14:06

عضو هیأت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: اگر سینمایی را می‌خواهیم که با مفاهیم انقلاب شکل گرفته باشد، نیازمند جدی‌گرفتن مباحث تئوریک هستیم که نیازمند حضور منتقدان و اندیشمندان در این عرصه است تا نقد درستی برای آثار بیان کنند.

به گزارش روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر، محمدحسین نیرومند درباره انتخاب فیلم‌ها در این دوره جشنواره گفت: به امید خدا با برپایی جشنواره فیلم فجر بعد از دو سال درگیری جامعه با همه‌گیری بیماری کرونا، امکان شکل‌گیری جمعی این رویداد سینمایی فراهم خواهد شد. در چهلمین جشنواره فیلم فجر با چهار نسل فیلمساز در ارتباط هستیم و این به نوعی بیانگر این است که نسل‌های مختلف در این رویداد سینمایی حضور دارند.

وی ادامه داد: نسل‌های جدید سینمای ما از طریق دانشگاه وارد این عرصه شده‌اند و این در حالی است که دانشگاه‌های ما غالبا «چگونه گفتن» را به دانشجو می‌آموزند و «چه گفتن» را یاد نمی‌دهند. بنابراین جنبه‌های فرمی آثار بیشتر به چشم می‌آید و مفاهیم سطحی بیان می‌شود.

نیرومند گفت: در سینما قبل از اینکه «بیان» داشته باشید، باید بدانید که چه نکته‌ای برای بیان دارید. مشکل ما این است که بین رویت و روایت موضوع، رویت به درستی انجام نشده و آن نگاهی که به هستی و جامعه باید داشته باشیم، شکل نگرفته است. زمانی که این موضوع تهی باشد، طبیعتا نحوه بیان به فرم خلاصه می‌شود.

عضو هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر با اشاره به مشکلات موجود در دریافت بحث مبانی هنر در سینمای ایران، توضیح داد: آن چیزی که باید در آینده برایمان اتفاق بیفتد، این است که سینماگران ما خودشان را موظف بدانند تا بیشتر مطالعه کنند. زنده‌یاد علی حاتمی را در نسل گذشته سینما داشتیم که بسیار زیبا می‌نوشت چرا که مطالعه او وسیع بود. سینماگران ما اگر می‌خواهند مطرح شوند، باید ذخیره ذهنی‌شان را از مفاهیم، انبوه کنند تا بتوانند رویت‌شان از هستی را به طور درست بیان کنند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور هنری با اشاره به این که مدیران برگزاری این دوره از جشنواره، مباحث فرهنگی را جدی گرفته‌اند و این می‌تواند جریان‌ساز باشد، عنوان کرد: اگر ما سینمایی را می‌خواهیم که با مفاهیم انقلاب شکل گرفته، این نیاز به جدی‌گرفتن مباحث تئوریک دارد که در این صورت منتقدان و اندیشمندان باید در این عرصه حضور داشته باشند و نقد درستی برای آثار بیان کنند. هنرمند اثری را تولید می‌کند ولی این منتقد است که آن اثر را کشف می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *