22:35

گزارش منصور جهانی از جشنواره برلین
اکران ویژه و مراسم فرش قرمز فیلم مستند سینمایی «دروازه‌ی رؤیاها» به کارگردانی «نگین احمدی»، به تهیه‌کنندگی «الهه نوبخت» در هفتاد و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم «برلین» در کشور آلمان برگزار شد و خانم «ماریت ریسنبک» مدیر این رویداد معتبر و رده الف سینمای جهان به استقبال عوامل این اثر سینمایی رفت.
اکران ویژه و مراسم فرش قرمز فیلم مستند سینمایی «دروازه‌ی رؤیاها» در بخش رقابتی «نسل‌ها» در هفتاد و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم «برلیناله» با حضور «نگین احمدی» کارگردان، «الهه نوبخت» تهیه‌کننده، «لقمان سخنور» تدوین‌گر، «حسین میرزاقلی» موسیقی و «سامان مجدوفایی» اصلاح رنگ و لابراتوار»، «تَیْم حسین» (هوگر) مدیر تولید سوریه و «منصور جهانی» مشاور رسانه‌ای؛ در ساعت 17 دیروز پنجشنبه چهارم اسفند ماه جاری (23 فوریه 2023) در سینما «اورانیا» Urania در شهر برلین برگزار شد و خانم «ماریت ریسنبک»  مدیر این رویداد معتبر و رده الف سینمای جهان به استقبال عوامل این اثر سینمایی رفت.
«دروازه‌ی رؤیاها» در نخستین سانس خود در ساعت 10 قبل از ظهر روز سه‌شنبه دوم اسفند ماه (21 فوریه 2023) در سینما «کوبیس2» Cubix 2 برای اهالی رسانه و صنعت سینما روی پرده رفت و در ادامه در ساعت 10 قبل از ظهر روز جمعه پنجم اسفند ماه (24 فوریه 2023) در «زووپلاست» Zoo Palast 2، در ساعت 18:45 روز شنبه ششم اسفند ماه (25 فوریه 2023) در سینما «کوبیس8» و همچنین در ساعت 10 قبل از ظهر روز یکشنبه هفتم اسفند ماه (26 فوریه 2023) در سینما «سینه‌پلکس تیتانیا» به نمایش در می‌آید.
فیلم مستند سینمایی «دروازه‌ی رؤیاها» در اکران اصلی خود در سالن بزرگ و مملو از جمعیت سینما «اورانیا» روی پرده رفت و مورد استقبال و تشویق‌های پی‌درپی تماشاگران حاضر در هفتاد و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم «برلیناله» قرار گرفت و پس از آن، جلسه پرسش و پاسخ این اثر برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، «نگین احمدی» کارگردان فیلم مستند سینمایی «دروازه‌ی رؤیاها» درباره لباس زیبایی که بر تن کرده است، گفت: این لباس شهر پاوه از منطقه هورامان (اورامانات) یکی از جاهای بی‌نظیر و اصیل کردستان است.
وی در ادامه سخنانش گفت: وقتی که وارد «روژئاوا» (کردستان سوریه) شدم متوجه شدم که زنها چقدر قدرتمندتر از مردها مبارزه می‌کنند؛ ولی ذات چهره زن رو به برکت، مهربانی و محبت است و همیشه در ذهنم زن را به باران تشبیه می‌کنم؛ چون وقتی که شروع به باریدن می‌کند به همه چیز سبزی و قشنگی می بخشد. اما جنگ، این چهره را طبیعتاً به من نشان نمی‌دهد و فکر می‌کردم که جنگ، چهره زنانه‌ای از این جهت به من نشان نخواهد داد. در «روژئاوا» هم جنگ را می‌دیدم و هم کودک درون یک زن را می‌دیدم. از نزدیک متوجه شدم که در کنار زنانگی که این دختران دارند؛ چقدر فرمانده‌های قدرتمند و شجاعی هم هستند.
در بخش دیگری از این جلسه، «الهه نوبخت» تهیه‌کننده «دروازه‌ی رؤیاها» درباره تأثیر سینما گفت: ما سینماگرها کاری که انجام می‌دهیم این است که زبان بیان آن چیزی که بر مردم از رنج و مصائبی که بر آنها می‌گذرد را به تصویر بکشیم. ما در این فیلم سعی کردیم آن دردی که بر زنان مبارز کُرد کوبانی گذشته است و مقاومت و ایستادگی ستودنی آنها را در عمل و نه در حرف به تماشا بنشینیم و آن، از نگاه دختر ایرانی که برای به دست آوردن هویت یک زن تلاش می‌کند. در واقع دوربین ما با تصویرسازی و سینمایی که شکل می‌دهیم در دنیای حساس کنونی بهتر از هر بیانیه و شاید رسانه‌هایی که وجود دارند؛ حرف می‌زند.
نوبخت در مورد تولید این فیلم گفت: تولید این فیلم، پنج سال طول کشید و به دلیل اینکه ما هرگز به دنبال حمایت از هیچ فضای ایدئولوژیکی نبودیم و فقط به دنبال نگاه انسانی و مقاومت قهرمانامه این دخترها در برابر گروه تروریستی داعش بودیم، به همین جهت در تدوین فیلم، باید بسیار دقت می‌کردیم که به سمت تبلیغ یا حمایت از تفکر خاصی نرویم به همین جهت، تدوین این فیلم، بسیار سخت بود تقریباً نزدیک به دو سال و نیم طول کشید؛ اما آن چیزی که در نهایت دیده شد، هیچ‌گونه حمایت و تأییدی نمی‌کند، بلکه زندگی و رؤیاهایی را در دل جنگ به فراموشی سپرده می‌شوند و دنیا چشم‌هایش را به روی آن بسته است را ما سعی کردیم به تصویر بکشیم.
تهیه‌کننده «دروازه‌ی رؤیاها» در جواب سؤالی در مورد آشنایی‌اش با «نگین احمدی» کارگردان این اثر گفت: زمانی که «نگین احمدی»، چهار سال پیش، یک تیزر برای من آورد و شکل زندگی او را در «روژئاوا» دیدم؛ هرگز نتوانستم چشمان خود را ببندم، چون احساس کردم من هم به عنوان یک دختر جوان، در یک گوشه‌ای از این دنیا برای رساندن صدای دختران مبارز کوبانی به جهان، سهمی دارم و چه بسا در این مسیر کمک بکنم که مراحل نهایی فیلم به اتمام برسد و به نظرم این اتفاق افتاد و الان، فیلم در جای درست خود و در رویداد بزرگی همچون جشنواره بین‌المللی فیلم «برلین» قرار گرفته است و می‌تواند خودش را معرفی کند و از این پس هم امیدوارم که سفرهای فیلم ادامه پیدا کند.
«نگین احمدی» در ادامه این جلسه گفت: چند روز پیش، از طرف یکی از همین دختران مبارزی که در فیلم «دروازه‌ی رؤیاها» دیدید، پیامی به دستم رسید، گفت ما نه تنها به خاطر خودمان، بلکه به نمایندگی از همه دنیا با داعش جنگیدیم و الان برای ما خیلی ناراحت کننده است که همه دنیا و بخصوص کشورهای اروپایی ما را در این شرایط سخت و دشوار جنگ، حمله‌های ترکیه و همچنین زلزله اخیر فراموش کرده‌اند و این برای ما خیلی دردناک است.
در پایان این جلسه، «سامان مجدوفایی» اصلاح رنگ و لابراتوار» فیلم مستند سینمایی «دروازه‌ی رؤیاها» گفت: سال‌ها پیش، «نگین احمدی» به عنوان یک جستجوگر، وارد فضایی شد که شاید برای من و شاید برای خیلی از ما غیرقابل تصور و حدس زدن باشد، او در مسیر ثبت این تصاویر چیزهای بزرگی، دوست‌های جدید و آدم‌های خیلی مهمی را از دست داد؛ امیدوارم فیلم نگین با کمک «الهه نوبخت»، بقیه دوستان و جشنواره بین‌المللی فیلم «برلین»، باعث شود که این در جهان، اتفاق‌ها کمتر رخ دهد و از تکرار آنها جلوگیری شود. زندگی به تصاویر زیباتری نیاز دارد تا این تصاویر دردناک جنگ.
تولید و پخش بین‌المللی این اثر، بر عهده مؤسسه «تصویر گستر الهه پارسی» (الی ایمیج) به مدیریت «الهه نوبخت» است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *