اگر نمایندگی منوچهر محمدی در انتخابات پذیرفته شود، یک کار غیرقانونی صورت گرفته!

18:59

شانزدهمین انتخابات خانه سینما درحالی قرار است فردا برگزار شود که نماینده معرفی‌شده یک صنف، رضایت حداکثری آن صنف را نداشته و به‌عنوان نماینده‌ای غیرقانونی معرفی شده است.
به گزارش ایرنا، تهیه‌کنندگان در سینمای ایران دارای ۴ تشکیلات هستند: جامعه صنفی تهیه‌کنندگان، انجمن مستقل، انجمن کارگردانان و تهیه‌کنندگان و کانون تهیه‌کنندگان.
آنچه اما زمینه عدم‌انتخاب نماینده‌ای واحد توسط این ۴ تشکل را سبب شده، عدم‌ حضور جامعه صنفی تهیه‌کنندگان در فرآیند انتخاب نماینده در انتخابات خانه سینماست.
قضیه از این قرار است که ۳ تشکل انجمن مستقل، انجمن کارگردانان و تهیه‌کنندگان و کانون تهیه‌کنندگان، بدون اطلاع به جامعه صنفی، به صورت پنهانی، تشکیل جلسه می‌دهند و با این گزاره که جمعیت حداکثری تهیه‌کنندگان را تشکیل داده‌اند، اقدام به معرفی منوچهر محمدی به عنوان نماینده تهیه‌کنندگان در انتخابات خانه سینما کرده‌اند.
در این انتخاب، ۲ نکته مهم آئین‌نامه‌ای نهفته است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:
۱. جامعه صنفی تهیه‌کنندگان مشتمل بر ۵۵ درصد از جمعیت تهیه‌کنندگان است و درنتیجه، پرجمعیت‌ترین تشکل تهیه‌کنندگان در سینمای ایران به حساب می‌آید. حال آن‌که ۳ تشکل دیگر، ۴۵ درصد از اعضا را در خدمت دارند. بنابراین، این ۳ تشکل، اکثریت نیستند و اگر فرض را بر انتخاب نماینده بر مبنای حداکثر تهیه‌کنندگان در نظر بگیریم، باز هم این انتخاب، حداکثری نیست و در بهترین حالت، مورد تائید تنها ۴۵درصد اعضای تهیه‌کنندگان سینمای ایران است. این نکته را هم باید در نظر بگیریم که اساسا انتخاب بر چنین مبنایی در اساسنامه اتحادیه تهیه‌کنندگان وجود ندارد و انتخاب نماینده باید به تائید هر ۴ تشکل درآید. این کار غیرقانونی از سوی ۳ تشکل تهیه‌کنندگان رقم خورده است.
۲. طی سالیان گذشته که منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل خانه سینما مشغول به فعالیت بود، اجاره حضور نماینده تهیه‌کنندگان را در مجمع نمی‌داد. استدلال شاهسواری این بود که تهیه‌کنندگان، واحد نیستند و به همین دلیل در اتحادیه، شناسه ندارند. اما امسال که آقای شاهسواری نمی‌تواند برای پست مدیرعاملی، کاندیدا شود، قبول کرده که تهیه‌کنندگان با چنین وضعیتی که به تعبیر ایشان، شناسه‌ای در اتحادیه ندارند، بتوانند در این انتخابات نماینده داشته باشند. البته که در این نکته نیز باید توجه داشت که جامعه صنفی تهیه‌کنندگان، تنها تشکل از میان این ۴ تشکل هستند که هم از سوی ارشاد شناسه دارد و هم از سوی وزارت کشور. این هم کار غیرقانونی است که توسط مدیرعامل خانه سینما صورت پذیرفته است.
اتفاق جالب‌تری که در این زمینه رخ داده، برگزاری ۵ پیش مجمع عمومی توسط منوچهر شاهسواری است که طی آن، تیمی تشکیل شده تا به این تیم رای داده شود.
بنابراین چنین رویه‌ای، سیاسی‌بازی‌های سالیان گذشته در انتخابات خانه سینما را تداعی می‌کند که طی آن، هیچ دستاوردی برای سینمای ایران و فعالان حاضر در آن به بار ننشست.
بنابراین اگر نمایندگی منوچهر محمدی در انتخابات فردا پذیرفته شود، یک کار غیرقانونی صورت گرفته که در صورت برگزاری و انتخاب، این فرد باید تغییر کرده و نماینده علی‌البدل به جای وی حاضر شود و بنابراین کل انتخابات خانه سینما ابطال می‌شود.
جامعه صنفی تهیه‌کنندگان تاکنون شکایت خود را به صورت رسمی به شورای مستقر در وزارت ارشاد تسلیم کرده است و انتظار دارد هر چه زودتر جلوی این انتخابات غیرقانونی گرفته شود تا صنوف بتوانند مطابق با اساسنامه قانونی، نسبت به معرفی نمایندگان خود در مجمع اقدام کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *