17:41

حاجی‌پور گفت: مشکلات اهالی تئاتر از سال ۹۸ و شیوع کرونا آغاز شده؛ در حالی که وزیر ارشاد وضعیت هنر‌های نمایشی در سال ۹۳ تا ۹۷ را بررسی کرده است.
احسان حاجی پور نمایشنامه نویس، کارگردان تئاتر و عضو هیئت مدیره و دبیر انجمن صنفی سراسری کارگردانان تئاتر ایران، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره برنامه‌های وزیر ارشاد در حوزه تئاتر گفت: برنامه‌های ارائه شده وزیر فرهنگ و ارشاد باید در دو قسمت مختلف تقسیم بندی شود؛ یکی تحلیل وضعیت موجود و دیگری برنامه‌های ارائه شده وی. چیزی که در برنامه ۸۳ صفحه‌ای شاهد هستیم متأسفانه تحلیل‌های اشتباه وزیر فرهنگ به ویژه در حوزه تئاتر است. متر و معیار‌ها و رصدی که وی در خصوص تئاتر و آمار‌ها داشته اشتباه است. وی مبنای مطالعات خود را از سال ۹۳ تا ۹۷ قرار داده که این هم نادرست است. اتهاماتی که وی به هنرمندان و به اهالی تئاتر وارد کرده است درست نیست و حتی ممکن است پیگرد قانونی داشته باشد، زیرا نمی‌توان بخشی از وضعیت موجود را بررسی کرد و بگوییم همه ضد انقلاب و بی دین هستند و با تحلیل اشتباه، برنامه نادرست ارائه داد.
وی درباره برنامه‌های ارائه شده وزیر ارشاد نیز بیان کرد: از بین برنامه‌های ارائه شده نکات مثبت نیز وجود دارد مانند اینکه مشکلات را باید از انجمن‌های صنفی مانند خانه تئاتر بررسی کنیم؛ اما به نظر من وقتی شما توانایی درستی در ارزیابی‌ها نداشته باشید نمی‌توانید راهکار مناسبی ارائه دهید. از نقاط ضعف برنامه ارائه شده بخش اقتصاد و هنر است که اشاره‌ای به وضعیت معیشت و بیکاری دو ساله اخیر نشده است. تحلیل وزیر ارشاد بر اساس سال ۹۳ تا ۹۷ است و بیکاری‌ها از سال ۹۸ آغاز شده است و شرایط اسفناک در هنر شامل تئاتر، سینما، موسیقی و هنر‌های تجسمی تا پایان واکسیناسیون عمومی وجود دارد.
وی در پایان اظهار کرد: وزیر ارشاد تا یک سال اول مشکلات عرصه هنر را پیش بینی نکرده است و در برنامه خود به مشکلات تماشاخانه‌های خصوصی، شرایط اسفناک تولید آثار نمایشی که ۷۰ درصد همه چیز گران‌تر شده اشاره نکرده است. ارائه تیتر‌های کلی وزیر ارشاد شرایط را سخت‌تر کرده است و زمانی که تحلیل درستی نداریم، برنامه صحیحی هم نمی‌توانیم ارائه دهیم. نکته مهمی که وجود دارد تعامل با جامعه هنری است تا با ارائه اطلاعات درست و دقیق مشکلات حل شود. در ضمن برنامه ارائه شده موجود را اصلاً به صلاح هنر و تئاتر کشور نمی‌دانم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *