانوی خود را روی گردن وی فشار داده و جان او را می‌گیرد. این ویدئو خشم مردم جهان را برانگیخت و به اعتراضات خیابانی علیه نژادپرستی نهادینه شده منجر شد. معترضان در آمریکا و اروپا در بخشی از حرکت اعتراضی خود در حرکتی نمادین مجسمه نمادهای نژادپرستی را به زیر کشیدند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *