13:41

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از اجرای بیش از ۱۲ بخش فرهنگی و هنری در چارچوب رویداد بهارستان و استقبال از نوروز خبر داد و در این باره گفت: در این دوره از بهارستان، علاوه بر هنرمندان، خانواده‌ها و کودکان نیز حضوری جدی داشتند و بهارستان این دوره با تأکید بر همدلی، مهربانی و گسترش تعاملات اجتماعی پیگیری و اجرا شد.
به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، رضا صیادی، مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران درباره اقدامات انجام شده در این دوره از رویداد بهارستان توضیح داد: در این دوره علاوه بر اجرای بخش‌های هنری و فرهنگی هر ساله، تلاش کردیم که از سایر پتانسیل‌ها نیز استفاده کنیم. در این راستا نیز امسال علاوه بر حضور هنرمندان، بخش‌هایی نیز به پیشکسوتان عرصه‌های مختلف هنری، خانواده‌ها و کودکان اختصاص داده شد.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: در این دوره علاوه بر بخش‌های همیشگی بهارستان، سعی کردیم که هنرهای کمتر دیده شده در سطح شهر تهران را نیز مورد توجه قرار دهیم. در همین راستا نیز جشنواره هنر گرافیتی برای نخستین بار در قالب بهارستان اجرا شد.

اجرا و جانمایی ۴۵۰ تخم مرغ نوروزی در مناطق ۲۲ گانه تهران
صیادی از اجرای ۴۵۰ تخم مرغ نوروزی در بخش حرفه‌ای این دوره از بهارستان خبر داد، و گفت: در این دوره از بهارستان، ۴۵۰ تخم مرغ رنگ‌آمیزی شده در بخش انتخابی و حرفه‌ای اجرا و پس از آن در ۲۲ منطقه تهران جانمایی شدند تا حال و هوای نوروزی و بهاری را در آستانه سال نو، به شهر انتقال دهند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، ادامه داد: تخم‌مرغ‌های رنگی از جمله نمادهای نوروزی هستند که در سال‌های اخیر توانسته ارتباط بسیار خوبی با مردم برقرار کند. در واقع این المان با استفاده از رنگ‌های شاد و فضای نوستالژی که دارد، به خوبی می‌تواند فضای شادی و بهارانه را به شهر منتقل کند، به همین خاطر امسال نیز این بخش به شکلی گسترده مورد توجه قرار گرفت.
او افزود: تخم‌مرغ‌های نوروزی امسال نیز بر اساس فراخوان منتشر شده و از بین نزدیک به ۲۵۰۰ اثر انتخاب شدند. امسال علاوه بر حضور بخش حرفه‌ای، قسمتی نیز به مشارکت مردمی و حضور دانشجویان، خانواده‌ها و کودکان اختصاص پیدا کرد که بسیار نیز موفق بود.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: اجرای این آثار در سطح شهر و در ۹ مکان مختلف انجام شد تا مردم بتوانند روند اجرای کار را ببینند، زیرا فضای رنگ آمیزی تخم‌مرغ‌های نوروزی، بسیار نشاط آور است و مردم همیشه از آن استقبال می‌کنند.

صیادی تأکید بر شادی و نشاط را یکی از مهم‌ترین عناصر اجرایی بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی خواند و گفت: در بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی، ایجاد حس نشاط و شادی در انتخاب آثار بسیار مهم بود، بنابراین بیشترین تمرکز در انتخاب آثار بر روی طرح‌های نوروزی با نمادهای ایرانی- اسلامی قرار داشت. بر اساس این ویژگی‌ها، تأکید ویژه‌ای بر رنگ‌های شاد و متنوع وجود داشت، زیرا این رویداد در راستای افزایش نشاط اجتماعی است؛ بنابراین ایجاد حس و حال خوب و مثبت برای ما بسیار مهم بود.

مشارکت جدی خانواده‌ها و کودکان در بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، از حضور خانواده‌ها و کودکان در بخش مشارکتی تخم‌مرغ‌های نوروزی خبر داد و گفت: هدف اصلی این برنامه ایجاد مشارکت در بین اقشار مختلف جامعه و افزایش نشاط اجتماعی بود زیرا همان‌طور که می‌دانید به دلیل شیوع بیماری کرونا و مشکلات ناشی از آن، ارتباطات اجتماعی طی دو سال اخیر، بسیار کمرنگ شده است. این موضوع بر روحیه کودکان به عنوان یکی از مهم‌ترین اقشار جامعه تأثیری جدی به دنبال داشته است به همین خاطر سعی کردیم که با اجرای این طرح، گامی در راستای بهبود این مشکل اجتماعی برداریم و بتوانیم با نگاهی فرهنگ‌سازانه به سمت افزایش مشارکت اجتماعی، نشاط و تعاملات مردمی حرکت کنیم.
صیادی ادامه داد: برای اجرای این بخش، فراخوانی منتشر شد و پس از آن طرح‌های ارائه شده از سوی افراد علاقه‌مند، توسط کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار گرفت. در بخش کودکان اما روند کار بیشتر بر مبنای نشاط و شادمانی این گروه سنی شکل گرفت، بنابراین بخش کودکان با حضور مربیان و کارشناسان حوزه کودکان، به شکل متفاوتی اجرا شد.
او افزود: در بخش مشارکتی که طی دو روز و در عمارت عین‌الدوله برگزار شد، علاوه بر اینکه فضایی شاد و آموزشی برای کودکان فراهم شد، علاقه‌مندان و خانواده‌ها نیز زیر نظر اساتید و افراد مجرب، اثر خود را اجرا کردند. در این رویداد کودکان بر روی تخم‌مرغ‌هایی با ابعاد کوچک‌تر و زیر نظر مربیان و کارشناسان کار کردند. البته برای ایجاد شکل بهتر در این بخش ما سعی کردیم که روی سه موضوع، هفت سین، طبیعت و بهار تأکید داشته باشیم اما روند کار به شکلی بود که هیچ نوع فشاری بر روی کودکان قرار نداشت و عملاً فضا به شکلی آموزشی و دلپذیر اداره شد.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کرد: در این رویداد بالغ بر ۵۰ تخم مرغ نوروزی برای بخش بزرگسالان یعنی دانشجویان و خانواده‌ها مد نظر قرار گرفت
صیادی خاطرنشان کرد: این برنامه در راستای تأکید بر مشارکت عمومی و اجتماعی شکل گرفته و کاملاً مجزا از برنامه‌های فرهنگی و هنری است که به صورت روتین هر ساله در بخش‌های سازمان زیباسازی دنبال می‌شود.

نصب بیش از ۲۰۰ المان حجمی و نوری در سطح شهر
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به اجرای طرحی فراگیر در راستای همزمانی جشن نیمه شعبان و عید نوروز گفت: با توجه به اهمیت سالروز حضرت ولی‌عصر (عج) برای همه ما شیعیان، تهران با بیش از ۲۰۰ المان حجمی و نوری و اقدامات متعددی در خیابان‌های مختلف به استقبال این جشن بزرگ رفت.
او افزود: تهران در آستانه این عید بزرگ و با عظمت، با المان‌های حجمی و نوری در بخش‌های مختلف شهر تزئین و غرق نور شد. تمام تلاش ما این است که علاوه بر زیباسازی سطح شهر، بتوانیم با فضایی شاد و دلپذیر به استقبال این جشن بزرگ و با ارزش حرکت کنیم.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، ادامه داد: المان‌های حجمی در این دوره، نسبت به قبل متفاوت بودند به نحوی که تمام آن‌ها، در طول روز نیز به عنوان یک اثر حجمی قابل مشاهده و در شب هم نورافشانی داشتند.
صیادی، با اشاره به نصب طاق نصرت در میدان ولیعصر گفت: با توجه به همخوانی نام میدان ولیعصر، با نام موعود دوازدهم ما شیعیان، ۱۰ طاق نصرت، و نوری نیز در میدان ولیعصر نصب شد ضمن اینکه سقف میدان نیز با استفاده از ابزارهای نوری تزیین شده است. همچنین در ادامه اقدامات انجام شده یک المان نوری نیز به شکل گل نرگس، در این محدوده اجرا شد.

جشنواره نور در بلوار کشاورز اجرا شد
صیادی اجرای جشنواره نور در بلوار کشاورز و میدان ولیعصر را یکی دیگر از برنامه‌های سازمان زیباسازی شهر تهران ذکر کرد و توضیح داد: در آستان میلاد با سعادت حضرت مهدی (عج) و نوروز باستانی، امسال در بخش‌های مختلفی از شهر، المان‌های نورپردازی نصب شدند اما به دلیل نزدیکی نیمه شعبان و ولادت حضرت ولی عصر (عج)، تمرکز ویژه‌ای بر زیباسازی و نورپردازی میدان ولیعصر داشتیم.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از تزئین بلوار کشاورز و برگزاری جشنواره نور در این بخش خبر داد و گفت: به همین مناسبت، در بلوار کشاورز، علاوه بر دو تونل نوری، چند المان نیز در اشکال و فرم‌های مختلف کار شده است، و فضای این بخش از شهر و پیاده‌روهای آن تزئین شده تا امکان پیاده‌روی شبانه دل‌پذیرتری را برای شهروندان فراهم کند.

«گل‌ها» بر دیوارهای محور دماوند نقش بستند
صیادی از اجرای آثار دیوارنگاری در بخش گلستان و نگارستان هفتمین سالانه هنرهای شهری بهارستان به ابعاد یک هزار متر خبر داد و در این باره گفت: هنر دیوارنگاری از جمله بخش‌هایی است که نقش به سزایی در زیباسازی شهر و روحیه بخشی به شهروندان دارد. بر همین مبنا نیز در این دوره، تلاش بر این بود که بتوانیم با به تصویر کشیدن یکی از ارکان زیبا و جذاب طبیعت که ارتباطی مستقیم با فصل بهار دارد، حال و هوای شهر را به سمت بهار و استقبال از نوروز هدایت کنیم.
او افزود: با همین دیدگاه، در این دوره بخش گلستان بر طراحی و اجرای ديوارنگاري با محوریت ایده‌پردازی و طراحی “گل” شکل گرفت.
مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: در این رویداد هیئت داوران از بین ۱۳۳۰ اثر از ۴۲۶ شرکت کننده، ۴۵ اثر را برای اجرا در محور اصلی خیابان دماوند، حد فاصل میدان امام حسین (ع) تا سه راه تهرانپارس انتخاب کردند.
صیادی درباره بخش نگارستان نیز توضیح داد: در بخش نگارستان نیز بالغ بر ۱۵ طرح انتخاب شده که در سایر مناطق شهر اجرا شدند.
مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران، بر لزوم توجه به ابعاد بصری در شهر تأکید کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین مباحثی که همواره در بر روی آن تأکید داشتم، توجه به فضای شهر و اجتناب از ایجاد آلودگی بصری و شلوغی در فضای هنری است؛ در همین راستا نیز، انتخاب آثار با توجه به این مباحث و توسط اساتید شناخته شده این عرصه انجام شد.

۳۰ اثر در شاخه هنرهای محیطی و آذین‌بندی خلاق اجرا شدند
صیادی درباره بخش هنرهای محیطی و آذین‌بندی خلاق در سطح شهر، گفت: در این بخش نیز داوران از بین ۲۷۵ اثر در بخش آثار حجمی، ۳۰ پروژه از ۱۰ هنرمند را برای اجرا در سطح شهر انتخاب کردند.
او ادامه داد: در این بخش نیز داوری‌ها طی چند مرحله و با تأکید بر ایده‌پردازی و طراحی خلاقانه بر مبنای نشانه و نمادهای فرهنگی و هنری در برگزاری آیین نوروز، انجام شد. ضمن اینکه با توجه به هم‌زمانی عید نوروز با اعیاد شعبانیه، ایده‌پردازی و طراحی با موضوع «امید و انتظار» نیز، مورد توجه داوران قرار گرفت. ایده‌پردازی و طراحی با موضوع «مهرورزی» و «ایثار» نیز از دیگر بخش‌های مورد توجه هیئت داوران بود که به آن پرداخته شد.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از اقدامات متعدد این بخش در راستای زیباسازی شهر تهران خبر داد و گفت: هنرهای محیطی، در این دوره تحت عنوان بخش «هنرستان» و با انتخاب ۱۰ پروژه در سطوح مختلف شهر اجرا شده است. در این قسمت ۳۰ المان موقت شهری که در راستای نوروز، نوید ایام عید و بهار هستند، در سطح شهر اجرا شدند. تمام تلاش ما این بود که بتوانیم از آثاری خلاقانه در این بخش استفاده کنیم تا احساس بهتری نسبت به فضا در آستانه بهار و سال نو، درون شهروندان ایجاد شود.

نصب ۱۵ آکواریوم در مناطق مختلف پایتخت
صیادی درباره اجرای برنامه‌های متعدد و متفرقه در دل سالانه هنرهای شهری بهارستان گفت: در دیگر بخش‌های بهارستان، المان‌های هفت‌سین‌های نوروزی نیز در ۲۲ منطقه شهر تهران نصب شدند. همچنین در بخش حجم‌های خلاقانه نیز آثاری با شکل‌های اوریگامی و حال و هوای نوروزی، مورد توجه قرار گرفته‌اند. در این بخش نزدیک به ۲۰۰ اثر حجمی نظیر فرفره، توپ و…، با حال و هوای بهاری، در سطح شهر نصب شدند.
صیادی درباره نصب آکواریوم در بخش‌های مختلف شهر، توضیح داد: در آستانه نوروز باستانی، و در راستای زیباسازی، آرام‌سازی و بهسازی فضای شهر، بالغ بر ۱۵ آکواریوم نیز در سطح شهر تعبیه شده است.
او ادامه داد: آکواریوم‌های ماهی نیز از دیگر المان‌های نوروزی هستند که در ۱۵ نقطه تهران نصب می‌شوند. مردم نیز می‌توانند ماهی‌های قرمز سفره‌های هفت سین خود را در صورت تمایل درون این آکواریوم‌ها رها کنند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران خاطر نشان کرد: در بخش دیگری از اقدامات نوروزی، دوربین‌های عکاسی با تصاویر از بهار تهران، در ورودی‌های شهر جانمایی شده است تا شهروندان و گردشگران بتوانند از آن استفاده کنند. همچنین تعداد المان‌های حجمی به شکل تمبر در سطح شهر و با نمایش آثار مختلف شهر تهران، مورد توجه قرار گرفته است. در این تمبرها، تمامی آثار برجسته صد سال گذشته تهران نظیر میدان‌ها تاریخی، بناها، آثار هنری و … دیده می‌شود و به نوعی علاوه بر معرفی جذابیت‌های توریستی شهر، به زیباسازی فضای شهر نیز کمک می‌کند.
مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران از مرمت مجسمه‌های قدیمی شهر خبر داد و گفت: در این دوره بالغ بر ۲۰ مجسمه نیز در مناطق مختلف شهر، مرمت و بازسازی شدند.

۴۱ درخت خشکیده به اثر هنری تبدیل می‌شوند
صیادی درباره اجرای ۴۱ اثر در بخش «درختستان» توضیح داد و گفت: «درختستان» از جمله بخش‌هایی است که هنرمندان با خلاقیت‌های بی‌نظیری در سال‌های گذشته آن را اجرا کرده‌اند. در این بخش علاوه بر حفظ بدنه درختان خشکیده، امکان زیباسازی شکل ظاهری آنان و ارائه یک مفهوم و اثری هنری در قالب درخت فراهم می‌شود.
او ادامه داد: در این دوره نیز از بین ۳۴۸ اثر که از سوی ۱۴۹ هنرمند به دبیرخانه ارسال شده بود، ۴۱ اثر از ۳۷ هنرمند انتخاب شدند تا در آستانه نوروز اجرا شوند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران افزود: در واقع یکی از مهم‌ترین اهداف «درختستان» علاوه بر ارج نهادن به درختان و طبیعت، استفاده از پتانسیل‌های طبیعی در سطح شهر است. در این بخش نیز هنرمندان با ارائه طرح‌های خلاقانه و زیبا، سعی دارند که فضایی بهاری را حتی در دل درختان خشکیده به تصویر درآورند تا پایتخت، و شهروندان در آستانه نوروز ۱۴۰۱، شکل بهتر و زیباتری را تجربه کند.

۲۵ هزار متر مربع از بیلبوردهای فرهنگی به جشن نیمه شعبان اختصاص یافت
صیادی از اکران بیلبوردها و عرشه‌های فرهنگی شهر به مناسبت ایام نیمه شعبان خبر داد و گفت: هم‌زمان با میلاد با سعادت منجی عالم بشریت، فضاهای فرهنگی و بیلبوردهای شهر به اکران این جشن مهم اختصاص پیدا کرد.
او افزود: در آستانه جشن بزرگ نیمه شعبان ۲۵۱۲۵ متر از فضاهای اکران فرهنگی به این بخش اختصاص پیدا کرد و از طرح‌ها و آثار متعددی در راستای پاسداشت این جشن بزرگ استفاده شد.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کرد: جشن نیمه شعبان از جمله اعیاد بسیار مهم برای ما شیعیان به شمار می‌رود زیرا با حضور منجی عالم بشریت، حضرت مهدی موعود (ع) تمام تاریکی‌ها از جهان رخت خواهد بست و روزهای بهتری برای جهان به ارمغان خواهد آمد. بر همین مبنا نیز تمام تلاش ما بر این بود که این جشن مهم و زیبا را در سطح شهر به بهترین شکل میزبانی کنیم و بتوانیم همراه با شهروندان، فضای زیبا و دلپذیری را در شهر ایجاد کنیم.

بیلبوردهای فرهنگی شهر به استقبال نوروز می‌روند
صیادی از اختصاص تمام عرشه‌ها و بیلبوردهای فرهنگی شهر به ترویج مهربانی و همدلی خبر داد و در این باره گفت: نوروز باستانی، برای ما ایرانیان همواره نمادی از صله رحم و پیوند با طبیعت بوده است، بنابراین در آستانه بهار و آغاز این سنت پسندیده، ما نیز در سازمان زیباسازی شهر تهران، سعی کردیم که بیلبوردهای شهر را با این فضا، همراه کنیم.
او افزود: بر همین مبنا در این دوره بیش از ۱۰ هزار متر از بیلبوردهای فرهنگی و بالغ بر ۴۹۷۳ متر از بیلبوردها و عرشه‌های بخش تجاری، به استقبال از بهار و نوروز اختصاص پیدا کرد. در این روند ما سعی کردیم که با تأکید بر مفاهیم انسانی و تأکید بر پیشینه فرهنگی کشورمان، احساسی خوب را به بدنه شهر تزریق کنیم و همراه با شهر و شهروندان در فضایی متفاوت به استقبال از بهار برویم.
صیادی خاطرنشان کرد: طی دو سال اخیر، شیوع بیماری کرونا به تمام جهان نشان داد که انسان‌ها بیش از هر زمانی نیازمند ارتباط، همدلی و مهربانی هستند. به همین خاطر نیز ما نیز سعی کردیم که با اختصاص دادن بیلبوردهای فرهنگی شهر به مبحث مهربانی و همدلی بپردازیم و بتوانیم گامی در راستای افزایش تعاملات اجتماعی و رفع مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا برداریم.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کرد: نوروز باستانی ایرانیان، نمادی مهم از همدلی، مهربانی و تعاملات اجتماعی مثبت و مفید است، بنابراین لازم است که این نماد مهم را در سنت‌ها و فرهنگ خود حفظ و نگهداری کنیم.

پیاده روهای شهر با هنر گرافیتی تزیین شدند
صیادی از اجرای «جشنواره شهرنگ» در این دوره خبر داد و گفت: در این دوره هنر گرافیتی نیز به سایر بخش‌های بهارستان افزوده شد و ۱۲۵۰ متر مربع از فضای کف پیاده‌رو شهر به این هنر اختصاص پیدا کرد.
او درباره فضای اجرایی این آثار توضیح داد و بیان کرد: در این رویداد بالغ بر ۳۰۰ هنرمند، اعلام آمادگی کردند، اما به دلیل شرایط بیماری کرونا و اوج مجدد امیکرون، کارگاه‌های آموزشی این بخش به صورت فشرده و طی یک روز اما در چند نوبت برگزار شد. در این رویداد، پس از برگزاری آزمون، تعدادی از هنرمندان خلاق توسط داوران و هنرمندان شناخته شده، انتخاب شدند و به مرحله بعد برای حضور در کلاس‌های آموزشی راه یافتند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: از میان انتخاب شدگان، بالغ بر ۵۰ اثر از هنرمندان برای اجرا انتخاب شدند. این آثار انتخابی در سالانه بهارستان، بر روی کف پیاده‌رو شهر واقع در حدفاصل چهار راه ولیعصر تا ضلع شمالی میدان انقلاب اجرا شدند. در واقع این بخش از شهر به دلیل تردد بالای افراد و کم بودن حجم رفت و آمد در روزهای تعطیل برای اجرا انتخاب شده است.
او ادامه داد: آثار این رویداد موضوع محوری خاصی ندارد البته با توجه به ایام نوروز، برخی از آثار فضای بهاری خواهند داشت، اما سایر کارها دارای ایده‌های فانتزی و جالبی هستند که امکان اجرا بر روی کف خیابان را داشتند.

اجرای فرش تاریخی غول پیکر در میدان هفت تیر
مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران از اجرای فرش غول پیکر در میدان هفت تیر خبر داد و گفت: از دیگر برنامه‌های این دوره اجرای فرش غول پیکر در میدان هفت تیر و به ابعاد ۹۳۰ متر مربع است.
او توضیح داد: این اثر از دیگر بخش‌های بهارستان است که با استفاده از شن‌های رنگی و در ابعاد گسترده اجرا شده است.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: سعی ما این بود که بتوانیم در بهارستان امسال، فضای بیشتری از شهر را با احساس بهاری، نو شدن و زیباسازی همراه کنیم. به همین خاطر نیز طرحی چون فرش غول پیکر در میدان هفت تیر که فضایی پر تردد است و نقشی مرکزی در فضای پایتخت به عهده دارد، اجرا شد.
صیادی ادامه داد: در ادامه طرح زیباسازی شهر برای بهار و نوروز ۱۴۰۱، بیش از ۵ هزار متر از بخش‌های مختلف شهر نظیر جدول‌ها، میله‌های حصارها و بخش‌های مختلف شهر در قالب طرح بازپیرایی، شستشو و رنگ آمیزی شد.
او در پایان ضمن آرزوی سالی خوب و پربرکت برای تمام مردم ایران، گفت: بر مبنای اقدامات انجام شده می‌توان گفت که اقدامات متعددی نسبت به سال‌های گذشته در سبک و کمیت کارها انجام شده است. امیدواریم که با تلاش‌های انجام شده، توانسته باشیم گامی در راستای بهبود حال مردم شهر و شهروندان برداریم و همگی با حال خوب و بهارانه به استقبال نوروز باستانی برویم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *