مجتبی مقدسی نویسنده و ویراستار لرستانی عصر چهارشنبه ۱۶ خرداد بر اثر سکته قلبی درگذشت.،
محمد برخورداری در گفت‌وگو با ایرنا با اعلام خبر فوت مجتبی مقدسی اظهار داشت: مجتبی مقدسی نویسنده، کارشناس ارشد کتاب، ویراستار علوم انسانی و کتاب های تاریخ ایران و لرستان، پژوهشگر ادبی و ویراستار عصر چهارشنبه ۱۶ خرداد بر اثر سکته قلبی در منزل خود در تهران درگذشت.
مدیر انتشارات آوای فهیم ادامه داد: مقدسی بیش از ۴۰ عنوان کتاب را ویراستاری و تالیف کرد و پیش از این مدیر مسئول «انتشارات حروفیه» و سه سال اخیر سردبیر نشریه «سفیر سبز قلم» بود.
به گفته وی، پیکر مقدسی برای مراسم تدفین و تشییع به بروجرد منتقل خواهد شد؛ همچنین بعد از هماهنگی با خانواده او، در تهران آیین یادبود مقدسی برگزار می‌شود.
مقدسی، زاده ۱۳۳۹ در بروجرد بود و در جوانی طلبه علوم دینی شد و سپس معلمی و تدریس را برگزید. در ابتدای دهه ۶۰ هم در میدان شهدای بروجرد کتابفروشی راه انداخت که پاتوق اهل ادب بود.
بعدها به ویراستاری تمرکز کرد که حاصل آن ویراستاری کتاب های ارزشمندی از نویسندگان مختلف چون پایتخت فراموش شده قوم کرد، تاریخ مختصر سیاسی و اجتماعی بروجرد، تاریخ هشتگرد، جغرافیای تاریخی کرج ابودلف، جواهرالولایه، سلسله والیان لرستان در جستجوی نشابور خراسان، فیروز کوه، ملل شرق در شاهنامه فردوسی، آثار مرحوم والی زاده معجزی و آثار شناخته شده دیگر شد. الگوی او در ویراستاری شیوه انتشارات فرانکلین بود.
زنده یاد مقدسی مقالات پراکنده‌ای هم در نشریات معتبر کشور منتشر کرد و در سالیان اخیر در تلاش بود تا برخی نسخ خطی بروجرد را نیز تصحیح کند. شاید کار مهم او تصحیح خاطرات میرزا حسین کاووسی (نجارزاده) از رهبران مشروطه خواه بروجرد باشد که تعلل فراوان او مانع انتشار آن در زمان حیات او شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *