16:44

در این مطلب، فهرستی از فیلم‌های هالیوودی ارائه شده که بر اساس فیلم‌های معروف بالیوود ساخته شده‌اند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، اگرچه در طول سال ها، چندین فیلم بالیوودی از آثار هالیوودی به عنوان منبع اصلی خود استفاده کرده اند، اما همیشه هم این طور نبوده است و گاهی اوقات فیلمسازان هالیوودی از فیلم‌های بالیوودی الهام گرفته اند. به طور مثال؛ فیلم «یک مرد معمولی»، یکی از آثار ساخته شده سال ۲۰۱۳ با بازی بن کینگزلی و در حقیقت، بازسازی رسمی فیلم «یک چهارشنبه» به کارگردانی نیراج پاندی با بازی انوپم کهیر، نصیرالدین شاه، جیمی شرگیل و عامر بشیر است.
نکته شایان ذکر این است که اگرچه ممکن است این فیلم‌ها کپی دقیقی از فیلم‌های بالیوود نباشند، اما به هر حال، از لحاظ طرح و داستان شباهت‌هایی دارند.

«وقتی همدیگر را دیدیم» – «سال کبیسه»
«سال کبیسه» محصول سال ۲۰۱۰، فیلمی در ژانر کمدی رمانتیک به کارگردانی آناند تاکر، گری باربر، راجر برنبام و جاناتان گلیکمن و نویسندگی دبورا کاپلان است که در آن، بازیگرانی، چون امی آدامز، متیو گود، آدام اسکات به ایفای نقش پرداخته اند.
داستان فیلم درمورد یک زن سرسخت جوان به نام آنا (امی آدامز) است که براساس یک برنامه ریزی دقیق و یک سنت دیرینه ایرلندی که خانم‌ها اجازه دارند در روز ۲۹ فوریه، به فردی که عاشق هستند پیشنهاد ازدواج دهند، او هم قصد دارد در این روز، از فرد مقابل خود بخواهد که پیشنهاد ازدواج او را بپذیرد، اما همه چیز دست به دست هم می‌دهد تا این اتفاق به شکل دیگری رخ دهد.
داستان فیلم شباهت زیادی به نقش‌های شاهد و کارینا کاپور در فیلم «وقتی همدیگر را دیدیم» دارد چراکه شاهد پسری افسرده است که با کارینا که دختر جوان و پرشور و شادی است، روبرو می‌شود که به زندگی اش رنگ دیگری می‌بخشد.
با وجود همه این ها، سازندگان فیلم «سال کبیسه» بار‌ها و بار‌ها منکر الهام گرفتن از فیلم «وقتی همدیگر را دیدیم» شده اند، اما طرح و داستان فیلم حکایت از شباهت این دو فیلم با یکدیگر دارد.

یک چهارشنبه – یک مرد معمولی
یک چهارشنبه، فیلمی مهیج و محصول سال ۲۰۰۸، به نویسندگی و کارگردانی نیراج پاندی است.
اگرچه فیلمنامه این اثر تخیلی است، اما واقعیت این است که در آن از حادثه بمب گذاری قطار بمبئی در ۱۱ جولای ۲۰۰۶ الهام گرفته است.
داستان فیلم از این قرار است که فردی از بمب گذاری در چند نقطه شهر به پلیس بمبئی خبر می‌دهد و از آن‌ها هم درخواست می‌کند که چند تروریست را آزاد کنند.
در این فیلم، بازیگرانی، چون انوپم کهیر و نصیرالدین شاه به ایفای نقش پرداخته اند و توانست تحسین منتقدان را برانگیخته کند و در گیشه موفق شود و چندران روتنام، به طور رسمی، این فیلم را در ساخته خود با عنوان «یک مرد معمولی» بازسازی کرد که در آن بن کینگزلی، بن کراس و زروم د سیلوا به ایفای نقش پرداخته اند.
داستان فیلم «یک مرد معمولی» درمورد مردی مرموز است که در کل شهر کلمبو سریلانکا بمب‌‎گذاری کرده است و تهدید به منفجر کردن بمب‎ها می‌‌کند.

هیچ – بحث کوچک
«شریک» به کارگردانی دیوید داوان، فیلمی است که به دلیل کپی آشکارش از فیلم هالیوودی «هیچ» به کارگردانی اندی تننت مورد انتقاد بسیاری از منتقدین قرار گرفت؛ که گویا هردو فیلم، از دلالی ازدواج حکایت می‌کنند. این در حالی است که خود فیلم «هیچ»، از فیلم بالیوودی «بحث کوچک» محصول سال ۱۹۷۶ به کارگردانی باسوچاترجی الهام گرفته شده است و گفته شده است که این اثر هم بازسازی یک فیلم سینمایی بریتانیایی تحت عنوان «مدرسه‌ای برای مزدوران» محصول سال ۱۹۶۰ به کارگردانی رابرت هیمر است که این کار دوبار هم در بالیوود و هم در هالیوود بازسازی شد.
داستان درمورد مردی است که عاشق زنی می‌شود، اما اعتماد به نفس لازم برای جذب او را ندارد و سپس از مردی کمک می‌گیرد که بتواند زن مورد علاقه اش را جذب خود کند.

پرل هاربر – سنگام
پرل هاربر با بازی بازیگرانی، چون بن افلک، جاش هارتنت، کیت بکینسیل، کوبا گودینگ جونیر، جان وویت، الک بالدوین، تام سایز مور، ویلیام لی اسکات و گرگ زولا است که درمورد یک خلبان نظامی است که با بهترین دوست کودکی خود در یک پایگاه هوایی مستقر هستند.
این فیلم موردانتقاد بسیاری قرار گرفت چرا که نه تنها بیشتر عاشقانه بود تا یک داستان واقعی بلکه طرح و داستان آن، بسیار شبیه به فیلم بالیوودی «سنگام» به کارگردانی راج کاپور را داشت که خودش هم نقش اصلی فیلم را ایفا کرده بود و توانست جوایز متعددی از جمله بهترین فیلم هندی، بهترین کارگردانی، بهترین تدوین، فیلمبرداری و بهترین بازیگران زن و مرد را نیز بدست آورد.
داستان هر دو فیلم درمورد یک نوع داستان مثلثی بین دو دوست صمیمی و یک دختر است و این که چگونه یکی از این دوستان، عشق خود را قربانی می‌کند و تنها تفاوت هر دو فیلم، این بود که سنگام تنها یک دوست به عنوان خلبان داشت، اما همتای هالیوودی آن، هردو را داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *