17:17

همزمان با هفته ملی کودک،کارگروه کودک ونوجوان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برنامه‌‌های آموزشی و تخصصی را در حوزه‌های مرتبط با میراث‌فرهنگی و کودک برگزار می‌کند.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، هدف از اجرای این برنامه‌ها که از17 تا 21 مهر ماه 1400با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» همراه است آشنایی مربیان، تسهیلگران، آموزگاران و علاقه‌مندان میراث‌فرهنگی با نحوه آموزش موارد تخصصی این حوزه به کودکان است که با توجه به محدودیت های ناشی از انتشار ویروس کرونا 5کارگاه به صورت مجازی و 2 کارگاه به صورت عملی برگزار خواهد شد.
لیلا کفاش‌زاده مسئول کارگروه کودک ونوجوان پژوهشگاه در افتتاحیه برنامه‌های هفته کودک که روز شنبه 17 مهر برگزار می‌شود به موضوع «میراث‌فرهنگی، شناخت منِ پارسی» می‌پردازد و از اهمیت شناخت میراث‌فرهنگی برای رسیدن به خود باوری و شناخت ریشه‌های اصیل فرهنگ ایرانی برای کودکان سخن خواهد گفت.
در همین روز کارگاه عملی ساخت جعبه های تخصصی برای مجموعه‌های عروسکی با عنوان «جعبه‌های سبز » توسط الهام علیمیرزایی دانشجوی دکترای مرمت آثار تاریخی و مرضیه چلبی کارشناس ارشد حفاظت و مرمت آثار تاریخی در ادامه کارگاه آشنایی با حافظت عروسک برگزار می‌شود که مدرس در آن نحوه بسته‌بندی دوستدار محیط‌زیست و ضد آسیب‌های مخرب برای عروسک‌های تاریخی را آموزش می‌دهد.
روز یکشنبه 18 مهرماه نیز آموزش پتینه ( هنر کهنه‌کاری) به صورت عملی توسط فاطمه زیبا‌نیا کارشناس هنر‌های سنتی بصورت عملی اجرا می‌شود.
در ادامه برنامه‌های هفته کودک دوشنبه 19مهر ماه بازدید از موزه ملی ایران با تمرکز بر موضوع کودک، میراث فرهنگی و تنوع زیستی با همراهی کارشناس باستان‌شناسی محمد‌رضا رکنی صورت می‌گیرد که طی آن این کارشناس تنوع زیستی را در عرصه تاریخی با بررسی نقوش روی اشیا تاریخی برسی می‌کند.
روز سه شنبه 20 مهرماه برای نخستین بار کارگاه آموزشی «خبرنگاران کوچک، حافظان میراث‌فرهنگی» توسط راضیه حسینی کارشناس ارشد علوم ارتباطات و خبرنگار حوزه میراث‌فرهنگی برای گروه سنی نوجوان ارائه خواهد شد.
در این کارگاه مدرس با بیان ویژگی‌ها و جذابیت‌های امر خبررسانی در حوزه میراث‌فرهنگی توجه نوجوانان، مربیان،تسهیلگران و… را به این موضوع جلب خواهد کرد که اطلاع‌رسانی به موقع در این حوزه می‌تواند از تخریب آثار ارزشمند تاریخی جلوگیری کنند.
با آموزش‌های ارائه شده در این کارگاه نوجوانان پاسدار میراث‌فرهنگی شده و نگاه دقیق‌تری به میراث‌شهری و فرهنگی خود خواهند داشت.
ارائه بعدی کارگاه جذاب «سفر به باغ ایرانی» است که توسط آزیتا علیزاده کارشناس ارشد بافت و معماری تاریخی برگزار می‌شود، مدرس در این کارگاه از ویژگی‌ها و اهمیت باغ ایرانی که از شاهکارهای معماری ایرانی محسوب می‌شود سخن می‌گوید.
سومین برنامه این روز معرفی تازه‌های انتشارات در حوزه کودک ونوجوان است که توسط پریسا شجاعی دبیر کمیته انشارات پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ارائه می‌شود. از آنجا که امسال عناوین جذابی از کتاب‌های کودک در این مرکز به چاپ رسیده این کارشناس در فرصت پیش آمده فهرستی از این عناوین را به اطلاع علاقه‌مندان خواهد رسانید.
روز چهارشنبه 21مهرماه، مروری بر آثار پژوهشکده مردم‌شناسی در حوزه کودک و نوجوان با تاکید بر رابطه مخاطب و تولیدات فرهنگی توسط معصومه رخشا کارشناس ارشد مردم‌شناسی و نمایش‌های سنتی ایرانی و کودکان ونوجوانان توسط مریم نعمت طاوسی و پوریا سمندری ارائه خواهد شد.
در همین روز فرهاد صولت دکترای فرهنگ و زبان‌های فارسی، در قالب کارگاه آموزشی به اهمیت آشنایی کودکان فارسی زبان با پیشینه زبان فارسی می پردازد.
شرکت در برنامه‌های هفته کودک پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، 17تا 21 مهر ماه 1400 از ساعت 9تا 12از طریق لینک https://www.skyroom.online/ch/richt.dtp/koodak امکان‌پذیر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *