کارگردان نمایش «معبد اقیانوس» که از ۴ دی در مرکز تئاتر مولوی به صحنه میرود، این اثر را ماحصل یک روند ۲ ساله آموزشی ذکر کرد که جنس هنرجویی دارد.
به گزارش مهر، آرش فلاحتپیشه از بازیگران شناختهشده تئاتر است که طی ۲ سال اخیر و بر اساس آموزش به جوانان علاقهمند به بازیگری، آثاری را تولید و کارگردانی کرده است. وی که در دوران کرونا نمایش «پنهانخانه پنجدر» را با حضور هنرجویان تئاتری در مرکز تئاتر مولوی روی صحنه برده بود، در جدیدترین تجربه خود در این زمینه، نمایش «معبد اقیانوس» را از دوشنبه ۴ دی در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی روی صحنه میبرد.
فلاحتپیشه درباره روند تولید نمایش «معبد اقیانوس» به خبرنگار مهر گفت: این دومین پروژه عملی یا تولید تئاتر کلاسهای بازیگری «تمرکز تا باور» است که کار اول در دوران کرونا، نمایش «پنهان خانه پنج در» بود که در تالار مولوی اجرا شد. بچههای شرکتکننده در کلاسهای بازیگری «تمرکز تا باور» باید ۴ ترم کلاس را به پایان رسانده باشند تا بتوانند در کار تولیدی نهایی حضور پیدا کنند. از بین شرکتکنندگان در کلاسها ۸ نفر انتخاب شدند و محمد میرعلیاکبری طی ۲ ماه زیستی که با این بچهها داشت، نمایشنامه «معبد اقیانوس» را نوشت. این نمایش طی ۲ سال به صورت کارگاهی شکل گرفت و بارها و بارها بازنویسی شد.
وی ادامه داد: قرار بود نمایش «معبد اقیانوس» خرداد سال جاری در تالار مولوی اجرا شود ولی به دلایل اتفاقاتی که در شورای انتخاب متن رخ داد این نوبت اجرایی به عقب افتاد و باز هم در این مدت نمایشنامه بازنویسی شد.
فلاحتپیشه درباره موضوع نمایش «معبد اقیانوس» توضیح داد: این نمایش داستانی پلیسی- معمایی دارد؛ گروهی امنیتی در سال ۵۶ به دنبال یک قتل و قاتل که یک دیرینهشناس است راهی کویر «ریگ جن» میشوند.
این بازیگر تئاتر درباره چرایی برپایی کلاسهای آموزش بازیگری، یادآور شد: من بازیگر تئاتر هستم و به این فکر نمیکردم که بخواهم آموزش دهم چون میدانستم در روند بازیگری من مزاحمت ایجاد میکند. حدود ۱۰ سال پیش جسته و گریخته ورکشاپهایی برگزار میکردم ولی از زمانی که بحث تئاتر خصوصی و مافیای خصوصی تئاتر شکل گرفت، فکر کردم نباید فقط حرف بزنم بلکه باید تاثیرگذار باشم. تصمیم گرفتم فارغ از بحثها و جدلهای موجود در تئاتر، گروهی از علاقهمندان به بازیگری را جمع کنم و آموزشهای لازم را به آنها بدهم.
وی متذکر شد: متاسفانه مثل قارچ استاد و آموزشگاه ثبت میشود و کارگاههای «ایده تا اجرا» برپا میشوند که در آنها حدود ۵۰ جوان را جمع میکنند و از آنها پول میگیرند و یک کار اجرا میکنند و تمام.
فلاحتپیشه ادامه داد: در کلاسهای من هر هنرجو باید ۴ ترم آموزشی را طی کند تا بتواند به اجرا برسد. احساس کردم این روند آموزشی میتواند، باعث شود تا هم من مدام بهروز باشم و هم تاثیری بگذارم.
کارگردان نمایش «معبد اقیانوس» درباره وضعیت تامین هزینههای تولید این اثر نمایشی با توجه به روند تولید ۲ ساله آن، تاکید کرد: اول فکر نمی کردیم روند تولید این اثر ۲ سال طول بکشد. در ابتدا صندوقی داشتیم تا همه مبلغی در آن بگذارند و هزینه پلاتوها را تامین کنیم. از جایی کار ابعاد وسیعتری پیدا کرد و از آنجا بود که مشکلات خود را نشان داد. معتقدم وقتی کار درست را انجام دهید همه چیز درست میشود. ما از طریق قرضگرفتن از دوستان و آشنایان هزینهها را تامین کردیم. دوستانی هم که برای همراهی و کمک به ما آمدند از گرفتن دستمزدهای خاص چشمپوشی کردند.
وی تصریح کرد: واقعا تئاتر کارکردن در این روزها کار سادهای نیست. شاهد هستیم که برخی نمایشها برای درآمدزایی و فروش، بلاگر میآورند و دستمزدهای آنچنانی پرداخت میکنند.
فلاحتپیشه درباره ویژگیهای مدنظر در شیوه اجرا و طراحیهای صحنه، لباس و نور «معبد اقیانوس»، توضیح داد: این کار بر عکس کار قبلی، فضایی رئالیستی دارد. تلاش شده بر اساس ساحت خود اثر از امکاناتی که داریم، استفاده کنیم. در طراحی صحنه به دلیل دراماتورژی و همچنین هزینههای بالا، از خود فضای تالار مولوی استفاده کردیم. طراحی لباس و نورپردازی نمایش نیز بر اساس ساحت نمایش شکل گرفت و چیز پیچیدهای نیست.
وی درباره بازه زمانی مدنظر برای اجرای این اثر نمایشی، اظهار کرد: نهایتا تا آخر دی اجرا داریم و اگر کار استقبال شود باید به تجدید اجرا در سال آینده فکر کنیم. البته نه در سالنهای خصوصی زیرا تمایلی به اجرا در سالنهای خصوصی ندارم.
کارگردان «معبد اقیانوس» تاکید کرد: کارهایی نظیر «معبد اقیانوس» که جنس هنرجویی دارند نیاز بیشتری به توجه مخاطب دارند تا دیده شوند.
بازیگران این اثر نمایشی به ترتیب حروف الفبا عبارتند از شراره آشوری، سجاد احمدلو، محمود باقری، یوسف جیحونینیا، علیرضا رشیدی، احد شاملو، رضا فرجی، یگانه ماموریان، سیدجواد حسینی.
«معبد اقیانوس» ساعت ۲۰:۳۰ و با مدت زمان ۹۰ دقیقه در تالار مولوی اجرا میشود.
بدون دیدگاه