13:05

تاثيرات روش‌هاي مختلف پاكسازي بر سطح سكه‌هاي تاريخي نقره در قالب طرح پژوهشی، توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری بررسی شد.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، شیبا خدیر مجری طرح 10 دی 1401، با اشاره به اینکه این طرح با همکاری فرشته ذکایی مسئول بخش مهر و سکه موزه ملی ایران به انجام رسیده تصریح‌کرد: سكه‌هاي تاريخي و بخصوص سکه‌های نقره با توجه به ماهیت ساختاری که دارند، جزء معتبر و ماندگارترین اسناد ساخته دست بشر هستند كه روشن كننده زواياي مختلف تاريخ و باورهای باستانی بوده و از طرفی جنس، عیار، وزن و تعداد سکه‌ها در قلمروی حکومت‌ها می‌تواند به نحوی، شرایط اقتصادی و اجتماعی آن دوره تاریخی را برای ما مشخص کنند.
این کارشناس گفت: سکه‌ها حجم زیادی از آثار در مجموعه‌ها و مخازن خصوصی و دولتی را تشکیل می‌دهند و با توجه به این موارد حفاظت اصولی و بخصوص توجه به نحوه پاکسازی سطح سکه‌ها ضروری است.
او با بیان‌اینکه امروزه شاهد آن هستیم که روش‌های متعددی برای پاکسازی سکه‌های نقره پیشنهاد می‌شود اظهارکرد: گاها با توجه به مواد مصرفی در دسترس، بدون توجه به شرایط ‌منحصربفرد سکه، روش‌هایی به صورت تجربی استفاده می‌شود که این روشها و توصیه‌ها بدون نظر کارشناسی و تخصصی در برخی موارد باعث پاکسازی سطح می‌شوند.
مجری طرح بررسي تاثيرات روش‌هاي مختلف پاكسازي بر سطح سكه‌هاي تاريخي نقره خاطرنشان‌کرد: ولی اینکه چه تاثیری بر سطوح ماکروسکوپی و میکروسکوپی اثر و بخصوص در طول زمان دارند مورد غفلت واقع می‌شود، در مواردی که کم هم نیستند مشاهده می‌شود که سطح سکه با آسیب جدی روبرو شده و ترمیم آن کار بسی دشوار و در مواردی غیر ممکن خواهد بود.
خدیر افزود: در این تحقیق که با همکاری بخش مهر و سکه موزه ملی ایران انجام شد ضمن بررسی نقش مطالعات و بررسی‌های علمی سکه به پدیده‌های مختلف آسیب‌شناسی در سکه‌های نقره مانند تردشدگی، چسبیدگی سکه‌ها به هم، انواع ترک‌ها، شکستگی‌ها، خوردگی موضعی و رسوبات حجیم و سخت و رسوبات غیر متعارف و آلیاژهای گوناگون و تفاوت خوردگی‌ها و آسیب‌های تحمیل شده انسانی، به بررسی و نقد برخی از روش‌های مختلف مورد استفاده در پاکسازی سکه‌های نقره و همینطور بحث اهمیت حفظ پاتین سطحی و رعایت حد مداخله پرداخته شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *