13:16

«بوریس جانسون» برای تکمیل کتاب زندگینامه «ویلیام شکسپیر» که از سال ۲۰۱۵ در دست تالیف دارد، به یک شکسپیرشناس برجسته متوسل شده بود.
به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه گاردین، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اواسط سال ۲۰۱۵ میلادی، زمانی که هنوز شهردار لندن بود، با انتشارات انگلیسی هودر و استاتن یک قرارداد ۵۰۰ هزار پوندی برای نوشتن زندگینامه ویلیام شکسپیر (نمایشنامه‌نویس انگلیسی قرن شانزدهم) امضا کرد.
حالا اما با گذشت ۶ سال هنوز از چاپ این کتاب خبری نیست. جانسون در سال ۲۰۱۹ با اشاره به مشغله زیاد در مقام نخست وزیری، گفت نمی‌تواند این کتاب را تمام کند و ابراز تاسف کرد.
این کتاب که شکسپیر: معمای نابغه (Shakespeare: The Riddle of Genius) نام دارد، چندی پیش تیتر رسانه‌ها شد. پس از شیوع و گسترش کرونا در خاک انگلیس، جانسون در پنج جلسه کمیته اضطراری انگلیس موسوم به کبری (COBRA) غیبت کرد و این شایعه مطرح شد که وی در این جلسات مهم شرکت نمی‌کرد تا بتواند کتابی را که از سال ۲۰۱۵ قرار بود بنویسد، تمام کند. در حالیکه معمولا جلسات کمیته کبری در موقعیت بحران ملی به ریاست نخست وزیر برگزار می‌شود. دومینیک کامینگز، مشاور مستعفی وی گفته بود جانسون برای تامین هزینه‌های طلاق از همسر دومش، ماریا ویلر، به پول این کتاب نیاز دارد.
حالا ادعای جدیدی که از سوی یکی از شکسپیرشناسان برجسته انگلیسی مطرح شده، رسوایی دیگری برای جانسون رقم زده است. این محقق می‌گوید نماینده جانسون به او مراجعه کرده بود تا برای تمام کردن کتاب به نخست وزیر کمک کند.
این محقق که نخواست نامش فاش شود، می‌گوید اواخر سال ۲۰۱۵، یکی از دستیاران جانسون با او تماس گرفته و از او خواسته با شرکت در یک جلسه توجیهی به سوالات جانسون درباره شکسپیر، جواب دهد؛ آن هم در جلسه‌ای که قرار بود هرآنچه می‌گوید برای استفاده در کتاب ضبط شود.
به گفته این محقق، جانسون برای نوشتن کتاب پرفروش فاکتور چرچیل (۲۰۱۴) هم از همین روش ضبط جلسات با یک استاد و بازنویسی جواب‌ها استفاده کرده بود.
این پژوهشگر که درخواست جانسون را رد کرده، می‌گوید: نماینده جانسون به من گفت اصالت و هوشمندی این اثر در سوالاتی است که جانسون انتخاب می‌کند و روش منحصربه‌فردی که در بازنویسی جواب‌های تخصصی دارد.
براساس گزارس که به تازگی در خبرنامه فنس/ The Fence منتشر شد، وارن داکتر (Warren Dockter) عضو پژوهشکده تاریخ دانشگاه کمبریج در گردآوری شواهد و ادبیاتی که برای نگارش کتاب فاکتور چرچیل مورد استفاده قرار گرفت، نقش راهنما را داشت اما کل کار به اسم جانسون تمام شد که زمانی روزنامه نگار بود. به استناد این گزارش، جانسون معمولا هر روز ۵ صبح پیش‌نویس فصل‌هایی از کتاب را که نوشته بود برای بررسی، بازبینی و تایید به داکتر می‌فرستاد اما در کل کتاب تنها در بخش قدردانی به نام داکتر اشاره شده است.
محقق افشاگر با اشاره به این که نمی‌خواست نقش مشابهی برای کتاب جانسون درباره شکسپیر بازی کند، گفت: فرستاده جانسون به من گفت هروقت جانسون اراده می‌کند باید آماده به خدمت باشم. این که من یک شغل تمام وقت داشتم که فاصله زیادی با دفتر نخست وزیری داشت هم برایشان اهمیتی نداشت.
کتاب شکسپیر: معمای نابغه مارس سال ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰- فروردین ۱۴۰۱) در آمریکا منتشر خواهد شد اما ناشر انگلیسی اثر فعلا برنامه‌ای برای چاپش ندارد. سخنگوی هودر و استاتن با انتشار یک بیانیه در این باره گفت: پس از موفقیت فاکتور چرچیل بوریس جانسون، انتشارات هودر و استاتن با او برای نوشتن کتابی درباره شکسپیر تماس گرفت. اول قرار بود این کتاب همزمان با سالمرگ شکسپیر در سال ۲۰۱۶ منتشر شود. اما وقتی جانسون وزیر امور خارجه (‌۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸) شد، توافق کردیم چاپ کتاب را به زمانی مناسب موکول کنیم و فعلا برنامه‌ای برای انتشارش نداریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *