14:17

عمارت سعدی حوزه هنری استان اصفهان عصر روز گذشته با حضور هنرمندان تجسمی و صنایع دستی و قلمکاران اصفهانی شاهد افتتاحیه‌ای متفاوت بود.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، این افتتاحیه به دلیل افتتاح همزمان دو نمایشگاه «باغ جُست» و «حاشیه»، ارائه ویدئو آرت و چیدمان‌های خاص مرتضی بصراوی و همچنین چاپ مهر قلمکار به جای بریدن ربان نمایشگاه و امضای پارچه های قلمکار توسط مهمانان مدعو متفاوت تر از افتتاحیه‌های دیگر بود.
«باغ جست» عنوان نمایشگاهی از پرده های قلمکار نقاشی شده از گذشته تاکنون است، این نمایشگاه منتخبی از مجموعه پرده‌های قلمکار از مجموعه شخصی مرتضی بخردی است که برخی از آنها توسط حسن پورصناعی هنرمند قلمکار کشیده شده‌اند و برخی نیز در چند سال قبل توسط سحرموسوی مرقوم و توسط استاد بطلانی قلمکاری شده اند.
علاوه بر نمایش این پرده‌های قلمکار قدیمی، نمایشگاه «باغ جست» با ارائه متفاوت این آثار با چیدمان جدیدی از مرتضی بصراوی و نمایش ویدیو آرت تهیه شده توسط رسول کمالی و مرتضی بصراوی به بیان مفاهیم جدید برای مخاطبان پرداخت. در این مراسم همچنین عرشیا ملتجی نیز با الهام از آثار این نمایشگاه به تک نوازی با کمانچه پرداخت.
ساعت 18 بعدازظهر روز جمعه 11 تیرماه مراسم افتتاحیه این رویداد هنری در فضای باز عمارت سعدی برگزار شد.
تعامل با مجموعه داران رویکرد جدید حوزه هنری در نمایشگاه ها
در این مراسم آزاده کوفگر مدیر گالری‌ها و خانه نقاشی حوزه هنری اصفهان با اشاره به رویکرد جدید حوزه هنری در تعامل با موزه‌داران و مجموعه‌داران اصفهانی گفت: مجموعه «باغ جست» شامل بیست و پنج پرده قلمکار نقاشی از گالری‌دار پیشکسوت اصفهانی مرتضی بخردی است که در گالری‌های گلستان و بوستان به نمایش درآمده‌اند و مجموعه «حاشیه» شامل 150 قالب قلمکار از مجموعه دار اصفهانی پارسا پورابراهیم است که در گالری تک اثر یا نقطه به نمایش درآمدند.
وی افزود: امیدوارم با برگزاری این رویداد و چنین حرکت هایی گام های مثبت و موثری در پیشبرد هنر و فرهنگ اصفهان برداریم، حوزه هنری اصفهان با این رویداد به مدت یک ماه تا 13 مردادماه پذیرای علاقه مندان است.
نقاشی قلمکار باید کاربردی شود
در ادامه مرتضی بخردی مجموعه دار اصفهانی تصریح کرد: به یاد دارم حدود 70 سال پیش زمانی که 6 یا 7 ساله بودم، همزمان با ایام عید که خانه تکانی انجام شده بود، پدرم با بقچه ای که در آن سه پرده قلمکاری شده بود وارد منزل شد و من با دیدن این پرده ها مجذوب هنر و نقاشی آن شدم. یکی از این پرده ها به داستان یوسف و زلیخا، دیگر بزم شاه عباس را روایت می کرد. این اولین آشنایی من با پرده قلمکار بود.
این گالری دار پیشکسوت اصفهانی تصریح کرد: چیت سازی یا قلمکارسازی یکی از کارهای تاریخی است و چیت سازان فتوت نامه دارند و پیشینه این هنر به زمان امام علی (ع) بازمی گردد.
وی ادامه داد: اغلب پرده های قلمکار با موضوعات شاعرانه و عاشقانه ، رزم و بزم و طبیعت کار می شدند و در خانه ها آویخته می شدند و به دلیل پدیده مدرنیسم اکنون ما برخی از هنرهای خود را از دست داده ایم ، قلمکار نقاشی ادامه ندارد اما هنوز قلمکار وجود دارد.
بخردی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در موزه ای در فرانسه گفت: در چهارسال قبل قرار بود با فرانسه خانه ای به نام خانه قلمکار اصفهان راه اندازی شود که متاسفانه نشد و برخی از مجموعه پرده های قلمکار به مدت شش ماه در موزه ای در سه طبقه در فرانسه به نمایش گذاشته شد و من تنها ایرانی حاضر در افتتاحیه این نمایشگاه بودم.
وی استفاده از هنری مانند نقاشی قلمکار بر روی رومیزی، روتختی، پرده و … را کاربردی کردن این هنر در زمان معاصر دانست و تاکید کرد: با پیشنهاد مجتبی شاه‌مرادی رئیس حوزه هنری اصفهان این نمایشگاه راه اندازی شد تا آثار نقاشی قلمکار از مجموعه شخصی من به بازدید عموم در آید و با چیدمان جدید تمایل داشتم تا دید نسل پس از خودم را نیز بر روی این آثار ببینم.
جستجوی باغ های ایرانی در پرده های قلمکار اصفهان
در ادامه مرتضی بصراوی هنرمند مجسمه ساز و نمایشگاه گردان باغ جست گفت: عنوان نمایشگاه در حال ساختن ویدیو آرت آن با رسول کمالی به ذهنمان رسید و باغ جست یعنی جستجوی باغ های خیال انگیز و خلاقانه ای که دیگر آنها را در اصفهان نمی بینیم.
وی با اشاره به اینکه رویداد باغ جست شامل سه بخش به هم مرتبط است افزود: در این مجموعه نمایشگاه «باغ جست» شامل پرده های قلمکار نقاشی شده با چیدمان جدید، نمایشگاه «حاشیه» شامل مهرهای قلمکار و ویدیو آرت باغ جست ارائه شده اند.
در پایان این مراسم تابلوی این نمایشگاه توسط اساتید هنرمند استاد بطلانی، استاد جزینی، استاد ارفع، بخردی، بصراوی و مجتبی شاه مرادی رئیس حوزه هنری اصفهان، مهدی تمیزی معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی شهرداری و…امضا شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *