بانیفیلم: کلینت ایستوود به عنوان یک ستاره سینما در مرز میان فیلمهای تجاری با آثار هنری قرار میگیرد. او اگر در دهههای شصت و هفتاد -و حتی ابتدای دهه هشتاد میلادی- در فیلمهای عمدتاً تجاری حضور داشت، در دهه نود و در هفتادسالگیاش انگار به بلوغی رسید و توانست فیلمهایی را کارگردانی کند و بسازد که تلفیقی هوشمندانه از فیلمهای تجاری و هنری بودند!
تجربه بازی در وسترنهای اسپاگتی سرجیو لئونه و سپس بازی در فیلمهای اکشن دان سیگل مانند ایفای نقش در سری فیلمهای پلیسی «هری کثیف»، همگی بر دانش سینمایی و هنری ایستوود افزودند.
دهه نود میلادی آغازگر نمود خلاقیت و زبان سینمایی خاص کلینت ایستوود بود؛ «نابخشوده» وسترن کلاسیک او توجهات را به سوی این بازیگر-فیلمساز جلب کرد (این فیلم اسکار بهترین کارگردانی را برایش به ارمغان آورد). «پلهای مدیسونکانتی» راه فیلمسازی خاص او را هموار کرد و با «عزیز میلیون دلاری» (ایستوود برای این فیلم اسکار بهترین کارگردانی را گرفت)، ایستوود در دورهای سی و چند ساله، نشان داد که زبان سینماییاش منحصر به خود اوست و حتی در نود سالگیاش توان ساخت فیلمهای سینمایی مطرح را دارد.
در مورد کلینت ایستوود میگویند او به خاطر علاقه به مادرش در فیلم «نابخشوده» نمایی از او را هم در فیلمش گنجانده بود. اما هنگام تدوین متوجه شد قرار دادن نمایی از مادرش، به فیلم آسیب میزند. به همین خاطر سراغ تلفن رفت و به مادرش زنگ زد و گفت: «مادر میدانی که چقدر دوستت دارم اما نمای تو به فیلمم لطمه میزند و من ناچارم آن را حذف کنم.»!
کلینت ایستوود متولد ۳۱ ماه می ۱۹۳۰ است و ۱۱ روز دیگر باید تولد ۹۵سالگیاش را جشن بگیرد.
ایستوود از معدود ستارگان بازمانده دهه شصت تا کنون است که همچنان قبراق و سرحال فیلم میسازد. آخرین ساختهاش «هیات منصفه شماره ۲» که یک فیلم دلهرهآور است واکنشهای متفاوتی را به همراه داشت.
ایستوود اسطوره ۹۵ سالهای است که حضورش یادآور نسلی از هنرپیشهها و ستارگان سینماست که ارزشهای این هنر را ارتقا دادند.
بدون دیدگاه