10:41

۱۴ میلیارد و ۵۰۰ ملیون تومان کمک بلاعوض و بیش از ۲۶ میلیارد تومان تسهیلات بانکی ۴ درصد است. مهم‌ترین بخش این حمایت‌ها کمک به ۳۷ فیلم اکران شده طی این ۱۵ ماه باشد هر کدام بین ۱۰۰ تا ۳۴۰ میلیون تومان حمایت شده‌اند!

بعد از شیوع کرونا در سراسر دنیا و ایران برخی مشاغل با افزایش چند صد درصدی سود مواجه شدند، مشاغلی که عموما آنلاین مدیریت می‌شدند اما در این بین رونق برخی از کسب‌وکارها هم کاملا از بین رفت؛ از جمله سینما.
به گزارش ایرنا، هرچند واکسن کرونا چند صباحی است که آرامش نسبی را در برخی کشورها به وجود آورده است اما همچنان جهان در شوک پاندمی کووید ۱۹ است که تمامی بازارهای جهان را تحت تاثیر خود قرار داد.
این ویروس منحوس از زمان حضور در ایران بازارهای کسب و کار را تحت تاثیر قرار داد؛ برخی بازارها از جمله «وی او دی»ها را با رونق چند برابری مواجه کرده اما بدون شک اقتصاد هنر هفتم و سینما جزو معدود بازارهایی است که کاملا از بین رفت.
البته از ابتدای حضور کرونا در ایران بسیاری از مشاغل و صنوف با تعطیلی چند هفته‌ای مواجه شدند اما سینما هیچ گاه بعد از بازگشایی سالن‌ها به رونق دوباره باز نگشت. به عنوان نمونه تعطیلی کافه‌ها، بازار مرکزی، پاساژها و مراکز خرید همزمان با سینماها اتفاق افتاد اما این سینماها بودند که هرگز به رونق قبل از کرونا بازنگشتند.
حالا ۱۵ ماهی از شیوع کرونا در ایران گذشته است و فیلم‌های خوب و متوسط هم در سینمای ایران اکران شده اما هیچ گاه آشتی بین مخاطبان هنر هفتم شکل نگرفت تا میزان فروش پُرفروش‌ترین فیلم این ۱۵ ما اخیر به اندازه یک روز فیلم پرفروش سینماهای قبل از کرونا هم نرسد.
قطعا در چنین شرایطی کمک به سینماها به عهده متولی اصلی این هنر پُرزرق و برق یعنی سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که با وام‌های کم سود و کمک‌های بلاعوض بتواند سینماها را از این گردنه سهمگین کرونا به سلامت عبور دهد و در نهایت نیز با واکسیناسیون عمومی کشور بار دیگر رونق به سالن‌های سینما کشور بازگردد.
حالا سازمان سینمایی کشور هم دست به کار شده و طی این مدت تلاش کرده تا با کمک‌های بلاعوض و وام‌های حمایتی با همکاری صندوق اعتباری هنر از این هنر-صنعت آسیب دیده حمایت کند.
این کمک‌ها سینماهای سراسر کشور، آموزشگاه‌های سینمایی، مراکز فنی و پشتیبانی و فعالان سینما و در عین حال فیلم های سینمایی را شامل می‌شود.
جمع این حمایت‌ها مبلغ بیش از ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ ملیون تومان کمک بلاعوض و بیش از ۲۶ میلیارد تومان تسهیلات بانکی ۴ درصد است.
اما شاید مهم‌ترین بخش این حمایت‌ها کمک به فیلم‌های سینمایی اکران شده طی این ۱۵ ماه باشد یعنی در مجموع ۳۷ فیلم که هر کدام بین ۱۰۰ تا ۳۴۰ میلیون تومان حمایت شده‌اند.
اسامی فیلم‌ها تا ابد، دریا موج کاکا، زن‌ها فرشته‌اند ۲، عطر داغ، قتل عمد، بی‌حسی موضعی، پیشی میشی، خروج، خوب بد جلف ۲، آبادان یازده ۶۰، نرگس مست، شنای پروانه، یادم تو را فراموش، قطار آن شب، چهل و هفت، آقای سانسور، پسر کشی، آقای سانسور، پسر کشی، تیغ و ترمه، خط استوا، دوزیست، تبسم تلخ، بازیو، تعارض، تومان، مورچه خوار، زعفرانیه ۱۴ تی، عنکبوت، بی‌صدا حلزون، هفته‌ای یکبار آدم با، خورشی، تک خال، خون شد و لاله هستند.
اما علاوه بر فیلم‌های سینمایی، ۲۱۸ سالن‌ سینمایی نیز مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است که این حمایت‌ها از سینماهای تک سالنه گرفته تا پردیس‌های سینمایی با ۳ و ۷ سالن را در بر می‌گیرد.
مجموع حمایت‌ها از سالن‌های سینمایی طی ۱۵ ماه گذشته ۲۶ میلیارد و ۳۳۹ میلیون تومان است.
یکی از مرکز دیگر مورد توجه سازمان سینمایی که کاملا خصوصی هم هستند اما به پرورش استعدادها برای حضور در سینمای ایران کمک می کنند آموزشگاهای آزاد سینمایی است که در مجموع ۱۲ مجموعه مبلغ ۹۴۰ میلیون تومان مورد حمایت قرار گرفته‌اند.
مراکز فنی و پشتیبانی سینمایی از دیگر بخش‌های مورد حمایت سازمان سینمایی است که با مجموع ۱۷ ساختمان، یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان حمایت شده‌اند.
در روزگاری که مشاغل و کسب و کارهای آن لاین خودی نشان دادند اما اکران آن‌لاین نتوانست آنچنان که گمان می‌رفت در ایران مخاطبان را جلب کند، به نظر می‌رسد سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام توان خود را برای حمایت و سرپا نگاه داشتن مراکز سینمایی از سالن و فیلم‌ها گرفته تا آموزشگاه‌ها و مراکز فنی بکار گرفته و به کم رنگ شدن و از بین رفتن پاندمی کرونا و بازگشت رونق دوباره به هنر هفتم امید بسته است. آینده‌ای که همه به آن امیدواریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *