11:15

در دومین نشست علمی از مجموعه نشست‌های مطالعات باستان‌شناسی پروژه‌های سد‌سازی، تجارب مطالعات تاریخی-فرهنگی طرح‌های انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه توسط باستان‌شناسان بررسي شد.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، در این نشست عبدالرضا مهاجراني‌نژاد كه به نيابت از کوروش روستایی رييس پژوهشكده باستان‌شناسي سخن می‌گفت با ارائه مواردي در خصوص فرهنگ توسعه و توازن بر توجه بیشتر به پیوست‌های فرهنگی و رعایت توازن در اقدامات عمرانی و مطالعات فرهنگی در راستای توسعه پایدار تاکید كرد.
او در ادامه تجارب موجود در این زمینه را درطرح‌های مطالعاتی مشترک مورد ارزیابی قرار داد.
فرزاد مافی مشاور میراث‌فرهنگی و باستان‌شناسی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نیز درسخناني با محوريت ارزیابی مطالعات باستان‌شناسی طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه، با استناد به روند مطالعات باستان‌شناسی طرح‌های «کانی‌سیب»، «کانیشینکا »، «سد سردشت» و«طرح انتقال آب چپر‌آباد به گدار» به تحلیل موانع و مشکلات و چالش‌های فراروی این مطالعات پرداخت.
وي در ادامه بر ضرورت هماهنگی بیشتر بین پژوهشگاه میراث‌فرهنگي و گردشگري، پژوهشکده باستان‌شناسی و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تاکید و پیشنهادات مشخصی را با هدف بهبود روند و توسعه همکاری‌ها و هماهنگی‌ها در این زمینه ارائه داد.
ثریا افشاری نيز در اين نشست گزارشی از روند انجام مطالعات باستان‌شناسی طرح سد کانی‌سیب ارائه و وضعیت موجود و چشم‌انداز آینده این پژوهش را برای حاضرین تبیین کرد.
در ادامه اين نشست كه به همت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و با مشارکت پژوهشکده باستان‌شناسی برگزار شد، پس از پاسخگويي سخنرانان به پرسش‌هاي مطرح شده، جلسات فنی جانبی نیز با هدف پیشبرد مطالعات طرح‌های در دست مطالعه و اجرا، برگزار و در ادامه مقرر شد سومین دور از اين نشست‌های علمی با تاکید بر مطالعات باستان‌شناسی« سد داریان» در ماه آینده در موزه ملی ایران برگزار شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *