9:47

بانی‌فیلم – بهراد داودی: فیلیپ راث یکی از مهم‌ترین رمان‌نویسان معاصر آمریکایی‌ست.
اولین رمان فیلیپ راث کتاب «خداحافظ کلمبوس و پنج داستان کوتاه» بود که در سال ۱۹۵۹ منتشر شد. راث در این کتاب نگاهی طنزآمیز به زندگی یهودیان در آمریکای پس از جنگ جهانی دوم انداخته است. رمان «خداحافظ کلمبوس و پنج داستان کوتاه» جایزه کتاب ملی را برای راث به ارمغان آورد
برخی از کتاب‌های راث به فارسی هم منتشر شده است؛ از جمله «رئیس‌جمهور ما»، «زنگار بشر»، «خشم»، «شوهر کمونیست من» و…
مجله نیویورکر به بهانه سالروز تولد این نویسنده بزرگ با چاپ این عکس راث در مطلبی از او نوشته:
«بیش از دو دهه پیش، دیوید رمنیک (روزنامه نگار نیویورکر) به دیدار فیلیپ راث رفت؛ نویسنده‌ای که در چنین روزی در سال 1933 به دنیا آمد. رمنیک برای دیدن این نویسنده به خانه‌ او در روستای كنتیكات رفت.
راث هر روز هفته، صبح زود پیاده از خانه اش راه می‌افتاد تا به استودیوی دو اتاقه‌اش برسد، جایی که تمام روز آنجا می‌ماند، کاملاً جدا از دنیا.
راث در باره این استودیو می‌گفت: «من به تنهایی زندگی می‌کنم، هیچ کس دیگری نیست که مسئولیتش را برعهده داشته باشم یا با او وقت بگذرانم. برنامه من کاملاً مربوط به خودم است. معمولاً تمام روز را می‌نویسم، اما اگر بخواهم، بعد از شام به استودیو برمی‌گردم، مجبور نیستم در اتاق نشیمن خانه‌ام بنشینم، لازم نیست آنجا بنشینم و سرم را گرم کنم. اگر بخواهم کل روز را به خواندن می‌پردازم. اگر من ساعت پنج از خواب بلند شوم و دوباره خوابم نبرد و بخواهم کار کنم، می‌روم سر کار و کار می‌کنم، من همیشه آماده هستم. من مثل یک دکتر هستم و این یک اتاق در حکم اورژانس من است!»
فیلیپ راث روز ۲۸ مارچ سال ۲۰۱۸ بر اثر نارسایی قلبی در بیمارستانی در شهر نیویورک درگذشت.
عکس بالا را فیلیپ مونتگمری از فیلیپ راث گرفته…

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *