کارگردان فیلم «آریاشهر دو نفر» گفت: از آنجایی که «ملاقات با جادوگر» چند سال پشت صف اکران مانده بود، خاطره تلخی از اکران آن داشتم و نگران شدم نکند آن شرایط برای «آریاشهر دو نفر» هم تکرار شود. قرار شد امیرمهدی ژوله در فیلم بازی کند که یکی، دو جلسه هم جلوی دوربین رفت اما مشکلاتی ایجاد شد و همکاری نکردیم.
حمید بهرامیان در گفتوگو با ایرنا درباره شرایط سرمایهگذاری روی فیلم های کمدی سینما گفت: این اهمیت برای سرمایهگذاران وجود نداشت که حتما کمدی بسازیم و انتخاب ژانر را بر عهده من گذاشتند؛ این اصرار من بود که کمدی بسازیم. دلیل آن نیز فروش نامناسب فیلمهای اجتماعی بود که نمیخواستم سرمایهگذاران فیلم وقتی برای اولین بار روی یک فیلم سرمایهگذاری میکنند، در فروش شکست بخورند.
وی افزود: هرچند اولویت دوم سرمایهگذاران ما فروش بود اما هدف من این بود که این دو نفر درگیر پولهای بادآورده در سینما نشوند.
این کارگردان درباره حضور کمدینهای مطرح در فیلم گفت: من کمدی را متشکل از آیتمهای طنز یا بداههگویی بازیگر نمیبینم. تلاش میکنم فیلم مبتنی بر شیرینزبانی بازیگران نباشد و دلیلی نمیدیدم که کمدین، بار فیلم را به دوش بکشد. بنابراین در هر دو فیلم من، بازیگران نقش اصلی، اولین کمدی خود را بازی میکنند؛ هم آقای ژوله اولین فیلم سینمایی کمدی خود را به این شکل بازی میکند و هم بازیگران «آریاشهر دو نفر».
کارگردان «ملاقات با جادوگر» با اشاره به حضور امیرمهدی ژوله در این فیلم، افزود: آقای ژوله در دیالوگنویسی متن کمدی، به شدت ماهر است. در «آریاشهر دو نفر» برخلاف «ملاقات با جادوگر» تصمیم گرفتم مبتنی بر دیالوگ در کمدی نباشم و مسیر دیگری را بروم؛ متن که آماده شد حتی قرار بود آقای ژوله روی دیالوگنویسی کار کنند که نشد. سپس قرار شد در فیلم بازی کنند که یکی، دو جلسه هم جلوی دوربین رفتند اما مشکلاتی ایجاد شد و همکاری نکردیم.
وی با بیان اینکه فیلم کمدی نوعی نگاه عمیق به زندگی است، گفت: خودم را در سینمای اجتماعی مستعدتر میدانم. دلیل اینکه فعلا کمدی میسازم این است که غوغای روشنفکری و حرف بزرگزدن و جایزه گرفتن، بسیاری را گول میزند. برخی آثار جایزه میگیرند و برای جایزه ساخته شدهاند اما فیلم کمدی، این مولفه را ندارد و جدیترین ژانر برای نگاه عمیق به زندگی است. برخورد ما با زندگی هم همین میزان جدی و وسواسگونه است که در گونه کمدی میبینیم.
بهرامیان تاکید کرد: عدهای به این نتیجه رسیدهاند که کمدی، ساده و غیرجدی است، مانند سریال «دایی جان ناپلئون»؛ درحالیکه خنداندن، کار سختی است. این عقیده باعث شد در چند سال اخیر فیلمهای کمدی به شکل سهلانگارانهای ساخته شود که فاکتورهای فیلم کمدی استاندارد را ندارند و مخاطب نسبت به کمدی بیاعتماد شود.
کارگردان «آریاشهر دو نفر» درباره حضور آذر معماریان، همسر زندهیاد علی معلم، به عنوان تهیهکننده این فیلم گفت: فیلمنامه یکی از نقاط قوت این فیلم در پیشتولید بود و هنوز نابلدیهای فیلمنامه مشخص نشده بود. آن زمان فیلمنامه به گونهای بود که همه بر اساس فیلمنامه به کار محلق شدند؛ خانم معماریان هم پس از خواندن فیلمنامه به ما ملحق شد. این اثر برای او با دیگر کمدیها متفاوت بود.
علی اوجی یک کمدین بسیار بااستعداد است که هنوز آن نقشی که باید را در کمدی ایفا نکرده؛ حتی در «آریاشهر دو نفر» هم از تمام استعدادش بهره گرفته نشده است
وی ادامه داد: علی اوجی یک کمدین بسیار بااستعداد است که هنوز آن نقشی که باید را در کمدی ایفا نکرده؛ حتی در «آریاشهر دو نفر» هم از تمام استعدادش بهره گرفته نشده است.
بهرامیان درباره زمان اکران این فیلم گفت: شرکت پخش هر دو فیلم یکی بود و من در مذاکرات اکران «آریاشهر دو نفر» فهمیدم «ملاقات با جادوگر» قرار است اکران شود؛ یعنی دو هفته پیش از اکران! قصد داشتیم «آریاشهر دو نفر» را برای عید پیش رو اکران کنیم.
کارگردان «ملاقات با جادوگر» از خاطره تلخ اکران این فیلم گفت و افزود: از زمان و شرایط اکران «آریاشهر دو نفر» اصلا راضی نیستم. با اینکه از هفته اول اکران، دومین فیلم در فروش روزانه بودیم اما هنوز آن اتفاقی که باید برای فیلم نیفتاده است. از ابتدای سال با شرکت پخش صحبت میکردیم و این مذاکرات طولانی و خستهکننده شد؛ آنقدر خاطره تلخی از اکران «ملاقات با جادوگر» داشتم که چند سال پشت صف اکران مانده بود و نگران شدم نکند آن شرایط برای «آریاشهر دو نفر» هم تکرار شود.

بدون دیدگاه