18:51

به دنبال ارزیابی کمیته مشورتی پایتخت جهانی کتاب، مدیرکل یونسکو، استراسبورگ از شهرهای فرانسه را به عنوان پایتخت جهانی کتاب برای سال ۲۰۲۴ معرفی کرد.
به گزارش ایرنا از یونسکو، آدری آزولای با بیان اینکه بسیاری از مردم در سختی به کتاب به عنوان پناهگاه نگاه می‌کنند، گفت: در واقع، کتاب‌ها توانایی منحصر به فردی برای سرگرمی و آموزش دارند. به همین دلیل است که باید اطمینان حاصل کنیم، همه از طریق کتاب و مطالعه به دانش و تفکر دسترسی دارند. به همین دلیل، یونسکو هر سال پایتخت جهانی کتاب را تعیین می‌کند.
مدیرکل یونسکو اعلام کرد: پس از گوادالاخارا (شهری در مکزیک) در سال ۲۰۲۲ و آکرا (شهری در غنا) در سال ۲۰۲۳، خوشحالم که استراسبورگ را به عنوان پایتخت جهانی کتاب برای سال ۲۰۲۴ اعلام کنم.

اقدامات استراسبورگ برای مقابله با چالش‌های اجتماعی
یونسکو و کمیته مشورتی پایتخت جهانی کتاب، تحت تاثیر تمرکز استراسبورگ بر کتاب با هدف مقابله با چالش‌ها و تنش‌های اجتماعی و تغییرات آب و هوایی قرار گرفت. این شهر به همین منظور برنامه‌هایی مانند «خواندن برای سیاره» را اجرا کرده‌است. این شهر بر توانایی کتاب‌ها برای تشویق، بحث و گفت‌وگو درباره نگرانی‌های زیست‌محیطی و علمی، با تمرکز بر جوانان به‌عنوان عوامل تغییر تأکید می‌کند.
فعالیت‌های استراسبورگ به دلیل میراث غنی ادبی، اقداماتی که برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرد و اجرای رشته‌های هنری بسیاری مانند موسیقی، تئاتر و تصویرسازی برجسته شد و مورد ستایش قرار گرفت. این شهر تجربه قابل توجهی در سازماندهی رویدادهای بزرگ در مقیاس بزرگ دارد.
رویدادهای مرتبط با پایتخت جهانی کتاب از ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ در روز جهانی کتاب و حق نشر آغاز می‌شود.

درباره پایتخت‌های جهانی کتاب
شهرهایی که به عنوان پایتخت جهانی کتاب یونسکو تعیین شده‌اند متعهد می‌شوند که کتاب و کتاب‌خوانی را برای همه سنین و گروه‌ها، در داخل و خارج از مرزهای ملی ترویج و برنامه‌ای از فعالیت‌ها را برای یک سال سازماندهی کنند.
استراسبورگ به عنوان بیست و چهارمین شهر پایتخت جهانی کتاب انتخاب شد، از سال ۲۰۰۱ شهرهایی این عنوان را به خود اختصاص دادند. مادرید در سال ۲۰۰۱، اسکندریه در سال ۲۰۰۲، دهلی نو در سال ۲۰۰۳، آنتورپ در سال ۲۰۰۴، مونترال در سال ۲۰۰۵، تورین در سال ۲۰۰۶، بوگوتا در سال ۲۰۰۷، آمستردام در سال ۲۰۰۸، بیروت در سال ۲۰۰۹، لیوبلیانا در سال ۲۰۱۰، بوئنوس آیرس در سال ۲۰۱۱، ایروان در سال ۲۰۱۲، بانکوک در سال ۲۰۱۳، پورت هارکورت در سال ۲۰۱۴، اینچئون در سال ۲۰۱۵، وروتسلاو در سال ۲۰۱۶، کوناکری در سال ۲۰۱۷، آتن در سال ۲۰۱۸، شارجه در سال ۲۰۱۹، کوالالامپور در سال ۲۰۲۰، تفلیس در سال ۲۰۲۱، گوادالاخارا در سال ۲۰۲۲ و آکرا در سال ۲۰۲۳ به عنوان شهر پایتخت جهانی کتاب انتخاب شدند.
کمیته مشورتی پایتخت جهانی کتاب یونسکو متشکل از نمایندگان فدراسیون کتاب‌فروشان اروپایی و بین‌المللی (EIBF)، انجمن بین‌المللی نویسندگان (IAF)، فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های کتابخانه‌ها (IFLA)، انجمن بین‌المللی ناشران (IPA) و یونسکو است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *