2:57

بانی‌فیلم: در میان بزرگان موسیقیدانی که در زمینه نوشتن موسیقی متن فیلم‌ها کار می‌کنند میکیس تئودراکیس جزو شاخص‌‌ترین‌هاست؛ هنرمندی که علاوه بر موسیقی متن فیلم، اپرا هم نوشته و حتی آهنگ‌های عامیانه‌ هم ساخته!
اگر بخواهیم با جایگاه این موسیقیدان شهیر در کشورش یونان و جهان بیشتر آشنا شویم، نگاهی به فیلم‌هایی که او موسیقی‌شان را نوشته گواه معتبری بر موقعیت ممتاز اوست.
دولت یونان در سوگ درگذشت میکیس تئودراکیس، سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

سایت یورونیوز خبر درگذشت این هنذمند را چنین منتشر کرده:
میکیس تئودوراکیس، آهنگساز و کنشگر سیاسی نام‌آور یونانی روز پنجشنبه ۲ سپتامبر (۱۱ شهریور) در سن ۹۶ سالگی در آتن درگذشت.
تئودوراکیس سازنده بیش از هزار ترانه و موسیقی چند فیلم بسیار معروف در سطح جهانی است و از جمله مشهورترین کارهای او می‌توان از موزیک فیلم‌ «حکومت نظامی»، اثر کوستا گاوراس نام برد. این آهنگ موزیسین یونانی در دوران انقلاب در ایران محبوبیت بسیاری یافت.
اثر جاویدان دیگری که تئودوراکیس از خود به یادگار گذاشت، موسیقی فیلم معروف «زد» است که آن را هم کوستا گاوراس ساخته است.
اما موسیقی فیلم معروف دیگر یعنی «زوربای یونانی» (۱۹۶۴) را شاید بتوان خاطره‌انگیزترین کار تئودوراکیس نامید. بخشی از این آهنگ شاد یونانی یادآور صحنه رقص آنتونی کوئین و آلن بیتس در پایان فیلم است. خود این فیلم نیز که از روی رمانی از نویسنده سرشناس یونانی نیکوس کازانتزاکیس اقتباس شده، از شاهکارهای ماندگار سینما به شمار می‌رود.
میکیس تئودوراکیس کنشگر سیاسی شناخته‌شده‌ای هم بود و در دهه‌های شصت و هفتاد به جبهه مقاومت علیه حکومت دیکتاتوری سرهنگ‌ها در یونان پیوست. از آغاز جنگ میان ایران و عراق، خواستار پایان این جنگ بود و همواره مخالفت خود را با رژیم‌های دیکتاتوری ابراز می کرد.

موسیقی دو فیلم «زد» و «زوربای یونانی» در این ویدیو به نشانی‌های زیر ببینید
ابنستاگرام
https://www.instagram.com/tv/CTVc9rCs04Q/?utm_medium=copy_link

آپارات
https://aparat.com/v/mutEG

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *