14:07

دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: انقلاب را باید حفظ و حمایت کرد و یکی از ماموریت‌های ویژه عمار نترسیدن و ورود به حوزه‌های حساس در راستای نگهبانی از صیانت انقلاب است.

به گزارش ایرنا نخستین نشست خبری دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار و نخستین جشنواره علوم انسانی عمار صبح یکشنبه (۱۲ دی‌ماه) در حسینیه هنر برگزار شد.

نادر طالب زاده دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار در ابتدای این نشست با اشاره به نقش و اهمیت وحید جلیلی در تشکیل جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: عمار عقیده و فکری بود که باید اجرا می‌شد و شاید پایه های آن از زمان شهید مرتضی آوینی ریخته شده بود.

نادر طالب‌زاده: ورود به حوزه‌های حساس دامنه فعالیت عماریون است

وی ادامه داد: عمار هویت انقلاب اسلامی را در خود دارد، برخی از دولتمردان ما حتی امروز نمی‌دانند انقلاب اسلامی چیست و به همین دلیل است که درگیر مصائبی که شده ایم.

این مستندساز و تهیه کننده تلویزیون خاطرنشان کرد: عمار روح نگهبانان انقلاب اسلامی است و در دوازدهمین دوره تهیه‌کنندگان و نویسندگان حرفه‌ای و… حضور دارند.

دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار تصریح کرد: ما در برخی موارد نگهبانان خوبی در عمار نبودیم و این به دلیل ترس جوان های ما از ورود به حوزه‌های حساس بوده است.

طالب‌زاده تأکید کرد: انقلاب را باید حفظ و حمایت کرد و یکی از ماموریت های ویژه عمار همین نترسیدن و ورود به حوزه‌های حساس است؛ امروز امید بیشتری داریم که حرف های بیشتری در رسانه و تلویزیون بزنیم.

در ادامه سعید خورشیدی دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار اظهار داشت: به‌ یاری خداوند این جشنواره توانسته است با توجه به آسیب‌شناسی ای که در این سال‌ها در مورد رسانه و سینمای ایران داشته است، کار خود رها جلو ببرد.

وی افزود: در این دوازده دوره تلاش شده تا جمهور جامعه ایران مورد مداقه قرار گیرد.

خورشیدی ادامه داد: یکی از موضوعات قابل تامل در جشنواره مردمی فیلم عمار این است که در نقد درون گفتمانی در عین حل مسئله، القای بن بست نکرده و مخاطب خود را به کنشگری و مطالبه گری دعوت کرده است.

وی تاکید کرد: آغاز به کار جشنواره علوم انسانی عمار یکی از پتانسیل هایی بود که به آن پرداختیم و این بخش می‌تواند شروع حل نقایص و کاستی های ما درباب دغدغه‌های انقلاب اسلامی باشد.

دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار اظهار داشت: تلاش کرده ایم که جشنواره مردمی فیلم عمار زمینه ای برای تعامل و تامل فعالان حوزه اندیشه، هنر و رسانه باشد.

وی در انتها بیان کرد: امیدواریم مسیر علوم انسانی که در جشنواره مردمی فیلم عمار شروع شده بتواند مارا به دغدغه‌هایی که در این حوزه داریم برساند.

مجتبی نامخواه دبیر علمی جشنواره علوم انسانی عمار سخنور بعدی این نشست بود که در توضیح ماهیت و چرایی شکل‌گیری جشنواره علوم انسانی عمار گفت: ایده جشنواره علوم انسانی عمار از سیر این جشنواره نشئت گرفته است.

وی ادامه داد: ما همواره این ایده و دغدغه را در جلسات هیئت داوران داشتیم. چرا که در جلسات ما همواره بخشی صاحب‌نظران و اندیشوران علوم انسانی بودند و بخشی دیگر اهالی هنر و رسانه و گفتگوهای مهمی که بین این دو در جریان بود.

نامخواه تصریح کرد: خروجی داد و ستد این گفتگوها مارا به سمت این جشنواره جدید رساند. جشنواره علوم انسانی عمار یک پاسخ است که از دل دیالکتیک بین اهالی اندیشه و رسانه بیرون آمده است و دنبال این است که رابطه اندیشه و علوم انسانی و هنر از یک سو و از سوی دیگر اندیشه و مشاهده را به هم نزدیک کند.

وی ادامه داد: به جز مقاله علمی و یادداشت، گفتارهای علمی را هم به عنوان یکی از قالب های این جشنواره درنظر گرفته ایم چرا که به دنبال تقویت فرهنگ شفاهی در این جشنواره و تقریر آرا بوده ایم.

دبیر علمی جشنواره علوم انسانی عمار تاکید کرد: حتی حاشیه نویسی هم از نظر جشنواره علوم انسانی عمار قالب دیگری برای دریافت کار است.

نامخواه با اشاره به هیات علمی جشنواره علوم انسانی عمار گفت: در این بخش با حمید پارسانیا (جامعه شناس)، علیرضا شجاعی زند (جامعه شناس) و حسین کچوییان (جامعه شناس) همراه هستیم.

وی اظهار داشت: جشنواره علوم انسانی عمار یک جشنواره نظری است که امیدواریم روزنه هایی را برای علوم اجتماعی ما بگشاید.

در انتها حمید صالحی دبیر اجرایی جشنواره مردمی عمار با تشریح برنامه‌های این رویداد گفت: فراخوان جشنواره مردمی فیلم عمار از اوایل مهرماه شروع و تا آخر مهرماه بیش از ۳هزار اثر دریافت شد.

وی با اشاره به کمیت آثار دریافتی دبیرخانه این جشنواره یادآور شد: بعد از تهران، خراسان رضوی، قم و اصفهان بیشترین آثار را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده اند.

صالحی افزود: جشنواره مردمی فیلم عمار رسما از ۱۸ دی‌ماه آغاز خواهد ‌شد و با بزرگداشت محمدسرور رجایی (هنرمند فقید افغان) به کار خود ادامه خواهد داد؛ همچنین اختتامیه با پاسداشت مسعود جعفری جوزانی (نویسنده و کارگردان) در ۲۴ دی به کار خود پایان خواهد داد.

وی در انتها تصریح کرد: جشنواره علوم انسانی عمار در اسفندماه برگزار خواهد شد که متعاقباً درباره آن اطلاع رسانی خواهیم کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *