جبار آذین
سینما و سینماگران متعهد اجتماعی سینمای دولتی و نهادی، تجارتی و سیاسی ایران که شلاق سانسور و سیاست بی اعتنایی و سنگ اندازی‌ها و منافع طلبی‌ها،آن‌ها را به نفع ابتذال و فرهنگ‌سوزی و تحقیر ملی، از گردونه هنرآفرینی در سینما خارج کرده و به انزوا کشانده است، گرچه هنوز و همچنان امکان تولید آثار محترم و واقعگرای پویای اجتماعی را نمی‌یابند و دست‌هایشان در نمایش فرازها و فرودها و رنج‌ها و شادی‌های ملی و مردمی بسته است و سینمای کشور را مشاطه‌گری فیلمک‌های شبه کمدی که با حمایت نامدیران سینما و سرمایه‌خواران ملی ساخته شده‌اند به زیر گیوتین ابتذال برده است، اما این به معنای یأس و تسلیم سینماگران ملی و اجتماعی که خود را در کنار ملت و پژواک صداها و زندگی‌ها،آلام و آرمان‌های ملی می‌دانند،‌ نیست.
درچنین برهه‌ای،وقتی به هر دلیل، پس از سه سال، یک اثر خوش ساخت و با محتوای اجتماعی، امکان دیده شدن اجتماعی را بر پرده سینماها می‌یابد، شعفی را نزد مخاطبان فیلم‌های خوب و آثار شایسته اجتماعی شکل می‌دهد تا به احترام آن کلاه از سر بردارند.
فیلم متعهدانه و منتقدانه و خوش منظر “علت مرگ نامعلوم” ساخته علی زرنگار از موقعیت شعار وفاق ملی و کشمکش‌های جناحی سود جسته تا حرف‌های خود را با مخاطبان واقعی‌اش در میان گذارد.
فیلم اجتماعی “علت مرگ نامعلوم” داستان تلخ یک سفر از برون انسان به درون او و از درون جامعه به برون آن است؛ هفت تن با کوله‌ای مشترک از فقر و تنگدستی اجتماعی عازم سفری هستند تا خود و زندگی و جامعه‌ای که در آن زیست می‌کنند را بدون فریب و ریا و زر و زیور، عریان به نمایش در آورند و آنچه آن‌ها می‌گویند و انجام می‌دهند، همانی است که واقعیت دارد و با پوست و گوشت آن‌ها و جامعه تنیده شده است.
عریان و آشکار شدن تفکرات و اهداف این جماعت فقرزده، زمانی شکل می‌گیرد که در می‌یابند یکی از آنها اندوخته‌ای از پول به همراه دارد و همین اندوخته عاملی می‌شود انسانی برای درگیری آن‌ها و عنصری برای خلق کشمکش‌های دراماتیک که به خوبی در بطن‌ متن خلق شده و در قاب تصویر، هنرمندانه،تصویر شده است.
“علت مرگ نامعلوم” اثری ممتاز و متمایز در میان آثار مشابه و فیلمی از جنس تعقل و اندیشه و مهر و مهربانی و اندوه و دشواری است که با شخصیت پردازی‌های قدرتمند و داستان‌سازی جذاب در یک ساختار محکم و منسجم نمایشی، تصویری و سینمایی و همچنین بازی‌های دلچسب توانسته جور سینمای مظلوم و مهجور اجتماعی امروز ایران را کشیده و در صدر نگرش‌ها و نگاه‌های ملی،سینماگران و سینما دوستان جلوه نماید.
ساخته خوب و دیدنی زرنگار یک اثر هوشمندانه و خلاق هنرمندانه است که کوشیده شده همه رکن‌ها و عناصر و عوامل آن درست گزینش شده و چیده شوند و حاصل آن تولید یک فیلم با ارزش و محترم و متعهدانه سینمایی است که در قله احترام سینمای اجتماعی کشور ایستاده و مخاطبان را به یاد فیلم‌های درخشان و سینماگران والای اجتماعی ایران که امروز در پس غبارها به سختی دیده می‌شوند می‌اندازد.
درودها و آفرین‌ها بر علی زرنگار و یارانش و فیلم و سینمای اجتماعی کشور که باز هم به پا خواهد ایستاد و سینمای ایران را در داخل و جهان،‌ پرآوازه می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *