جای خالی انتخابات بازرس

18:23

در آستانه برگزاری انتخابات شانزدهمین دوره هیأت مدیره «خانه سینما» هنوز وضعیت انتخاب بازرس این نهاد صنفی مشخص نیست.
به گزارش مهر، فردا نهم شهریور ماه قرار است شانزدهمین دوره انتخابات خانه سینما که تبدیل به یکی از پرچالش‌ترین انتخابات این نهاد صنفی شده برگزار شود. انتخاباتی که قبل از برگزاری آن منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و محمدعلی نجفی رییس هیات مدیره خانه سینما تنها چند روز مانده به برگزاری انتخابات از سمت خود استعفا دادند.
نکته قابل اشاره در این دوره در کنار تمام حواشی به‌وجود آمده این است، که مجمع عمومی خانه سینما که قرار است فردا نهم شهریور ماه با هدف انتخابات هیات مدیره خانه سینما برگزار شود، بدون برگزاری انتخابات بازرس خواهد بود، این در حالی است که با توجه به قوانین موجود، مجمع عمومی در طول سال یک بار برگزار و در همان مجمع هم انتخابات مورد نظر برگزار می‌شود. البته لازم به یادآوری است که انتخابات هیات مدیره خانه سینما هر ۲ سال یک‌بار و انتخاب بازرس هر سال و در تاریخ مشخص برگزار می‌شود.
اما مساله این است که در زمان برگزاری پانزدهمین دوره انتخابات هیات مدیره خانه سینما در تاریخ ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹، به دلیل شیوع ویروس کرونا مجمع عمومی برگزار نشده و جلسه‌ای با حضور صنوف سینمایی در فضای باز بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. اما یک سال بعد در تاریخ ۲۹ آبان ۱۴۰۰، مجمع عمومی خانه سینما برگزار و در این مجمع بازرس خانه نیز انتخاب شد. همین مساله سبب شد تا روال همیشگی انتخابات هیات مدیره و بازرس که باهم و در مجمع عمومی برگزار می‌شد، تغییر کند.
با توجه به اینکه از صنوف سینمایی خواسته نشده تا نامزدهای خود را برای انتخاب بازرس معرفی کنند، این احتمال وجود دارد که آبان ماه یک مجمع دیگر برای برگزاری انتخابات بازرس شکل بگیرد و با توجه به اینکه مجمع عمومی فردا برگزار می‌شود، خانه سینما باید فراخوان برگزاری مجمع فوق‌العاده را بدهد که موارد برگزاری مجمع فوق‌العاده از جمله از موارد خاص و فوق‌العاده است. این در حالی است که بر اساس اساسنامه خانه سینما، انتخاب بازرس باید توسط مجمع عمومی صورت گیرد. در چنین شرایطی خانه سینما مجبور است به فاصله ۳ ماه دو مجمع عمومی برگزار کند، که چنین امری امکان نیست و خارج از قوانین و بندهای اساسنامه است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *