11:38

هجدهمین دور از رقابت بین‌المللی نوازندگی پیانوی «فردریک شوپن» پس از یک سال تاخیر کرونایی، کار خود را از سرگرفت.
به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، هجدهمین دوره رقابت بین‌المللی فردریک شوپن که به دلیل شیوع کرونا یک سال به تعویق افتاده بود، روز گذشته (شنبه، ۱۰ مهر) با برگزاری یک کنسرت در کشور لهستان آغاز به کار کرد.
این رقابت که از ۲ تا ۲۳ اکتبر (۱۰ مهر تا ۱ آبان ۱۴۰۰) برگزار می‌شود برای اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهر- آبان ۹۹) برنامه ریزی شده بود اما متولیان با پیش‌بینی آن که ملزومات فاصله گذاری اجتماعی حضور جمعیت برای تماشای اجراها در ارکستر فیلارمونیک ملی لهستان در ورشو را ممنوع خواهد کرد، این رویداد محبوب را لغو و به زمان دیگری موکول کردند.
رقابت نوازندگی شوپن که در آن تنها آثار شوپن اجرا می‌شوند، معمولا برای برندگان و نامزدهای نهایی خود زمینه فعالیت در عرصه بین المللی را فراهم می‌کند. این مسابقه شامل سه مرحله اجرای پیانو سولو است که بهترین اجراها به مرحله بعد راه می‌یابند. در مرحله نهایی نیز فینالیست‌ها یکی از دو کنسرتوی شوپن را همراه ارکستر اجرا خواهند کرد. کنسرتو قطعه‌ای موسیقی است که برای ارکستر طراحی شده و معمولاً یک ساز اصلیِ تک‌نواز دارد.
برنده این مسابقه علاوه بر یک مدال طلا یک جایزه نقدی ۴۵ هزار دلاری و قراردادهای برگزاری کنسرت دریافت خواهد کرد. برنده هجدهمین دوره این رقابت در تاریخ ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) اعلام خواهد شد.
اولین دوره رقابت نوازندگی فردریک شوپن در سال ۱۹۲۷ برگزار شد و از آن زمان هر ۵ سال یکبار برگزار می‌شود البته وقوع جنگ جهانی دوم برگزاری چهارمین دوره این رقابت را تا سال ۱۹۴۹ میلادی به تاخیر انداخت و حالا کرونا تاخیری یک ساله بر آن تحمیل کرده است. از برندگان دوره‌های گذشته این رقابت معتبر می‌توان به مارتا آرخریچ نوازنده چیره دست آرژانتینی، کریستیان زیمرمن از لهستان و سئونگ جین چو جوان از کره جنوبی اشاره کرد.
شوپن، آهنگساز و پیانیست معروف و محبوب لهستانی، در سال ۱۸۱۰ میلادی در نزدیکی ورشو از یک مادر لهستانی و پدر فرانسوی متولد شد. وی در ۱۹ سالگی برای ادامه تحصیل در رشته موسیقی لهستان را به مقصد وین و سپس پاریس ترک کرد. شوپن در پاریس ماندگار شد و در آنجا به آهنگسازی، برگزاری کنسرت و تدریس پیانو مشغول شد تا این که در سال ۱۸۴۹ وقتی تنها ۳۹ سال داشت بر اثر سل ریوی درگذشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *