14:58

با توجه به گسترش شهر دره شهر و روستاهای اطراف و افزایش روند ساخت و سازها در محدوده اطراف اثر با وجود دارا بودن عرصه و حریم مصوب به منظور تدقیق عرصه و پیشنهاد حریم، گمانه‌زنی در شهر تاریخی سیمره (دره شهر)- استان ایلام انجام شد.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، جمال شیخی سرپرست هیئت باستان‌شناسی و مدیر پایگاه پژوهشی ملی سیمره 25 دی 1401 با اعلام این خبر گفت: با توجه به گسترش شهر دره شهر و روستاهای اطراف و افزایش روند ساخت و سازها در محدوده اطراف اثر و مشکلات حقوقی به وجود آمده و برای تثبیت عرصه و حریم اثر و تنظیم ضوابط روزآمد و قابل اجرا و تصویب و ابلاغ آن، با وجود دارا بودن عرصه و حریم مصوب و با توجه به اشکالات موجود در خطوط و ضوابط و شیوه تعیین عرصه و حریم، برنامه گمانه‌زنی به منظور تدقیق عرصه، پیشنهاد حریم و اصلاح خطوط و ضوابط آن در شهر تاریخی سیمره (دره شهر) استان ایلام با مجوز پژوهشگاه و از محل اعتبارات استانی انجام شد.
او این شهر تاریخی را بزرگترین و شناخته شده‌ترین اثر استان ایلام دانست که در کنار شهر امروزی دره شهر واقع شده و تصریح کرد: عرصه باقی مانده این شهر تاریخی بیش از 120 هکتار وسعت دارد که با احتساب حریم‌های چهارگانه محدوده‌ای با وسعت بیش از 200 هکتار را در بر‌گرفته است.
به گفته این باستان‌شناس اداره کل استان، این شهر تاریخی جزو نخستین آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است که به شماره 6 در سال 1310 به ثبت رسیده و قدمت آن براساس فعالیت و مطالعات میدانی صورت گرفته و منابع مکتوب، مربوط به اواخر دوران ساسانی و قرون اولیه اسلامی است.
شیخی با بیان‌اینکه البته در محدوده شهر تاریخی، آثاری از دوران پیش از تاریخ تا قرون متاخر نیز وجود دارد افزود: یافته‌های فرهنگی حاصل از گمانه‌زنی اخیر نشان از استفاده از منطقه در دوران اشکانی، ساسانی و قرون اولیه اسلامی دارد.
سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: یافته‌های حاصل از کاوش‌های شهر تاریخی سیمره شامل عناصر شهری و بناهای شاخصی مانند بازار، معابر، خانه اربابی، کاروانسرا و بنایی موسوم به مسجد است.
این باستان‌شناس با اشاره به اینکه،علاوه بر بقایای معماری، یافته‌های ارزشمندی از قبیل گچبری‌های نفیس و ظروف سفالی و … از کاوش‌های این شهر به دست آمده است تصریح‌کرد: در جای‌جای این شهر تاریخی بقایای معماری شامل خانه‌های معمولی، اتاقها و سازه‌های با طاق گهواره‌ای و نیز معابر و سیستم دفع فاضلاب و … به چشم می‌خورد.
به گفته شیخی، برنامه گمانه‌زنی با اجرای نزدیک به 100 گمانه در خارج از عرصه مشهود اثر در حال انجام است و با توجه به گستردگی محدوده‌ای که نیاز به گمانه‌زنی دارد، احتمالا تعداد گمانه‌ها به دو برابر این تعداد نیز برسد.
او در پایان با بیان‌اینکه نتایج به دست آمده در بخش‌هایی از گمانه‌زنی نشان از هماهنگی عرصه مشهود اثر و عرصه مصوب آن دارد در حالی که در بخش‌های دیگر شاهد افزایش یا کاهش عرصه موجود هستیم اظهارکرد: مراحل تکمیلی برنامه از قبیل نقشه‌برداری، تصویربرداری هوایی و تنظیم ضوابط مربوط به عرصه و حریم اثر پس از اتمام گمانه‌زنی و تدقیق عرصه انجام خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *