بخشی زاده ، یکی از اهداف جشنواره مستند رادیویی «پژواک» را کشف استعدادهای برنامه سازی در حوزه مستند ذکر کرد.
به گزارش کمیته اطلاع رسانی، تبلیغات و فضای مجازی نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، علی بخشی‌زاده معاون صدا‌، مهمترین هدف از برگزاری نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی را «‌احیای ساختار و ارتقای جایگاه مستند رادیویی» دانست و گفت: شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، به روزرسانی دانش مستندسازان، گسترش و جذب مخاطبان مستندهای رادیویی، افزایش جذابیت های ساختار مستند از دیگر اهداف فرعی این جشنواره هستند که امید است با کمک پروردگار متعال محقق شود.
وی با اشاره به جایگاه مستند در رسانه‌های امروز جهان گفت: مستند شاخه‌ای بزرگ از صنعت برنامه‌سازی است که به منظور مستندسازی جنبه‌هایی از واقعیت ساخته می‌شود.
بخشی زاده ادامه داد: مهمترین کارکرد برنامه های مستند آگاهی بخشی است که در این خصوص رسانه ها سعی می کنند آثاری با کیفیت و با پشتوانه پژوهشی تولید کنند. پژوهش محور بودن این آثار باعث می گردد که این ساختار برنامه سازی مستدل و معتبر نزد مخاطب باشد؛ لذا باورپذیری آن بالاست. در طول سال‌های اخیر، جایگاه مستند در رسانه های جهان بخاطر همین ویژگی‌ها ارتقا یافته و بسیاری از آنها سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این ساختار رادیویی انجام داده‌اند.
معاون صدا در باره ی این مهم که چرا در رسانه رادیو به ساختار مستند کمتر توجه شده است؟ گفت:این گونه جشنواره‌ها‌، به خاطر هزینه های بالای تولید و همینطور به دلیل نخبه‌گرا بودن و جشنواره‌ای بودن در ایران هم در بین مردم و هم در بین برنامه‌سازان و مدیران جایگاهی ویژه‌ای نداشته است. سخت بودن تولید مستندها، هزینه‌های بالای پیش تولید و همینطور تولید می‌تواند از جمله دلایلی باشد که باعث شده کمتر برنامه‌سازان و مدیران رادیو به این ساختار رادیویی اقبال داشته باشند.
وی در راستای اینکه چه سیاست‌هایی را برای ترویج مستندسازی در رادیو می‌توان پیش گرفت، گفت: یک طرح جامع در خصوص ارتقای جایگاه مستند در رادیو طراحی شده است که بر اساس طرح تحول معاونت صدا در مدیریت جدید سازمان تنظیم شده است. این طرح مجموعه اقداماتی است که باعث می‌شود مستند رادیویی در معاونت صدا رونق بیشتری پیدا کند.
بخشی‌زاده با اشاره به انتظارخود از مستند ی رادیویی گفت: انتظار از یک مستند رادیویی، بیان واقعیت های جامعه و جهان به شیوه ای جذاب، مستدل و روایت‌مند است که آگاهی مخاطب را در مورد یک موضوع یا سوژه بالا ببرد. همانطور که گفتیم، مستندهای موفق همگی بر پایه پژوهش رشد کرده و بالنده شده اند؛ پس انتظار ما اینست که مستندهایی پژوهش محور تولید کنیم.
معاون صدا با اشاره به نقش جشنواره رادیو در ارتقاء جایگاه مستندسازی ادامه داد:یکی از مهمترین اقدامات طرح جامع ارتقای جایگاه مستند در رادیو، برگزاری جشنواره مستند رادیویی است. این جشنواره در اصل کارزاری برای تولیدات مستند رادیویی و محلی است که این آثار با هم رقابت می کنند و برنامه سازان سعی می کنند تا در ارتقای کیفی این ساختار موثر باشند.
وی به سیاستهای رادیو برای بهره‌گیری از ساختارهای نوین برنامه سازی اشاره کرد و گفت: رادیو، همواره سعی کرده در طول چند سال اخیر از ساختارهای نوین برنامه سازی استفاده کند؛ اگرچه ساختار مستند، ساختار نوینی در برنامه سازی نیست اما گونه‌هایی از این برنامه سازی و همینطور رویکردهای نوین به مقوله مستند در این جشنواره و جشنواره‌های آینده مورد تاکید خواهد بود.
معاون صدا خاطر نشان کرد: یکی از اهداف جشنواره مستند رادیویی «پژواک» کشف استعدادهای برنامه سازی در حوزه مستند است. گزارشگران، نویسندگان، تهیه کنندگان و همینطور راویانی که بتوانند در ارتقای کیفی این گونه برنامه سازی به معاونت صدا کمک کنند. بخش مردمی جشنواره به طور کل، برای تحقق این هدف طراحی شده است و امید است که از بین جوانان و مستعدان این حوزه بتوانیم کشف استعدادهایی داشته باشیم.
قابل ذکر است: نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی «پژواک”در سه بخش اصلی، مردمی و مستند‌نگاری در حال برگزاری است.
آثار بخش اصلی از شبکه های رادیویی، مراکز استانها و موسسات فرهنگی دریافت شده و برای بخش مردمی و مستندنگاری رادیویی، مهلت ارسال آثار تا پانزدهم فروردین ماه تمدید شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *