16:28

از ۵۰۰ درهم تا ۲۵ میلیون درهم؛ بزرگترین شرکت پخش فیلم

در خاورمیانه برای آوردن جیمز باند به سینماها چقدر هزینه کرده؟

بانی‌فیلم- دیبا داودی

هنوز چهار روز از آغاز اکران جهانی آخرین فیلم از سری فیلم‌های جیمز باند نگذشته که آمارهای فروش نشان می‌دهند که «زمانی برای مردن نیست» توانست رکوردهای فروش را بشکند.
آمار فروش بیست و پنجمین فیلم «جیمز باند» نشان می‌دهد که این فیلم به رکورد فروش افتتاحیه ۱۱۳ میلیون دلاری دست یافته که بیشترین میزان فروش برای یک فیلم در بازار‌های جهانی‌ست. این رکوردشکنی زمانی بیشتر به نظر می‌آید که بدانیم محاسبه فروش «زمانی برای مردن نیست» بدون احتساب فروش این فیلم در سینماهای چین است.
«زمانی برای مردن نیست» در فروش خاورمیانه‌ای خود توانسته در سه روز اول اکرانش به فروشی معادل پنج میلیون و یکصدهزار دلار دست بیابد.
آغاز اکران جهانی این فیلم و همزمانی آن با نمایش «زمانی برای مردن نیست» در سینماهای خاورمیانه، موضوع گزارشی شده که یک روزنامه اماراتی به سراغ آن رفته است.
روزنامه «گلف نیوز» با انتخاب تیتر «از ۵۰۰ درهم تا ۲۵ میلیون درهم» و با طرح این پرسش که “بزرگترین شرکت پخش فیلم در خاورمیانه برای آوردن جیمز باند به سینماها چقدر هزینه کرده؟” در گفت‌وگو با احمد گلچین مدیرعامل شرکت سینمایی «فارس فیلم» پاسخ‌ این پرسش را یافته است.

 

روزنامه «گلف نیوز» نوشته:
«بعد از اکران “دکتر نو” در سال ۱۹۶۷ میلادی، حالا احمد گلچین فیلم «وقتی برای مردن نیست» را آماده نمایش در سینماها می‌کند.
گلچین وقتی “دکتر نو” را در سینمایی در مرکز تهران تماشا کرد، تنها ۲۲ سال داشت؛ او تقریبا ۶۰ سال بعد، مطرح‌ترین فیلم جیمز باند را روی پرده ۶۵۰ سینما در امارات و ۲۱۰۰ سالن سینما در خاورمیانه آورده است.
احمد گلچین بنیان‌گذار و مدیر فارس فیلم، بزرگترین شرکت پخش فیلم در خاورمیانه، در طی سال‌ها، در عرصه‌های متعدد فعال بوده اما همیشه به جیمز باند قهرمان کتاب‌های یان فلمینگ نیز علاقه وافری داشته است.
گلچین درباره “دکتر نو” می‌گوید: “تماشای “دکتر نو” روی پرده سینما لحظه‌ای بود که زندگی من را تغییر داد.”
گلچین به عنوان یک ناشر تازه کار، مشتاق به دست آوردن جایگاهی برای خود در میان انتشاراتی‌ها بود، او از شهرت ۰۰۷ فلمینگ استفاده کرد و پایه و اساس امپراتوری خود را از آنجا ساخت. هنگامی که چشم‌انداز شغلی وی در سال ۱۹۶۴ او را به سواحل امارات رساند، آن کارآفرین جوان با نمایش فیلم‌های سینمایی، مسیری پردرآمد پیدا کرد.
گلچین درباره رسیدنش به دبی می‌گوید: “وقتی در سال ۱۹۶۴ به دبی آمدم، تنها یک سینما در میدان عبدالناصر بود که با پرداخت ۲ روپیه می‌شد بلیت خرید. فیلم‌ها هم فقط در شب پخش می‌شدند…”
آن سینما که در منطقه دیره قدیمی قرار داشت با مراکز سینمایی چند سالنه که بعدها توسط خود گلچین و برخی از سینماداران تاسیس شدند، فاصله زیادی داشت؛ آن سینما منطقه دیره، در زمینی با یک چهار دیواری گلی قرار داشت که چارچوب سالن سینما را تشکیل می‌داند.

این سالن به عنوان یک سالن سینمای روباز با نیمکت‌های چوبی، میزبان کارمندان و کارگرانی بود که پس از یک روز کاری برای تماشای فیلم می‌آمدند.
گلچین بعد از موفقیت در چاپ تمام کتاب‌های یان فلمینگ در تهران، با آمدنش به دبی در سال ۱۹۶۷، فیلم «دکتر نو» با بازی شان کانری را که نخستین فیلم سینمایی ساخته شده بر اساس شخصبت جاسوس خلق شده توسط فلمینگ بود در سینماهای دبی به نمایش گذاشت.
گلچین در باره آن سال‌ها می‌گوید: “وقتی به امارات متحده عربی آمدم و درگیر کار سینما شدم، تصمیم گرفتم فیلم سینمایی «دکتر نو» را در دبی اکران کنم؛ امتیاز آن فیلم را با قیمتی بسیار ارزان خریدم. هزینه آن ۱۷۰۰ روپیه هند بود. در آن زمان امارات تازه در حال تشکیل و دبی تحت حکمرانی انگلیس بود. هنوز واحد پول درهم اماراتی وجود نداشت. اگر بخواهید هزینه خرید امتیاز «دکتر نو» را با درهم محاسبه کنید، حدود۵۰۰ درهم می‌شد.”
حالا که ۰۰۷ بار دیگر با بازی دنیل کریگ در فیلم «وقتی برای مردن نیست» ظاهر شده، گلچین مسئول اکران آن در سینماهای خاورمیانه از جمله امارات است.

وی در این باره می‌گوید: “آوردن فیلم جیمز باند به سینماهای خاورمیانه و نمایش آن در سینماها، ۲۵ میلیون درهم برای من هزینه داشت. این فیلم در ۶۵۰ سالن سینمای امارات و در بیش از ۲۱۰۰ سالن در سینماهای سراسر خاورمیانه اکران خواهد شد…”
برای تبلیغ این فیلم نیز میلیون‌ها درهم خرج شده تا فروش فیلم را با موفقیت حتمی همراه سازد. از جمله این تبلیغات می‌توان به طراحی ماسک صورت با طرح جیمز باند اشاره کرد که دارای برندینگ نمایشگاه Expo 2020 دبی هم هست.

گلچین می گوید: “هنگام اکران فیلم «دکتر نو» در امارات، این فیلم خیلی سروصدا نکرد چون وضعیت آن موقع دبی با حالا متفاوت بود. آن موقع جمعیت دبی حدود ۱۳۰ هزار نفر بود و فقط اکران فیلم‌های هندی مثل «گانگا جامونا» با فروش خوبی همراه بود و با استقبال روبرو می‌شد.”
پیش‌بینی گلچین در باره موفقیت «وقتی برای مردن نیست» بسیار خوش‌بینانه است او اعتقاد دارد که این فیلم یک شاهکار است؛

“هیچ فیلمی بهتر از جیمز باند دنیل کریگ نمی‌تواند وضعیت دوران پساکرونایی سینماها را بهبود ببخشد.”
برای کسی مثل گلچین که بیش از پنج دهه در صنعت سینما فعال بوده است، پیش‌بینی موفقیت یک فیلم قبل از اکران کار دشواری نیست. او در این باره می‌گوید:

“من فیلم خوب را به محض دیدن می‌شناسم؛ در سال ۲۰۰۸ پیش‌بینی کردم که فیلم «میلیونر زاغه نشین» خواهد درخشید. فیلمی که نه بازیگر “خان” داشت و نه ستاره بالیوودی. این فیلم کمی بعد توانست ۸ جایزه اسکار بگیرد. به همین راحتی از تماشای فیلم «زمانی برای مردن نیست» هم نباید گذشت…”

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *