11:17

کمیسیون مزایده صندوق توسعه و احیا، نتایج نهایی فراخوان عمومی بناهای تاریخی و فرهنگی را اعلام کرد. بر این اساس، مدیریت بهره برداری ۱۳ مجموعه تاریخی در ۷ استان با میزان جذب سرمایه 683،360 میلیون ریال به بخش خصوصی سپرده شد.
به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه و احیاء، نشست کمیسیون مزایده صندوق توسعه و احیا، با حضور اعضای رسمی کمیسیون، نماینده بازرسی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مدیران صندوق توسعه و احیاء سوم و دهم مهرماه برگزار و برندگان نهایی فراخوان عمومی بناهای تاریخی و فرهنگی اعلام شد.
در پی انتشار فراخوان عمومی واگذاری بهره برداری بناهای تاریخی و فرهنگی، که در راستای سیاست های کلی نظام و منویات مقام معظم رهبری مبنی بر واگذاری امور به مردم با حفظ حقوق حاکمیتی، طی دو نوبت در روزنامه کثیرالانتشار ایران منتشر شد، سرمایه‌گذاران تقاضاهای خود را به دبیرخانه فراخوان ارسال کردند.
پس از ارزیابی درخواست‌های سرمایه گذاران در کمیته‌های فنی و اقتصادی صندوق توسعه و احیاء، در نهایت کمیسیون مزایده با مدیریت بهره برداری 13 مجموعه توسط بخش خصوصی موافقت کرد.
حمام حاج شهبازخان با کاربری خانه خلاق و خانه رنده‌کش با کاربری فرهنگی اقامتی پذیرایی در استان کرمانشاه، عمارت مشیر دیوان‌ با کاربری خانه خلاق در استان کردستان، خانه زعیم ابوئی با کاربری خانه خلاق در استان سیستان و بلوچستان، خانه نجفی با کاربری خانه خلاق، عمارت حاج رئیس با کاربری فرهنگی اقامتی پذیرایی و تجاری و مرکز تولید و عرضه صنایع دستی و بافندگی و عمارت هفته با کاربری فرهنگی اقامتی پذیرایی در استان بوشهر، خانه خادم‌باشی و خانه شریعت با کاربری فرهنگی اقامتی پذیرایی و خانه آصف با کاربری فرهنگی پذیرایی در استان اردبیل، هتل آپادانا‌ با کاربری اقامتی پذیرایی و خانه کازرونیان با کاربری فرهنگی اقامتی پذیرایی در استان فارس و غار کتله‌خور با کاربری مجتمع گردشگری در استان زنجان، 13 مجموعه تاریخی هستند که مدیریت بهره‌برداری مدت معین آنها به بخش خصوصی سپرده شده است.
به گفته مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء تمرکز بر کاربرهای فرهنگی به ویژه خانه خلاق و حمایت از صنایع دستی و فرش دستباف از جمله مهمترین رویکردهای این صندوق در سپردن مدیریت بهره برداری مجموعه های تاریخی به بخش خصوصی است.
هادی میرزائی با تاکید بر اینکه در این فراخوان مدیریت بهره برداری از 5 مجموعه تاریخی با کاربری خانه خلاق و به منظور حمایت از صنایع دستی و فرش دستباف به بخض خصوصی سپرده شده است گفت: توجه به هویت تاریخی و فرهنگی در واگذاری ها، از جمله مهمترین رویکردهای صندوق توسعه و احیا است که به ویژه در دو سال اخیر بر آن تاکید شده است به طوری که کاربری های فرهنگی، نقشی پررنگ تر از سایر کاربری های داشته است.
او ادامه داد: این رویکرد باعث شده است که مجموعه های تاریخی احیاء شده به مراکزی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی، معرفی ظرفیت های فرهنگی بومی (اعم از آداب و رسوم و … )، شناساندن مولفه های تاریخی و هویتی محلی و در مجموع به محرکی برای توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منطقه تبدیل شود.
میرزائی با اشاره به اینکه وضعیت مجموعه های احیا شده پیش از باززنده سازی توسط بخش خصوصی، بسیار نامناسب بوده است تصریح کرد: بسیاری از مجموعه های احیاء شده توسط صندوق احیاء، سالیان سال به حال خود رها شده و به حالت متروک و بلااستفاده در آمده بودند که نه تنها نشانی از کارکرد تاریخی و فرهنگی نداشتند بلکه منشا آسیب های اجتماعی نیز شده بود و نارضایتی محلی را در پی داشت اما سپردن مدیریت احیا و بهره برداری این مجموعه ها به بخش خصوصی، منجر به ایجاد جریان حیات فرهنگی و اقتصادی در این مجموعه ها و ارتقای کیفیت بهره برداری آنها شده است.
مدیرعامل صندوق توسعه و احیا با اشاره به سرمایه گذاری بخش خصوصی توانمند در غار کتله خور به عنوان یکی از مجموعه های تاریخی که به فراخوان عمومی گذاشته شده بود گفت: غار کتله‌ خور طولانی ترین غار و دومین غار مهم توریستی ایران است که با وجود داشتن ظرفیت های بالای گردشگری اما در طول سه سال گذشته بلاتکلیف مانده بود که در این فراخوان مدیریت بهره برداری آن با کاربری مجتمع گردشگری به بخش خصوصی سپرده شد و به زودی شاهد نتایج اثربخش آن در سطح ملی و منطقه ای خواهیم بود.
میرزائی شفاف بودن فرایند برگزاری فراخوان عمومی و افزایش رقابت سرمایه گذاران برای مشارکت در احیا و بهره برداری از مجموعه های تاریخی را از جمله سیاست های مهم صندوق توسعه و احیاء عنوان کرد و ادامه داد: آگهی فراخوان عمومی علاوه بر انتشار در روزنامه سراسری و کثیر الانتشار ایران در پایگاه ملی اطلاع رسانی مناقصات و همینطور در رسانه های ملی و محلی اعم از مکتوب یا مجازی نیز اطلاع رسانی می شود. همچنین حضور نماینده سازمان بازرسی کل کشور و نماینده بازرسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نمایندگان سرمایه گذاران در نشست های کمیسیون مزایده صندوق توسعه و احیاء منجر به انتخاب سرمایه گذاران توانمند به منظور احیا و بهره برداری از مجموعه های تاریخی شده است.
او با اشاره به اینکه به گفته مهندس ضرغامی وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، برنامه دولت طبق منویات مقام معظم رهبری، سپردن مدیریت ابنیه‌ تاریخی به بخش خصوصی است که بخش خصوصی اقدام به احیا، مرمت و نگهداری آثار تاریخی می‌کند گفت: تمامی قراردادها با سرمایه گذاران در قالب قرارداد مشارکتی احداث، اجاره، بهره برداری و انتقال( B.O.L.T ) با حفظ حقوق حاکمیتی است که نه تنها منجر به احیا و بهره برداری خردمندانه از مجموعه های تاریخی می شود بلکه با واگذاری امور به مردم وفق رهنمودهای مقام معظم رهبری، تصدی گری دولت کاهش یافته یا حذف می شود و رضایت مردم و علاقه مندان میراث فرهنگی را در پی دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *