16:40

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «تک تیرانداز»، گفت: پیش بینی می‌کردیم که پخش تلویزیونی این فیلم در اکران سینمایی تاثیر منفی خواهد داشت، اما خوشبختانه «تک تیرانداز» در دوران کرونا روی پرده رفت تا راه را برای اکران دیگر آثار باز کند.
ابراهیم اصغری در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اینکه مهمترین رسالت سینما، رسالت فرهنگی است، اظهار داشت: قطعا باید برای هر اثر هنری از جمله فیلم سینمایی که دارای محتوای ارزشی یعنی محتوایی که مورد توجه ایرانیان و سیستم فرهنگی کشور است، ارزش قائل شد و بدان توجه کرد.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم در آثار هنری به صورت ویژه به فیلم توجه کنیم باید بگوییم که در مرحله اکران آثار سینمایی، سینمادار باید محتوای ارزشی فیلم را در اولویت اول قرار بدهد و به آن توجه کند چیزی که در سال‌های اخیر در سیستم‌های تولید و برخی نهادهای حمایت کننده و به طبع آن در سیستم توزیع و اکران کمتر به آن توجه شده است.
تهیه‌کننده تک تیرانداز با اشاره به اینکه البته در این میان حوزه هنری و موسسه بهمن سبز نشان داده توجه به مفاهیم و محتوایی همسو با فرهنگ انقلاب و کشورمان برایش در اولویت است، اظهار کرد: در حقیقت حوزه هنری برای اکران اینگونه از فیلم‌ها ارزش بیشتری قائل است، به این موضوع توجه دارد و در دوران تازه اکران‌ فیلم‌هایی که هم ساختار هنری خوبی داشته باشند که بتواند مورد توجه قرار گیرد و هم از مفاهیم ارزشمندی برخوردار باشند را در اولویت خود قرار می‌دهد.
اصغری افزود: اگرچه سینماهای زیادی متعلق به حوزه هنری هستند که در مسیر اکران حرفه‌ای آثار فعالیت می‌کنند و این سینماها هم باید درآمدی داشته باشند که بتوانند هزینه‌های خود را تامین کنند، اما در کنار فیلم‌های گیشه‌ای، آثاری با ارزش هنری را هم حمایت می‌کند.
وی در جواب به این سوال برای یک اکران خوب باید چه مواردی مدنظر قرار بگیرد، مطرح کرد: در چرخه اکران صرفا تعداد زیاد سالن‌های سینما و تعداد سانس‌ها نمی‌تواند برگه برنده اکران و جذب مخاطب باشد. بلکه در کنار این موارد تبلیغات که بتواند مردم را به سینما دعوت کند و خود فیلم و نهادهای حمایت‌کننده، به اکران موفق و پُرمخاطب کمک می‌کند.
تهیه‌کننده فیلم سینمایی اشنوگل درباره تجربه اکران تک تیرانداز در سینماها عنوان کرد: فیلم ما یک ویژگی داشت که من تقریبا در سینمای ایران سراغ ندارم و آن این بود که تک تیرانداز ابتدای سال ۱۴۰۰ به خواست مکرر سازمان صداوسیما و اصرار بر انجام این کار توسط بنیاد روایت فتح که متعلق به سازمان بسیج بود، دو نوبت از تلویزیون پخش شد. پیش بینی می‌کردم که پخش تلویزیونی در اکران تاثیر منفی خواهد گذاشت، چراکه مردم از طریق تلویزیون فیلم را دیده بودند و ما به فروش کمتری در سینماها دست پیدا کردیم هرچند این فیلم قطعا برای سینما ساخته شده بود.
وی تاکید کرد: باتوجه به لطفی که شورای صنفی نمایش و همچنین پخش‌کننده فیلم و سالن‌های سینما داشتند، خوشبختانه تک تیرانداز در هفته دفاع مقدس توسط حوزه هنری روی پرده رفت.
تهیه‌کننده تک تیرانداز با اشاره به اینکه این فیلم سینمایی در دوران کرونا اکران شد، عنوان کرد: به هر حال تعدادی از همکاران من باید با اکران فیلم‌های خود خطر می‌کردند و به سینما کمک می‌کردند تا چراغ سالن‌هایش روشن بماند. تک تیرانداز هم از جمله فیلم‌هایی بود که در این مسیر قدم برداشت تا راه را برای اکران دیگر آثار باز کند چراکه همیشه قهرمان‌های دفاع مقدس ما خط‌شکن بوده و سینمای دفاع مقدس به کمک سینمای ایران آمده است همچنین پیش‌بینی می‌کردیم شرایط کرونایی بهتر شود اما مثل آثار دیگر ریسک و فیلم را روی پرده فرستادیم.
اصغری درباره پخش این فیلم سینمایی توسط موسسه بهمن سبز، تصریح کرد: این موسسه در حد توان و بدون نگاه مادی این فیلم را اکران کرد. البته کار ما سینماست و به این مساله واقف هستیم که سالن‌های سینما طبق استقبال مخاطبان سانس ارائه می‌دهند.
وی با بیان اینکه در دو دهه اخیر شرایط اکران در سینما به گونه‌ای بوده است که مخاطب را محدود به ۵ درصد جمعیت کشور کرده است، درباره تغییر ذائقه مخاطب مطرح کرد: این ۵ درصد شاید ذائقه‌شان همین فیلم‌هایی باشند که اکران می‌شوند. قطعا اگر فیلم‌هایی مخاطب‌پسند اما فرهنگی و ارزشمند به خوبی تبلیغ و اکران می‌شد، حداقل ۱۰ درصد دیگر به مخاطبان سینما افزوده می‌شد.
اصغری گفت: کشور ما ظرفیت این را دارد که ۴۰ تا ۵۰ درصد مردم به سینما بروند، اما در کل حدود ۵ درصد مردم مخاطب حرفه‌ای سینما محسوب می‌شوند. از سوی دیگر با ساخت و اکران فیلم‌های ارزشمند فروش فیلم‌ها می‌توانست فروش کل سینما را چند برابر کند البته یک نکته را نباید فراموش کرد، اینکه هر فیلمی که می فروشد دلیل بر خوب و فرهنگی بودن آن نیست و هر فیلمی که فروش بالایی ندارد دلیلی بر بد بودن آن نیست.
تهیه‌کننده شور شیرین با اشاره به اینکه این روزها روی ۲ پروژه کار می‌کند، خاطرنشان کرد: یک پروژه در حوزه مقاومت است و این روزها مشغول رایزنی هستیم چراکه این کار نیازمند حمایت نهادهای دولتی است امیدوارم در چند ماه آینده به نتیجه برسیم و در سال جدید آن را به تولید برسانیم. یک پروژه دیگر هم داریم که ویژه کودک و نوجوان است که در صورت فراهم شدن شرایط امسال به مرحله تولید می‌رسد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *