روابط عمومی سازمان سینمایی: آب در هاون نکوبید/ کار فرهنگی تعطیلی ندارد

16:49

*سعید مستغاثی:
عده‌ای این دوره از جشنواره را تحریم کردند. البته این مساله بیشتر شبیه یک شوخی و جک است

*حسن خجسته باقرزاده:
این روزها ما با حضور در جشنواره فیلم فجر، شاهد استقبال مخاطبان چشمگیری هستیم‌

*محمدتقی فهیم:
جشنواره‌ای بالاتر از فیلم فجر وجود ندارد و این رخداد مهمترین، موثرترین و جریان سازترین رویداد فرهنگی ایران است

*جلیل شعبانی:
جشنواره و سینما را به هیچ قیمتی نباید تعطیل کرد، اگر کشوری سینما نداشته باشد، هویت ندارد

*روابط عمومی سازمان سینمایی: جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در گام چهل و یکم با چالش‌ها و حواشی جدیدی روبرو شد که بخش بزرگی از آن به واسطه فعالیت اتاق فکرهای جریانات سیاسی ضدایرانی از آن سوی آب ها رقم خورد

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در حالی برگزار شد که از پیش مورد هجوهای تحریمی معاند قرار گرفته و با اختصاص هزینه‌های تبلیغاتی، حتی از تاثیرگذاری بر فعالان سینمایی ایران و جریان سازی بین‌المللی دریغ نکردند.
به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در گام چهل و یکم با چالش‌ها و حواشی جدیدی روبرو شده است که بخش بزرگی از آن به واسطه فعالیت اتاق فکرهای جریانات سیاسی ضد ایرانی از آن سوی آب ها رقم خورده بود. دستگاه‌های تبلیغاتی معاند در هفته‌های اخیر و حتی پیش از جام جهانی تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری زیادی را بر روی افراد، گروه‌ها و برخی سینماگران و فعالان رسانه‌ای داخل و خارج کرده بود تا بلکه از شکوه و عظمت این رویداد فرهنگی بکاهند. امروز پس از گذشت چهار روز از برگزاری جشنواره و استقبال گسترده مردمی و نخبگانی از این جشنواره همه نقشه‌های آن ها نقش بر آب شد و آب در هاون کوفتند.
در ادامه سلسله اظهارنظرهای سینماگران و فعالان فرهنگی با سه کارشناس دیگر طرح موضوع شده و نظرات خود را این چنین مطرح کردند.
سعید مستغاثی منتقد و کارشناس سینما در خصوص واکنش برخی سینماگران در مقابل جشنواره فیلم فجر و تحریم آن گفت: عده‌ای این دوره از جشنواره را تحریم کردند. البته این مساله در سال‌های قبل هم وجود داشته ولی بیشتر شبیه یک شوخی و جک است. بازیگری که فقط یکی دو پلان بازی کرده‌ و معلوم نیست در فیلم وجود داشته باشد، می‌گوید من تحریم می‌کنم یا آدم‌هایی که اصلا در این جشنواره، فیلم ندارند آن را تحریم کرده‌اند. خوب چه چیزی را تحریم می‌کنند؟ اگر مطالعه داشتند، قطعا می‌دانستند جشنواره متعلق به چه کسی است و یک فیلم با چه شرایطی می‌تواند وارد جشنواره شود یا از آن بیرون بیاید. تعیین‌کننده این امر نیز بازیگران یا سایر عوامل نیستند بلکه مالک فیلم تهیه‌کننده است.
وی افزود: فرد دیگری در همین دوره اغتشاشات, فیلم ساخته و تا لحظه آخر سعی کرده اصلاحاتی که به فیلم خورده است را درست کند تا اثرش به جشنواره برسد . از سمتی دیگر در رسانه‌ها اعلام می‌کند که جشنواره را تحریم می‌کنم. به اصطلاح با دست پس می‌زند و با پا پیش می‌کشد و رفتار متناقضی دارد.
این منتقد سینما با بیان اینکه بسیاری در تلویزیون به شهرت رسیده‌اند و هرچه دارند از این راه است، خاطر نشان کرد: آنها با مطرح کردن این ادعاها، ناآگاهی خود را می‌رسانند. این درحالی است که به خوبی می‌دانند کار کردن در آن طرف مرزها برایشان شهرت و ماندگاری ندارد و هر کس که از ایران رفته، فراموش شده است.
در ادامه حسن خجسته باقرزاده مدیر اسبق رادیو و استاد دانشگاه در این خصوص عنوان کرد: این روزها ما با حضور در جشنواره فیلم فجر، شاهد استقبال مخاطبان چشمگیری هستیم‌. اگر دلیلش را می‌خواهید باید از فضای مجازی بیرون بیایید، آن وقت می‌بینید که دنیا طور دیگری است و همه اتفاقات به صورت طبیعی پیش می‌روند. کسانی‌که جشنواره را تحریم کرده‌اند در اکثریت افراد قرار ندارند، بلکه عده‌ای هستند که نظرات خود را داشته و به هر دلیلی این رویداد را تحریم کرده‌اند. این درحالی است که اکثریت قریب به اتفاق افراد خواهان حضور در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر هستند.
محمدتقی فهیم، منتقد سینما نیز اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر همواره از دوره‌های اول خود، با فراز و نشیب‌هایی دست و پنجه نرم کرده و در اجرا نقاط قوت و ضعف‌هایی داشته است. طبعا امسال جشنواره با مشکلات و آسیب‌های مضاعف ناشی از اتفاقات اخیر رو به رو شده‌ است اما این تاثیرات به این معنا نیست که جشنواره را از حرکت خود بازدارد.
وی ادامه داد: در جشنواره امسال کمیت فیلم‌ها قابل توجه است و باید دید که چه برآیندی خواهند داشت.
فهیم گفت: در ایران جشنواره‌ای بالاتر از فیلم فجر وجود ندارد و این رخداد مهمترین، موثرترین و جریان سازترین رویداد فرهنگی ایران است. همواره بحران‌های اجتماعی فرصتی را برای عده‌ای به همراه داشته و محدودیتی را نیز برای افراد دیگر ایجاد کرده است. همچنین در این دوره فرصتی برای ورود نسل جوان و نیروهای جدید ایجاد شده و این قابل تامل است.
در ادامه جلیل شعبانی تهیه کننده سینما، معتقد است: جشنواره و سینما را به هیچ قیمتی نباید تعطیل کرد و به طور کل کار فرهنگی را نباید تعطیل کرد. اگر کشوری سینما نداشته باشد، هویت ندارد. تخت هیچ شرایطی نباید فیلمسازی و سینما در کشور منحل شود.
وی اضافه کرد: واقعیت این است که منافقین برای ما دعا نمی‌خوانند و آرزوی موفقیت ندارند بلکه آنها مشغول فعالیت‌ در فضای مجازی هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *