گزارش نهایی انجمن ناشران آمریکا از بازار نشر این کشور از رونق فروش آنلاین کتاب و کسادی بازار محتوای آموزشی در سال ۲۰۲۰ حکایت دارد.
به گزارش ایرنا به نقل از هفته نامه پابلیشرز ویکلی، انجمن ناشران آمریکا گزارش نهایی خود را درباره میزان فروش صنعت نشر این کشور در سال ۲۰۲۰ منتشر کرد. آمار منتشر شده در این گزارش از سالی با بازار نسبتا ثابت حکایت دارد؛ میزان فروش کتاب در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ دو دهم درصد کاهش یافت و به ۲۵ میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار رسید. ماریا پلانت، مدیرعامل انجمن ناشران آمریکا، با توجه به چالش‌های ایجاد شده در اثر شیوع ویروس کرونا، این آمار را فوق‌العاده و قابل توجه دانست چون صنعت نشر آمریکا در بهار سال ۲۰۲۰ با توجه به بحرانی که ایجاد شد خود را برای افت شدید فروش آماده کرده بود.
نتایج گزارش نهایی انجمن ناشران آمریکا با نتایج مقدماتی که اوایل سال جاری میلادی منتشر شد و نشان داد فروش سال ۲۰۲۰ با سال ۲۰۱۹ تفاوت چندانی نکرده، یکسان بود. همانطور که پیش‌تر گزارش شده بود، بخش‌های تجاری صنعت نشر در مقایسه با بخش‌های آموزشی آن عملکرد و فروش بهتری داشتند؛ میزان فروش کتابهای تجاری بزرگسالان با ۹ و ۶ دهم درصد افزایش به ده میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار و فروش کتابهای کودک و نوجوان با ۳ و ۵ دهم درصد افزایش به چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید. این در حالی است که کتابهای دینی با افتی ۸ و ۹ دهم درصدی در سال اول شیوع کرونا، تنها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فروش داشتند.
در بخش کتابهای آموزشی، شیوع کرونا روند روآوردن مشتریان به محتواهای دیجیتال به ویژه در حوزه آموزش عالی را تسریع کرد؛ فروش کتاب‌های دانشگاهی با کاهش ۵ و ۷ دهم درصدی به ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار رسید. از آنجایی که شیوع کرونا در روند کار مدارس اختلال گسترده ایجاد کرد، میزان فروش کتابهای آموزشی پایه اول تا دوازدهم نیز در سال ۲۰۲۰ در آمریکا ۱۲ و ۹ دهم درصد کاهش یافت و روی ۳ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار متوقف شد.
یکی از چند تغییری که به واسطه همه گیری کرونا در صنعت نشر آمریکا ایجاد شد، روی آوردن به خرید برخط بود چیزی که در گزارش انجمن ناشران آمریکا نیز به آن اشاره شده است. میزان درآمد حاصل از فروش آنلاین برای همه ناشران در سال ۲۰۲۰ با ۱۹ و ۲ دهم درصد افزایش در مقایسه با سال ۲۰۱۹ به ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید.
به استناد گزارش انجمن ناشران آمریکا، سال ۲۰۲۰ اولین بار بود که کانال فروش آنلاین کتاب که تحت سلطه آمازون قرار دارد، بیش از ۵۰ درصد مجموع فروش کتاب را به خود اختصاص داد. تاثیرات تعطیلی و قرنطینه بر فروشگاه‌های حضوری کتاب در سال ۲۰۲۰ به افت ۱۱ و ۳ دهم درصدی فروش این فروشگاه‌ها منجر شد و مجموع فروش در این حوزه را به ۵ میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار تقلیل داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *