براساس رای‌ مخاطبان وبسایت افکارسنجی رَنکِر صورت گرت؛

14:37

یک وبسایت افکارسنجی بر مبنای نظرات مخاطبان، فهرست ۱۰ کارگردان برتر تاریخ سینما را منتشر کرد.

به گزارش ایرنا، صنعت فیلمسازی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین ابزارهای سرگرمی، فهرستی بلند بالا از فیلم‌های شاخص به تماشاچیان عرضه داشته و در این بین نام برخی از کارگردانان افسانه‌ای در تاریخ هنر هفتم نقش بسته است.

وبسایت افکارسنجی رَنکِر (Ranker) براساس رای‌ مخاطبان فهرستی از بزرگترین کارگردانان تاریخ سینما تهیه کرده است. دوره کاری کارگردانان حاضر در این فهرست از اواسط قرن بیستم میلادی تا سینمای معاصر را در برمی‌گیرد. در ادامه به فهرست برترین کارگردانان تاریخ از نگاه مخاطبان نگاهی می‌اندازیم:

۱۰. کریستوفر نولان

برترین کارگردانان تاریخ کدام‌ها هستند؟

کریستوفر نولان یکی از کارگردانان نامی و پرطرفدار سینمای امروز است. این کارگردان کار خود در خلق فیلم‌هایی با داستان محسورکننده را با پروژه‌های کوچک چون یادگاری (۲۰۰۰) آغاز و از آنجا رشد کرد تا جایی که به عرصه ساخت مجموعه‌های بزرگ و معروف از جمله سه‌گانه محبوب شوالیه تاریکی پا گذاشت.

با توجه به روانشناسی جذاب بتمن، نولان موفق شد برخی از هیجانی‌ترین داستان‌ها را در مجموعه شوالیه تاریکی (۲۰۱۲-۲۰۰۵) بگنجاند. در حین و پس از ساخت این مجموعه، وی بیش از پیش درگیر ساخت فیلم‌های تامل برانگیز و علمی-تخیلی سرشار از جلوه‌های بصری مهیج از جمله پرستیژ (۲۰۰۶)، تلقین (۲۰۱۰) و بین ستاره‌ای (۲۰۱۴) شد.

۹. اورسن ولز

برترین کارگردانان تاریخ کدام‌ها هستند؟

اورسن ولز فقید یکی از مهره‌های برجسته تاریخ فیلمسازی بود. وی در طول حرفه هنری خود در سینما، تئاتر و رادیو فعالیت کرد و اولین فیلمش به نام همشهری کین (۱۹۴۱) یک پروژه برجسته و بی نظیر از آب درآمد. از این فیلم اغلب به عنوان یکی از بهترین‌ فیلم‌های ساخته شده در تاریخ سینما یاد می‌شود و ولز هم متعاقبا به عنوان یکی از برترین کارگردانان تاریخ معروف است. اگرچه شهروند کین اولین فیلم در کارنامه کارگردانی ولز بود اما نامزدی در ۹ شاخه جایزه اسکار را برای وی به ارمغان آورد. از دیگر فیلم‌های معروف این کارگردان آمریکایی می‌توان به نشانی از شر (۱۹۵۸) اشاره کرد. بسیاری از پروژه‌های سینمایی ولز در سراسر اروپا مورد تحسین قرار گرفتند.

۸. برادران کوئن

برترین کارگردانان تاریخ کدام‌ها هستند؟

برادران کوئن از زوج‌های کارگردان سینمای امروز هستند که طیفی متنوع از فیلم‌های کلاسیک معروف را در ژانرهای مختلف در کارنامه دارند. این دو برادر فیلم‌هایشان را با همکاری هم می‌نویسند، تهیه‌کنندگی و کارگردانی می‌کنند. این دو تاکنون برای کارگردانان دیگر نیز فیلمنامه نوشته‌ و پروژه‌های انفرادی را هم تجربه کرده‌اند.

جوئل و ایتن کوئن از ساخت کمدی‌های تلخ چون لبوفسکی بزرگ (۱۹۹۸) به کارگردانی وسترن‌هایی چون شهامت واقعی (۲۰۱۰) رسیدند. طیف گسترده آثار این زوج و مهارت آنها در ترکیب ژانرهای مختلف در یک فیلم تحسین برانگیز است. درام جنایی جایی برای پیرمردها نیست (۲۰۰۷) از برادران کوئن به طرز قابل درکی به عنوان یکی از بهترین فیلم های قرن ۲۱ شناخته می‌شود.

۷. کوئنتین تارانتینو

برترین کارگردانان تاریخ کدام‌ها هستند؟

تارانتینوی بزرگ با مهارت در هنر ترکیب مبالغه و سوژه‌های سخت و پیچیده در صنعت سینما برای خود اسم و رسمی به هم زده است. تارانتینو نیز مثل نولان چند بازیگر موردعلاقه دارد که در هر پروژه جدید به سراغ آنها می‌رود. شروع حرفه هنری این کارگردان با فیلم‌هایی چون سگ‌های انباری بر ژانر جنایی و مهیج تمرکز داشت و وی بعدها پس از ورود به دنیای فیلم های بزرگ هالیوودی سبک منحصر به فرد خود را دست و پا کرد. فیلم دو قسمتی بیل را بکش (۲۰۰۴-۲۰۰۳)، حرامزاده‌های لعنتی (۲۰۰۹) و جانگوی رها از بند (۲۰۱۲) بدون تردید فراموش‌نشدنی‌ترین آثار این کارگردان معروف آمریکایی هستند.

۶. فرانسیس فورد کاپولا

برترین کارگردانان تاریخ کدام‌ها هستند؟

فرانسیس فورد کاپولادر کنار کارگردانانی چون مارتین اسکورسیزی سینمای گانگستری را متحول کرد. وی خالق دو مورد از بزرگترین فیلم‌های گانگستری تاریخ است، پدر خوانده ۱ (۱۹۷۲) و پدرخوانده ۲ (۱۹۷۴). کوپولا برای قسمت اول پدرخوانده برنده اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی و برای قسمت دوم آن برنده اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی شد. از دیگر افتخارات این کارگردان ۸۲ ساله می‌توان به برد صدف طلایی جشنواره فیلم سن سباستین برای فیلم مردمان باران (۱۹۶۹)، دریافت جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی برای فیلم پاتُن (۱۹۷۰)، کسب جایزه نخل طلای جشنواره کن برای فیلم مکالمه (۱۹۷۴) و دریافت همین جایزه برای فیلم اینک آخرالزمان (۱۹۷۹) اشاره کرد.

۵. استیون اسپیلبرگ

برترین کارگردانان تاریخ کدام‌ها هستند؟

استیون اسپیلبرگ طیفی متنوع از فیلم‌ها را به مخاطبان عرضه کرده است که حس جادوی هالیوود را به آنها هدیه می‌کنند. جایگاه اسپیلبرگ به عنوان یکی از بزرگترین کارگردانان هالیوود نو (دوره‌ای از سینمای هالیوود که از اواخر دهه ۱۹۶۰ آغاز شد) از ساخت آثار ماجراجویانه بزرگی چون ای. تی. موجود فرازمینی (۱۹۸۲) و ایندیانا جونز (۱۹۸۴/۱۹۸۹/۲۰۰۸) گرفته تا فیلم‌های ترسناکی چون آرواره‌ها (۱۹۷۵) ریشه می‌گیرد. فیلم آرواره‌ها یکی از آن فیلم هایی بود که ژانر سینمای ترسناک و مهیج را متحول کرد.

محبوبیت فیلم‌های اسپیلبرگ معمولا محدود به قلمرو زمان نیست؛ به عنوان مثال فیلم کلاسیک پارک ژوراسیک (۱۹۹۳) با ترکیبی از ماجراجویی و تخیل و چاشنی وحشت با گذشت نزدیک به ۳۰ سال حتی امروز هم دیدنی است. استفاده دقیق و ظریف از جلوه های ویژه میدانی در ایجاد این خصیصه ارزشمند نقش مهمی ایفا می‌کند.

۴. آکیرا کوروساوا

برترین کارگردانان تاریخ کدام‌ها هستند؟

در زمانی که صنعت هالیوود در تسخیر فیلمسازان غربی بود، فیلم‌های حماسی آکیرا کوروساوا توجه تماشاچیان را به خود جلب کردند. فیلم تحسین شده راشومون (۱۹۵۱) اولین فیلمی بود که در بازارهای غربی را به روی کوروساوا و سینمای ژاپن باز کرد و آغازی بود بر آنچه به یکی از تاثیرگذارترین میراث کارگردانی در صنعت سینما تبدیل شد.

با این وجود، عموما از فیلم هفت سامورایی (۱۹۵۴) به عنوان مهمترین اثر کوروساوا یاد می‌شود. این درام سه ساعت و نیمه ترکیبی زیبا از فیلمسازی ژاپنی و ژانر وسترن آمریکایی است.

۳. مارتین اسکورسیزی

برترین کارگردانان تاریخ کدام‌ها هستند؟

جانشین فرانسیس فورد کاپولا به عنوان متخصص ژانر گانگستری کسی نیست جز مارتین اسکورسیزی. اسکورسیزی این ژانر را تا به امروز جذاب نگه داشته و همچنان فیلم‌های موردانتظار در این ژانر منتشر می‌کند. هربار که اسکورسیزی خبر از ساخت یک پروژه جدید می‌دهد، یک رویداد سینمایی به وجود می‌آورد. یکی از بزرگترین سرمایه‌های هنری این کارگردان آمریکایی آن است که می‌داند چطور همیشه آثار باکیفیت روی پرده سینماها ببرد.

مجموعه فیلم‌های پدرخوانده به معیاری برای سینمای گانگستری تبدیل شدند اما فیلم‌هایی چون کازینو (۱۹۹۵) و جدامانده (۲۰۰۶) از اسکورسیزی از دیگر مدعیان ارزشمند این ژانر هستند. تیم بازیگران و داستان هیجان‌انگیز جدامانده آن را به یکی از بهترین آثار اسکورسیزی تبدیل کرده است.

۲. استنلی کوبریک

برترین کارگردانان تاریخ کدام‌ها هستند؟

اقتباس از منابع منحصربه‌فرد استنلی کوبریک را به یکی از بهترین کارگردانان صنعت سینما تبدیل کرده است. این گرایش باعث شد کوبریک فیلم‌هایی در ژانرهای مختلف بسازد. واقع‌گرایی تلخ و طنز سیاه از ویژگی‌های بارز بیشتر آثار این کارگردان فقید آمریکایی هستند.

کوبریک از تکنیک اقتباس برای ساخت فیلم‌های روانشناختی چون ۲۰۰۱: ادیسه فضایی (۱۹۶۸ ) که به عنوان یکی از بهترین فیلم های علمی- تخیلی تاریخ مورد تحسین قرار گرفته است و فیلم ضدآرمانشهری پرتقال کوکی (۱۹۷۱) استفاده کرد. این کارگردان همچنین بسیار دقیق و کمالگرا بود، ویژگی‌هایی که از سطح جزئیات رعایت شده در فیلمبرداری و طراحی صحنه می‌توان آن را به روشنی دید.

۱. آلفرد هیچکاک

برترین کارگردانان تاریخ کدام‌ها هستند؟

حرفه آلفرد هیچکاک به عنوان یک کارگردان توانا بدون شک یکی از محبوب‌ترین موضوعات در کلاس‌های سینمایی سراسر جهان است. در جایی که حرف از فیلمبرداری و ایجاد یک اتمسفر خاص باشد، تاثیر وی بر صنعت فیلمسازی تا به امروز ادامه پیدا کرده است. فیلم پرندگان (۱۹۶۳) از وی یکی از فیلم‌های برجسته تاریخ در ژانر وحشت است. دیگر آثار هیچکاک چون فیلم‌های روانشناختی و مهیجی مثل سرگیجه (۱۹۵۸) و روانی (۱۹۶۰) از آثار شاخص تاریخ سینما به شمار می‌روند. به لطف کارگردانی، فیلمبرداری و بازی بازیگران این فیلم‌ها در گذر سال ها بیش از پیش مورد تحسین مخاطبان و منتقدان قرار گرفته‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *